شفاف سازی وزارت نفت درباره برداشت بی رویه صنعت نفت از سفره‌های آب زیرزمینی

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش منتشر شده در خبرگزاری تسنیم مبنی بر«برداشت بی رویه صنعت نفت از سفره‌های زیرزمینی سبب نابودی کشاورزی جم شد» پاسخ داد.

به گزارش شانا، متن جوابیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به گزارش خبرگزاری تسنیم به شرح زیر است:

آب صنعتی مورد نیاز همه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مستقر در منطقه پارس جنوبی (شهرستان های عسلویه و گنگان) توسط آبگیرها و از طریق آب دریا تأمین شده و هیچگونه برداشتی از منابع زیرزمینی توسط صنایع یاد شده صورت نمی‌گیرد.

در سال‌های اخیر در ایران خشکسالی‌های مستمر و شدیدی رخ داده که در نتیجه آن، منابع آب‌های سطحی مناطق خشک یا بسیار کم عمق شده و در نتیجه سفره‌های زیرزمینی با افت سطح ایستایی شدیدی روبه‌رو شده است. خشکسالی به طور غیرمستقیم از طریق کاهش تغذیه‌ سفره‌های آب زیرزمینی از منابع آب سطحی، افزایش دما، تبخیر و تعرق و تغییر نوع بارش و ... بر منابع آب‌های زیرزمینی موثر است. بنابراین کاهش سطح آب‌های زیرزمینی منحصر به شهرستان جم نبوده و در دیگر مناطق کشور که صنعت نفت و گاز در آنجا ندارد نیز شاهد کاهش میزان آب های زیرزمینی بوده‌ایم.

هم اکنون به منظور کمک به تأمین آب شرب شهرستان‌های همجوار، این سازمان روزانه پنج میلیون لیتر آب شرب به شهرستان جم، سه میلیون لیتر به روستاهای عسلویه و سه میلیون لیتر به روستاهای شهرستان کنگان و پنج میلیون لیتر به نخل تقی ارسال می‌کند.

همچنین وزارت نفت برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، همیشه پیشرو بوده است و همسو با این هدف با انجام پروژه آبرسانی به شهرستان جم از طریق شیرین سازی آب دریا (سه عدد آب شیرین کن به ظرفیت 17000 مترمکعب در روز) و انتقال آن با خط لوله (به طور 21 کیلومتر و ارتفاع 900 متر از سطح دریا) نسبت به تأمین آب شرب شهرستان جم، ریز، انارستان و 79 روستا اقدام کرده است که این پروژه با اعتبار بیش از 1500 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال انجام است.

در ادامه برخی پروژه‌های آبرسانی که توسط صنعت نفت در منطقه پارس جنوبی انجام شده به اختصار اشاره شده است.

جدول آبرسانی

کد خبر 278657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =