ایران در مالکیت دانش فنی تولید پروپیلن از متانول سهیم است

معاون وزیر نفت گفت: امضای توافقنامه همکاری ایجاد دانش فنی مشترک تولید پروپیلن از متانول، نخستین تلاش برای ایجاد لایسنس مشترک در صنعت پتروشیمی ایران با همکاری یک شرکت خارجی است.

به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی در باره توافقنامه همکاری میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکوئید که هفته گذشته در آلمان امضا شد، اظهار کرد: این توافقنامه با هدف ایجاد لایسنس‌ مشترک فرآیند تولید پروپیلن از متانول و مهندسی پایه واحد ۵۰۰ هزار تن MTP امضا شد.

وی با اشاره به این که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دوران تحریم به دانش فنی MTP دست یافت، افزود: واحد پایلوت تولید متانول به پروپیلن در ماهشهر با مجوز دولت به عنوان نخستین کارخانه MTP در ایران ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت لرگی برای ایجاد واحد MTP در سال 83 اشاره و تصریح کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دوران تحریم به دلیل قطع روابط با این شرکت دانش فنی این واحد را کسب کرد اما در پسابرجام شرکت لرگی به دنبال تفاهم‌نامه امضا شده خواستار همکاری دوباره شد؛ شرکت لرگی زیرمجموعه شرکت ایرلیکوئید است.

شاهدایی اظهار کرد: براساس مذاکرات بسیار با شرکت لرگی، مقرر شد از دانش فنی کسب شده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت لرگی، یک لایسنس مشترک واحد MTP ایجاد شود.

وی ادامه داد: پس از ایجاد این دانش فنی مشترک، قرار بر این است که مهندسی اصولی ساخت واحد 500 هزار تنی MTP نیز به دلیل انتقال تجربه به صورت مشترک میان 2 شرکت انجام شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکراتی که با شرکت ایرلیکوئید در پسابرجام انجام شد، ادامه داد: این شرکت واحدهایی با ظرفیت‌های اقتصادی 500 هزار تنی در 2 کشور با بازدهی بالا اجرا کرده است.

شاهدایی یادآور شد: تاکنون ایران در ورود لایسنس‌های صنعت پتروشیمی به کشور هیچگونه مشارکتی نداشته است و این نخستین بار است که لیسانس دانش فنی و مهندسی اصولی به صورت مشترک با طرف خارجی ایجاد می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مالکان این لیسانس محسوب می‌شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: مالکیت لایسنس فرصتی را در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار می دهد تا ایران در بازارهای جهانی و داخلی در زمینه فروش لایسنس MTP شریک باشد.

وی با اشاره به این که خوراک واحد MTP متانول است، گفت: این واحد در فاز 2 عسلویه به دلیل وجود خوراک فراوان در این منطقه ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان این که پس از انجام مهندسی اصولی واحد MTP، برآورد اقتصادی  این طرح نیز مشخص می شود، تصریح کرد: ایجاد دانش فنی مشترک حدود 6 ماه زمان خواهد برد و پس از آن قرارداد مهندسی اصولی انجام می‌شود.

شاهدایی گفت: مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه ارائه لایسنس واحد MTP، ضمانت و انگیزه بسیار خوبی را برای بخش خصوصی به منظور استفاده از این لایسنس ایجاد می‌کند.

کد خبر 278123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =