ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به روزانه 570 میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت کنونی برداشت میدان گازی پارس جنوبی را روزانه 570 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: همه دستگاه‌های کشور در این مدت ۲۰ سال برای تامین اعتبار میدان پارس جنوبی همکاری کردند.

به گزارش شانا، محمد مشکین فام امروز (دوشنبه، 27 آذرماه) در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد عملکرد این شرکت را در 20 سال اخیر تشریح کرد.

ارتقای پیمانکاران داخلی در کنار توسعه پارس جنوبی

وی با بیان این که در طول ۲۰ سال گذشته تلاش همه کارکنان شرکت نفت و گاز پارس برای اجرای اهداف و ماموریت‌های شرکت بوده است، تصریح کرد: در کنار رشد و ارتقای این شرکت،‌ پیمانکاران و سازندگان داخلی که در پروژه‌های پارس جنوبی حضور داشته‌اند، پیشرفت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری این که اجرای پروژه خط لوله در آغاز توسعه پارس جنوبی آرزویی برای پیمانکاران به شمار می‌رفت، افزود: هم اکنون بیش از سه هزار کیلومتر لوله‌گذاری از سوی ایرانی‌ها انجام شده، ضمن این که 26 سکو از سوی تاسیسات دریایی و پیمانکاران داخلی ساخته شده و در دریا نصب شده است.

مشکین فام با اشاره به این که در میدان گازی پارس جنوبی، در یک طرف ما و پیمانکارانی که در پروژه‌های توسعه فازهای پارس جنوبی رشد کرده‌اند، قرار داریم و در دیگر سو کشور قطر و شرکت‌های برجسته نفت و گاز دنیا قرار گرفته اند، افزود: با این وجود هم اکنون هر 2 طرف در برداشت روزانه در یک نقطه ایستاده‌ایم.

ضرورت مدیریت پروژه نیاز پارس جنوبی

وی، عملکرد این شرکت را مثبت عنوان کرد و افزود: البته در زمینه مدیریت پروژه همچنان  نیاز به کار بیشتر داریم، می‌توان با مدیریت پروژه، برای کاهش زمان پروژه‌ها اقدام جدی انجام داد و هم اکنون با مستند سازی از مدیریت پروژه‌ها برای این مهم تلاش می‌کنیم و امیدواریم در پروژه‌های آینده بهتر و قوی تر عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که سهم ایران از مساحت میدان گازی پارس جنوبی از قطر کمتر است، افزود: با وجود آن‌که ایران سهم کمتری نسبت به قطر از این میدان دارد، در برداشت گاز از این میدان هم اکنون با قطر برابر است.

وی سهم گاز تولیدی پارس جنوبی را ۷۰ درصد از کل گاز تولیدی کشور دانست و گفت:‌ این مسئله اهمیت تولید این شرکت را نشان می‌دهد و این‌که چقدر کشور به گاز تولیدی از این میدان نیاز دارد.

رکورد تولید گاز از پارس جنوبی در سال‌های اخیر

مشکین فام با اشاره به این که تا کنون 26 سکو در پارس جنوبی نصب شده است، افزود: از این میزان، ۶ سکو در سال‌های ۸۰ تا ۸۳ ، پنج سکو ۸۴ تا ۹۱ و ۱۵ سکو از سال 91 تا کنون نصب شده است.

وی افزایش تولید گاز در دوره ۹۱ تا ۹۶ را بیشترین میزان افزایش تولید گاز در ۲۰ سال اخیر بر شمرد و گفت: در مقایسه با ۲۸۸.۴ میلیون مترمکعب گازی که در این دوره به تولید افزوده شده،‌ در سال ۸۰ تا ۸۳، ۱۴۱.۵ میلیون مترمکعب و در دوره ۸۳ تا ۹۱ نیز همین مقدار به تولید گاز کشور افزوده شده است.

 تولید در لایه‌های نفتی پارس جنوبی به 150 هزار بشکه می‌رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه این نشست، فعالیت‌های انجام شده در لایه نفتی پارس جنوبی را تشریح کرد و گفت: هم اکنون FPSO روی لایه نفتی مستقر است و با یک سکوی نصب شده سر چاهی و حفر هفت حلقه چاه روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از این لایه تولید می‌شود که قرار است با برنامه توسعه آینده، این میزان به ۱۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

وی به محصولات تولیدی پارس جنوبی هم اشاره کرد و گفت: ‌از مجموع طرح‌های تکمیل شده پارس جنوبی هم اکنون روزانه ۴۵۶ میلیون متر مکعب گاز سبک به شبکه سراسری تحویل و همچنین روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز ترش برای تزریق به میدان‌های نفتی عرضه می‌شود.

مشکین فام با بیان این که تولید روزانه میعانات گازی به ۸۰۸ هزار بشکه در روز رسیده است، تصریح کرد: تولید اتان به عنوان مهمترین محصول پالایشگاه که ارزش افزوده ۲۰۰ برابری نسبت به گاز دارد، به پنج میلیون تن در سال رسیده است و سالانه ۷.۹ میلیون تن LPG به منظور صادرات و روزانه ۳۷۵۰ تن گوگرد تولید می‌شود.

زمستان شلوغ پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که از مجموع ۸۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری تعیین شده برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تاکنون ۷۲ میلیارد دلار تامین شده است، گفت:‌ همه دستگاه‌های کشور در این مدت ۲۰ سال برای تامین این اعتبار همکاری کردند و یک همکاری ملی برای توسعه پارس جنوبی انجام شد.

وی میزان گاز تجمعی تولید شده از میدان پارس جنوبی را هزار و ۱۶۲ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن نرخ ۱۸ سنت برای هر مترمکعب گاز، ارزش محصولات تولید شده به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد.

مشکین فام به راه اندازی سه طرح پارس جنوبی (17 و 18، 19 ،  20 و 21) در فروردین ماه امسال  اشاره کرد و گفت: از خردادماه تاکنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر لوله گذاری شامل ۲ خط فاز ۱۴، خط نخست فاز ۱۳ و خط نخست فاز ۲۲ انجام شده است.

وی از ساخت و بارگیری چهار سکو در زمستان امسال خبر داد و گفت: همچنین راه اندازی آزمایشی چند ردیف پالایشگاهی در برنامه قرار دارد.

به گفته مشکین فام، سکوی ۱۴A که در یارد ایزوایکو (بندرعباس) ساخته شده، دی‌ماه به سمت موقعیت حمل می شود و در تاریخ ۲۲ بهمن نیز راه اندازی آزمایشی ردیف اول پالایشگاه  فازهای ۲۲ تا۲۴ را در برنامه داریم؛ همچنین در اسفند ماه ۳ سکوی ساخته شده در یارد صدرا (بوشهر) به سمت موقعیت حمل می‌شود و تا پایان امسال نیز ردیف نخست پالایشگاه فاز ۱۳ به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

کد خبر 280309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =