تهیه استانداردهای 10 گروه کالایی اولویت دار صنعت نفت اجرایی می‌شود

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت گفت: استقرار نظام نوین استانداردسازی در صنعت نفت در دستورکار وزارت نفت قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری، محمدرضا ابوطالب اعلام کرد: مطابق بند 24 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با عنوان افزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن‌ها، تهیه استانداردهای 10 گروه کالایی اولویت دار صنعت نفت اجرایی می‌شود.

وی افزود : بند 3 - الف از ماده 3 قانون وظایف و اختیارات این وزارتخانه، به تعیین و بازنگری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش، مکلف شده است.

به گفته ابوطالب، برای  اجرای سیاست یادشده برنامه راهبردی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با استناد به عبارت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مندرج در قانون، بر پایه انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد قرار گرفت تا با استفاده از آن امکان مرحله‌ای استقرار نظام استانداردسازی صنعت نفت محقق شود.

وی گفت: با توجه به سیاست کلی وزارت نفت در زمینه به کارگیری امکانات و توانمندی های سازندگان داخلی ، همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی، در رابطه با 10 گروه کالایی اولویت دار صنعت نفت، معاونت استانداردهای طرح‌ها در این اداره کل، اقدام به تشکیل کمیته های مرجع تخصصی برای تعیین سبد استانداردهای مرجع برای 10 گروه کالایی و تدوین ضوابط و مقررات استفاده از این سبد استاندارد کرده است.

حمیدرضا نصرت پوریان، معاون اداره استانداردهای اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها نیز، ضمن اشاره به اهمیت تصمیم‌های گرفته شده در جلسه‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وقت برای نیل به هدف یادشده، گفت: کمیته‌های فنی، تخصصی تعیین استانداردهای جهانی برای 10 قلم گروه کالایی اولویت دار وزارت نفت در محل اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها و با حضور متخصصان مربوطه از چهار شرکت اصلی وزارت نفت، سازندگان داخلی و تمامی ذی‌نفعان از مهر ماه سال 1395 تشکیل شد.

وی افزود: فهرست کمیته‌های مرجع تخصصی عبارتند از: تجهیزات سرچاهی، پمپ‌های درون چاهی،  مته های حفاری، تجهیزات رشته تکمیلی درون چاهی،  انواع لوله ها، لوله های جداری و مغزی و لوله های مغزی سیار،تجهیزات اندازه گیری درون و برون چاهی،شیرهای ایمنی، کنترل و تجهیزات جانبی،الکتروموتورهای ضد انفجار، ماشین آلات دوار (توربین-پمپ-کمپرسور)، فولادهای آلیاژی و پیگ هوشمند.

وی گفت: دستاورد این کمیته‌ها تعداد 18 استاندارد کد (Code) در مجموعه استانداردهای IPS است که برای ملی سازی با فرمت سازمان ملی استاندارد با عنوان آیین کار، آماده و به آن سازمان ارسال شده است تا فرآیند ملی سازی این استانداردها در کمیته‌های ملی مربوطه انجام شود.

نصرت پوریان افزود: فرآیندهای نیازسنجی مرتبط با بازنگری آیین کارهای تهیه شده، ریز اقلام مربوط به 10 قلم گروه کالایی و فهرست خبرگان تایید صلاحیت شده برای دیگر اقلام کالایی آماده شده‌اند.


کد خبر 280561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =