پاسخ روابط عمومی وزارت نفت به مطالب خلاف واقع روزنامه کیهان

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در باره تکمله کیهان بر جوابیه ارسالی در مورد سهم ایران از تجارت گاز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار گزارشی با عنوان «فقط یک درصد! سهم ایران از تجارت جهانی گاز»، توضیحاتی را ارائه داد که روزنامه کیهان افزون بر انتشار این جوابیه در تاریخ 31 خردادماه در پاسخ به آن مطالب خلاف واقعی منتشر کرد، از این رو اداره کل روابط عمومی وزارت نفت وفق تبصره یک ماده 23 قانون مطبوعات و به جهت تنویر افکار مخاطبان جوابیه دیگری برای این روزنامه ارسال کرد که با توجه به عدم تمکین روزنامه کیهان مبنی بر انتشار جوابیه وزارت نفت، متن این جوابیه در شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) انتشار می یابد، بدیهی است حق پیگرد حقوقی این موضوع نزد مراجع ذیصلاح محفوظ است.

توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره پاسخ روزنامه کیهان به جوابیه دوم به شرح زیر است:

1- روزنامه کیهان در توضیحات منتشره درباره جوابیه وزارت نفت مدعی پنهان کاری و عدم پاسخگویی این وزارتخانه به همه ادعاهای کیهان شده و نوشته است پاسخ وزارت نفت تبلیغ و گزارش عملکرد بوده و ارتباطی با نکات مطرح شده در گزارش مذکور نداشته است. کیهان با همین ادعا مبادرت به حذف بخش عمده ای از پاسخ وزارت نفت کرده و تنها بخش کوتاهی از آن را منتشر کرده است. اولا وقتی کیهان گزارشی منتشر می کند که در نهایت هدفش تخطئه و زیر سوال بردن عملکرد و سیاست کلان وزارت نفت است قاعدتا در پاسخ باید انتظار شنیدن گزارش واقعی عملکرد را هم داشته باشد. دیگر این که اگر کمی با سعه صدر و صبوری پاسخ وزارت نفت مطالعه می شد شاید در می یافتید توضیحاتی که از انتشار آن سر باز زدید اتفاقا به گزارش شما مربوط است و در واقع تشریح می‌کند که در عرصه تولید و گاز رسانی چه اتفاقاتی افتاده که بر سیاست های صادراتی هم موثر خواهد بود. طبیعتا این توضیحات به قصد احترام گذاشتن و روشن شدن ذهن نویسندگان محترم این روزنامه مطرح شد که گویا با ذائقه دوستان سازگار نبوده وگرنه اگر وزارت نفت قصد تبلیغ داشت قطعا ابزار و رسانه های به مراتب موثر تر و پر مخاطب تری را برمی گزید.

2- وزارت نفت بارها توضیح داده است و اکنون هر فردی که اندک اطلاعاتی در باره قراردادهای گازی داشته باشد به خوبی می داند قیمت گذاری گاز در هر قراردادی الزامات خاص همان قرارداد را دارد و به قرارداد دیگری مربوط نیست. حالا اگر گروه کیهان و دوستانش، این واقعیت روشن و بدیهی را درک نمی کنند یا عمدا به آن بی توجه هستند شاید ناشی از افراط در توسل به استراتژی نخ نما شده ای باشد که می خواهد هر موضوع بی ربطی را به کرسنت ربط دهد، به این امید که با اصرار در آدرس غلط دادن، موضوعی نادرست را به باور عمومی تبدیل کنند. همین جا دوستان کیهان را که ظاهرا به شدت معتقدند باید در چارجوب موضوع سخن گفت و با همین استدلال از انتشار پاسخ وزارت نفت خودداری کردند را به رعایت  همین اصل توصیه می کنیم و از ایشان می خواهیم هر موضوعی را به کرسنت ربط ندهند و در چارچوب موضوع سخن بگویند.

3- کیهان نوشته است وزارت نفت در ماجرای کرسنت برای خود دنبال شریک جرم می گردد .اولا که جرمی اتفاق نیفتاده ثانیا به فرض که جرمی هم در کار باشد اتفاقا این ما هستیم که معتقدیم کیهان و دوستانش در ماجرای کرسنت دنبال شریک جرم می گردند. البته شاید بهتر باشد این گونه  بگوییم که گروه کیهان و دوستان دنبال کسی می‌گردند تا همه جرم را گردنش بیاندازند چون آنها اساسا عادت ندارند جرمی را گردن بگیرند. اساسا این وزارتخانه و در راس آن وزیر محترم نفت در برخورد با فساد در هر قراردادی و در هر سطحی هیچ خط قرمزی نداشته و همواره موید رسیدگی‌های لازم نهادهای ذیصلاح در این زمینه بوده‌اند. پس ما به دنبال شریک جرم نیستیم بلکه به عنوان حافظ منافع ملی خواهان آن هستیم تا هر فرد، نهاد یا جریانی که خواسته یا ناخواسته برخلاف مصالح ملی عمل می کند با توجه به اصول و حدودی که قانون و شورای امنیت ملی تعیین می نماید و همچنین اطلاع رسانی‌هایی که صورت می گیرد، مواضع و مسیر خود را همسو با منافع کشور تنظیم کرده تا در زمین و صحنه رقبای ایران ایفای نقش نکنند.

4- در باره اجرایی نشدن قرارداد صادرات گاز به عمان خوب است نویسنده محترم کیهان در جریان باشد که این موضوع مربوط به 16 سال پیش نیست و تفاهم‌نامه اولیه آن در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به تهران در پنجم شهریور 1392 امضا شد و از آن سال با وجود مشکلات تحریم، مسائل منطقه ای و پاره‌ای موضوعات فنی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و مسیر روشنی نیز در پیش رو قرار دارد. قاعدتا مسائل مربوط به قیمت و نحوه سرمایه گذاری جزو نکات کلیدی قرارداد است که مطابق منافع طرفین قرارداد مذاکره و پس از اخذ تاییدیه‌های لازم در قالب قرارداد نهایی امضا خواهد شد. بنابراین در این زمینه تا همه جزئیات قرارداد با رعایت منافع کشور تامین نشود، مذاکره ادامه خواهد داشت هرچند که کیهان به مثابه تک تیرانداز خودی دائم به شلیک خود به وزارت نفت ادامه دهد.

5- کیهان در فرازی از بیانیه خود بازهم تلاش دارد تا موضوع صادرات گاز به پاکستان را به نوعی با کلید واژه قرارداد کرسنت پیوند بزند. در مورد صادرات گاز به پاکستان نیز که مذاکرات اولیه آن در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی آغاز شده و سپس در دولت جناب آقای خاتمی و در قالب خط لوله صلح با هدف صادرات نهایی گاز به هند، بنگلادش و حتی چین به پیشرفتهای خوبی رسیده بود، متاسفانه در دولت آقای احمدی نژاد با تشدید تحریم‌ها و کارشکنی آمریکا و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای منجر به کناره گیری هند از این پروژه شد و سرانجام قراردادی تنها با پاکستان امضا شد که خود مسائل دیگری ایجاد کرده و اکنون وزارت نفت با دشواری تلاش می‌کند تا منافع کشور را در این قرارداد صیانت کرده و آن را با وجود مشکلات عدیده طرف پاکستانی اجرایی نماید. شفاف سازی برای اطلاع افکار عمومی در این خصوص نیز با رعایت مصالح کشور صورت گرفته و چنانچه لازم باشد بازهم انجام خواهد شد هرچند هم اکنون همه نهادهای ذیصلاح در این زمینه اطلاعات کامل از این پروژه را در اختیار دارند.

6- کیهان در حالی نگران صادر نشدن گاز ایران به عراق بود که صدور گاز به این کشور از ساعت 19 روز چهارشنبه 31 خرداد 96 پس از طی مراحل پیچیده فنی و مالی به طور آزمایشی آغاز شد. همان مراحلی که متاسفانه کیهان یا از آن مطلع نیست یا نمی خواهد موانع اجرای این قرارداد را به روی خود بیاورد.

7- ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان گاز پیش از هر چیز نیازمند سرمایه گذاری و توسعه مخازن گازی کشور به ویژه در میدان‌های مشترک است. کاری که متاسفانه در دولتهای نهم و دهم با وجود صرف بودجه‌های نجومی و هشت سال فرصت و تلاش بسیار، منجر به نتیجه موردنظر نشد و عاقبت با استقرار تفکر صحیح مدیریتی در دولت یازدهم و البته با تلاش جهادگونه مدیران، کارکنان و پیمانکاران صنعت نفت، پروژه‌های زخمی و ناتمام که در صورت استمرار وضع سابق، کسی فرجامی برای آنها متصور نبود، تکمیل و یک به یک به مدار تولید وارد شدند. حال اینکه نویسنده کیهان این حقیقت مسلم را فاقد وجاهت ارزیابی می کند در ردیف همان تحلیل‌ها و رویه جاری این روزنامه قرار می گیرد که نمی خواهد واقعیات کشور را ببیند و یا آنگونه که خود دوست دارد می بیند.

8- نویسنده کیهان در حالی در مقام مدعی می گوید «پس شدیدترین تحریم‌ها در چهار سال دولت یازدهم چه صیغه ای است؟» که دولت یازدهم برخلاف دولت دهم، اتفاقا بار اصلی و سختی تحریم‌ها را به مدت دو سال و نیم تحمل کرد و عاقبت با استقامت ملت بزرگ ایران،‌ راهبری مقام معظم رهبری و تلاش شبانه روزی جناب آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای با خروج مقتدرانه از تحریم‌های ظالمانه توانست زمینه را برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم آورد. حال باید از نویسنده کیهان پرسید آیا رشد بیش از دو برابری صادرات نفت و میعانات گازی و ورود مجدد محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی دروغ است؟ آیا افزایش تولید نفت دروغ است؟ آیا وصول پولهای بلوکه شده کشور دروغ است؟ آیا صف کشورهای مطرح جهان برای سرمایه گذاری در ایران دروغ است؟ این نمی شود که شما به مثال آن داستان معروف دائم به دنبال اعجاز باشید و هر روز ایرادی بگیرید و وقتی با نتایج روشن روبه‌رو می شوید خود را به آن راه بزنید.

9- و اما به جهت اطلاع بیشتر نویسنده کیهان باید گفت با افزایش تولید و ورود فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز ایجاد شده و با بهره گیری از طرح های بهینه سازی میتوان این مقدار را تا 350 میلیون مترمکعب نیز افزایش داد. از سوئی دیگر، با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی ایران می توان گفت طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده می‌توانیم نقش موثری در گازرسانی به کشورهای منطقه داشته باشیم. تولید گاز ایران تا پایان برنامه ششم توسعه با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی به 330 میلیارد مترمکعب در سال افزایش می یابد که بر این اساس، تلاش می شود با ارتقاء ساختار دیپلماسی انرژی، سهمیه 10 درصدی از تجارت جهانی گاز در اختیار بگیریم. مدیریت تامین گاز کشور، مدیریت تجدید ساختار و حضور فعال در تجارت جهانی گاز از مهم‌ترین ماموریت‌های شرکت ملی گاز ایران بوده و برای تحقق این ماموریت، بیش از 400 ماژول و 150 فعالیت تعریف شده است.

10- در پایان ضمن این‌که امیدواریم این توضیحات ابهام‌های روزنامه کیهان را درباره سهم ایران در تجارت جهانی گاز برطرف کرده باشد تاکید می‌کنیم با توجه به فعالیت های در دستور کار و اولویت‌گذاری های انجام شده، سهم تجارت جهانی گاز تا سالهای آینده تغییرات چشمگیری خواهد داشت و شرکت ملی گاز ایران به عنوان متولی اصلی سیاست گازی کشور، در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه اصل مترقی اقتصاد مقاومتی و همچنین با اتکاء به اعتماد ارزشمند مردم نکته سنج و فهیم ایران و فارغ از هیاهوهای بیهوده رسانه ای، برنامه‌ای تدوین شده در سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران را اجرا خواهد کرد.

کد خبر 277354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =