میزان تولید نفت اوپک در ماه نوامبر 141 هزار بشکه کاهش یافت

میزان تولید نفت اوپک در ماه نوامبر (آبان – آذرماه) نسبت به ماه اکتبر (مهر- آبان) 141 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

 به گزارش شانا، 14عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در ماه نوامبر 32 میلیون و 448 هزار بشکه در روز نفت تولید کردند؛ این رقم در ماه اکتبر 32 میلیون و 589 هزار بشکه در روز بوده است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید است.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گرد هم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز توافق کردند، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شود. همچنین اعضای اوپک در نشست 173 این سازمان تصمیم گرفتند توافق خود را برای ۹‌ ماه دیگر و تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند.

14عضو اوپک در نشست 173 این سازمان همچنین تصمیم گرفتند نیجریه و لیبی که پیش از این از نظام سهمیه‌بندی معاف بودند، سطح تولید نفت‌شان را به اندازه میانگین سال ۲۰۱۷ نگه دارند به گونه‌ای که تولید مجموع ۲ کشور در حد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ثابت شود، نیجریه در ماه اکتبر روزانه یک میلیون و ۷۳۸ هزار بشکه و لیبی روزانه ۹۶۲ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند.

پس از این نشست، سازمان کشورهای غیرعضو اوپک نیز در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

 

 

 

کد خبر 280473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =