مدیریت عملیات مهار فوران چاه 147 رگ‎سفید عالی و کارآمد است

مدیرعامل اسبق شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیریت عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید را عالی و کارآمد خواند و گفت: به طور معمول در چنین عملیاتی، حوادثی رخ می‎دهند اما با کمک مدیریت مناسب این عملیات تاکنون هیچ حادثه‎ای رخ نداده و باید از چنین مدیریتی قدردانی کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مهدی فکور که سابقه حضور در عملیات مهار چاه های نفت و گاز را دارد، با بیان این مطلب افزود: وضعیت رگ‎سفید قابل قیاس با سایر مخازن نیست. هر چاه موقعیت جفرافیایی و مخزنی مخصوص خود را دارد و نمی توان چاه های گوناگون را با هم مقایسه کرد.

وی با بیان این‎که گ سفید مخزنی دارای گسل ها و شکستگی های بسیار است، ادامه داد: فشار مخزن رگ‎سفید حدود ۳۲۰۰ PSI است و قابل قیاس با سایر مخازن نیست. در چاه ۱۴۷ رگ سفید ما با عمق زیاد محل فوران و فشار بالا رو به رو هستیم. در عمق زیاد هر عملی که انجام می شود بسیار طول می کشد تا به محل حادثه برسد و در نتیجه مشکل دیرتر حل می شود.

فکور با اشاره به اجرای همزمان دو طرح مهار از سطح و مهار از عمق گفت: در مهار فوران این چاه از هر دو روش متداول استفاده می شود و این روش ها در گذشته در کشور امتحان شده و جواب داده اند و استفاده همزمان از آنها بسیار منطقی است.

به گفته وی، نمی توان اتفاقات را در دل زمین پیش بینی کرد و اطلاعات مدون از پیش وجود ندارد؛ با حفر چاه انحرافی که براساس اطلاعات مهندسی نفت صورت می‎گیرد می توان اطلاعات بیشتری از دل زمین و نزدیک چاه ۱۴۷ به دست آورد و تصمیم گیری برای نحوه مهار راحت تر خواهد بود.

فکور تیم مهار فوران این چاه را با تجربه و متخصص خواند و اظهار کرد: تیم بسیار متخصص و با تجربه‎ای در حال فعالیت برای مهار فوران این چاه هستند و باید تیمی که در حال فعالیت هستند از لحاظ روحی حمایت و تشویق شوند زیرا شرایط کار در پای این چاه بسیار دشوار است.

وی با اشاره به اینکه نوع مخزن رگ سفید، فشار سر چاه و عمق حادثه، همچنین کج شدن برخی تجهیزات سر چاه وجوه متمایز این چاه نسبت به چاه های دیگر است، گفت: طبیعی است که در این شرایط افرادی که در منطقه هستند با داشتن اطلاعات بیشتر از وضعیت کنونی می توانند تصمیمات بهتری با مشورت اخذ کنند و همه مکلف به کمک به آنها هستیم.

فکور در پایان ابراز امیدواری کرد که تجارب حاصل در این عملیات مستندسازی شود. 

کد خبر 280408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =