70 درصد آلودگی تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروهای فرسوده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که نیمی از اتوبوس‌های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود، گفت: 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودروهای فرسوده است.

به گزارش شانا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز (شنبه، دوم دی‌ماه) در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها که با حضور استانداران، شهرداران و معاونین وزرای مرتبط تشکیل شد، گفت: مقابله با آلودگی هوا، حداقل در کوتاه‌مدت هزینه‌بر است، به طور نمونه باید میان برخورداری از هوای سالم و ادامه ساخت و ساز در چهار ماه انتهایی سال که منجر به تردد شبانه خودروهای فرسوده می‌شود، یک انتخاب داشته باشیم.

وی با بیان این‌که حداقل 80 درصد آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در تهران ناشی از تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است، افزود: 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است، بر اساس همین آمار، 50 درصد اتوبوس‌های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.

کلانتری با تاکید بر این‌که عمده مشکل آلودگی هوا به‌ویژه در تهران ناشی از تردد کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده است، تصریح کرد: با توجه به این‌که آلودگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بیماری مردم می‌شود، باید آماده اتخاذ تصمیم‌های سخت برای مقابله با این چالش باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فرسودگی حداقل 140 هزار کامیون در حال تردد در تهران اشاره و عنوان کرد: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی‌های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود؟ این کارشکنی صنعت است، در حالی که صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.

وی با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل می‌کند، گفت: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل چشم پوشی نیست.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با اشاره به آسیب‌های مختلف ناشی از آلودگی هوا همچون آسیب‌های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی، گفت: کنترل در مبداء یا منبع ایجاد آلودگی، همچنین استفاده از فناوری‌های نوین همچون استفاده از ماشین‌های برقی و هیبریدی، 2 روش مهم مقابله با آلودگی هواست.

وی ضمن مرور ظرفیت‌های قانونی در حوزه مقابله با آلودگی هوا، افزود: حذف آلاینده‌های صنعتی، توزیع سوخت پاک، برخورد با مجریان آلودگی هوا از جمله ظرفیت‌های قانون هوای پاک است.

در ادامه این نشست، شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای نمونه برداری و پایش سوخت توزیعی در هشت کلانشهر کشور از سال 93 تاکنون، گفت: از 27 مهرماه امسال و حسب تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سنجش شاخص گوگرد بنزین توزیعی در کنار سنجش شاخص‌های بنزن و آروماتیک در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر 280398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =