انتقال دانش اچ‎اس‎یی در مسیر اجرای قراردادهای جدید نفتی

سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت متن گفت: ذات اچ‎اس‎یی انتقال تجربه است و از این رو، همکاری پیمانکاران بزرگ ایرانی با شرکت‎های بین‎المللی در مسیر اجرای قراردادهای جدید نفتی می‎تواند تجربه‌های زیادی را به فضای کسب و کار توسعه صنعت نفت ایران انتقال دهد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، کوروش رضازاده گفت: شرکت‎های بین‎المللی فرهنگ نهادینه شده‎ای در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) دارند و در این زمینه صاحب دانش هستند.

وی برخی کوتاهی‎ها در حوزه اچ‎اس‎یی را ناشی از ضعف در فرهنگ‎سازی میان پیمانکاران عنوان کرد و گفت: بهتر است در زمان بررسی اسناد مناقصه، عملکرد پیمانکار در این زمینه با دقت مورد توجه قرار گیرد و یا حتی  نسبت به تدوین بانک اطلاعاتی جامع پیمانکاران در این بخش اقدام و از سپردن کار به و پیمانکارانی که ساختار لازم در این زمینه را ندارند ممانعت شود.

سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت متن افزود: شرکت متن روی این موضوع بسیار سختگیری می‎کند و هیچ تعارفی ندارد، زیرا اعتقاد داریم اچ‎اس‌یی با جان انسان‎ها و با محیط زیست به عنوان یک سرمایه ملی مشترک سروکار دارد و از این رو با هر نوع قصوری به شدت برخورد می‌کنیم.

وی یادآور شد: هم‎اکنون 14 طرح فعال در دستور کار شرکت متن است که اصول اچ‎اس‎یی در آنها به دقت اعمال و دنبال می‎شود.

آبگیری 88 درصد هورالعظیم

سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت متن، در ادامه به موضوع محیط زیست در منطقه هورالعظیم اشاره کرد و گفت: بحران زیست‎محیطی این منطقه، ارتباط مستقیمی با توسعه میادین نفتی ندارد و شرایط اکوسیستم آبی هور تا حد زیادی تحت تاثیر وضعیت آب‎های مرزی میان ایران و عراق و نیز خشکسالی‎هاست.

وی با بیان این‎که عملیات نفتی با اخذ مجوز و در زمانبندی مشخصی در این منطقه صورت گرفته است، ادامه داد:  در حال حاضر نزدیک به ۸۸ درصد از این منطقه آبگیری شده است.

به گفته رضازاده، تالاب هورالعظیم از نظر شرایط زیست‎محیطی و تاثیرگذاری بر اقلیم جنوب غرب ایران بسیار حساس و راهبردی است؛ این منطقه حدود ۶۵۰ هزار هکتار وسعت دارد و طرح‎های توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران حدود ۱۲۵ هزار هکتار از این وسعت را به خود اختصاص داده است.  

وی با اشاره به رعایت دقیق الزام‌های زیست‎محیطی در منطقه هورالعظیم گفت: به طور مثال با توجه به عملیات تحت‎‏الارضی، با انبوهی از کنده‎های حفاری مواجهیم و از آنجا که در حوزه تالابی ملزم هستیم کنده‎های حفاری را حتما به خارج از محدوده تالاب منتقل کنیم، چهار منطقه استاندارد را برای تجمیع و انباشت این کنده‎ها احداث و حتی از تیم‎های آموزش‎دیده استفاده کرده‎ایم تا روی عملیات انتقال و انباشت این کنده‎ها به خارج از محدوده تالابی نظارت و پایش مستمر داشته باشند.

رضازاده ادامه داد: منطقه هور یک سرمایه ملی است و ما تمام تلاش خود را برای برهم نخوردن اکوسیستم این منطقه بکار می‎گیریم.

ابلاغیه وزیر نفت، حوزه اچ‎اس‎یی را متحول کرد

سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت متن با بیان این‎که پس از آغاز به کار دولت یازدهم و با اختیاراتی که وزیر نفت ابلاغ کرد، تحولی بزرگ در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست ایجاد شد، افزود: این ابلاغیه متکی به مفاد قانون جدید نفت مصوب سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی است که تا آن زمان ابلاغ نشده بود و به تحول در حوزه اچ‎اس‎یی منتهی شد.

رضازاده گفت: روال کار ما این‌گونه است که نخست با تذکر کتبی و شفاهی و جلسه‌هایی که برگزار می‎کنیم، مغایرت‎های احتمالی در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست را تذکر می‎دهیم و در صورت ادامه روند، از طریق اختیارات مصوب ابلاغیه وزیرنفت، کسر مبالغی از صورت‎وضعیت‎های پیمانکار امکان‌پذیر است.

کد خبر 277367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =