مردم و بخش خصوصی ذینفعان اصلی طرح برندینگ در عرضه سوخت هستند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت، مردم که شامل مصرف کنندگان، جایگاه‌داران بخش خصوصی و شرکت‌های صاحب نشان می‌شوند، ذینفعان اصلی این طرح خواهند بود.

به گزارش شانا، سید محمدرضا موسوی خواه، امروز (دوشنبه، 11 دی‌ماه) در نشستی با اصحاب رسانه اظهار کرد: اجرای طرح کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین (کهاب) با اهداف زیست محیطی، دیسپچینگ، ایجاد ارزش افزوده برای شرکت‌ها و موارد دیگر، نتیجه اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت است که فواید آن به مردم و بخش خصوصی می‌رسد.

وی همچنین با بیان این‌که اجرای این طرح برای دولت بار مالی نخواهد داشت، گفت: در سال ۱۳۹۴ نشست‌هایی به همین منظور تشکیل و شیوه‌نامه‌ای تهیه شد که هم اکنون ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: منظور از اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت، واگذاری مسئولیت عرضه سوخت به شرکت‌های خصوصی است؛ به این گونه که ما فرآورده را به شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت تحویل می‌دهیم و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها بر توزیع آن نظارت داشته باشد.

موافقت نمایندگان مجلس با اصل طرح برندینگ

موسوی‌خواه با بیان این‌که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده به سراسر کشور توزیع می‌شود، اظهار کرد: لازم است که با اجرای اصل 44 قانون اساسی، از مسئولیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کاسته شود و بخش خصوصی بیش از پیش درگیر توزیع سوخت باشد.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که اصل ۴۴ لازم‌الاجراست، اما در عین حال ایرادهایی به شیوه‌نامه طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت گرفتند.

راهکاری جدید برای جلوگیری از رانت در طرح برندینگ

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که برای جلوگیری از انحصار در این طرح راهکارهایی اندیشیده شده است، ادامه داد: برای جلوگیری از رانت، برقراری عدالت و جلب مشارکت همگانی، در هر شهرستان بیش از 50 درصد، در هر استان بیش از 30 درصد و در کل کشور بیش از 20 درصد از نازل‌های عرضه سوخت در اختیار یک شرکت‌ زنجیره‌ای توزیع سوخت (شرکت صاحب نشان) قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: همچنین به منظور جلوگیری از رانت‌های احتمالی همه ارکان مالی شرکت زنجیره‌ای ازسوی حسابرس‌های مستقل حسابرسی می‌شود و همه اسناد مالکیت باید تایید شده باشد.

به گفته موسوی خواه، بازرسان، اسنادی را که از سوی نهادهای نظارتی برون‌سازمانی تهیه شده صحت سنجی خواهند کرد.

امیدواری برای افزایش شمار شرکت‌های صاحب نشان

موسوی‌خواه با اشاره به درخواست ۸۵ شرکت برای مشارکت در طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت اظهار کرد: امیدواریم این تعداد از 85 شرکت کنونی به 120 مورد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی ملی پخش فرآورده‌های نفتی در باره مشارکت شرکت‌های خارجی در طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای سوخت گفت: اگر قوانین اجازه دهد شرکت‌های خارجی در این طرح شرکت خواهند کرد.

به گفته وی، هدف اصلی این است که جایگاه‌داران قادر باشند به صورت مستقل‌تر عمل کنند؛ در این‌که همه شرکت‌ها، نخست دارای توانمندی‌های لازم باشند، تردید وجود دارد، اما به مرور زمان فقط شرکت‌های توانمند ماندگار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آینده اجرای این طرح گفت: در صورتی که سوخت از سوی شرکت‌های زنجیره‌ای عرضه شود، ممکن است به عنوان مثال برای جایگاه‌داری که در چابهار است، توجیهی نداشته باشد که سوخت را از بندرعباس تهیه کند و ترجیح دهد که از امارات وارد کند.

وی تاکید کرد: هم اکنون نوع فرآورده در جایگاه‌ها یکسان و از آن جا که عرضه سوخت یارانه ای است، قیمت‌ها هم از طریق دولت تامین می شود، اما برای رسیدن به توسعه پایدار باید از یک نقطه آغازی داشته باشیم.

به گفته موسوی‌خواه، اقدامی که در اثر اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت انجام می‌شود، نتیجه‌ آن می‌شود که تعدد فرآورده، کیفیت و قیمت فرآورده را ایجاد می‌کند.

موسوی خواه با طرح پرسش‌هایی از قبیل «تا چه زمانی مصرف کننده باید به جایگاهی برود که الزام و اجبار دارد؟ و هرچه که موجود باشد اجبارا خریداری کند؟»، «تا چه زمانی باید شاهد برخوردهای ناصواب باشیم، زیرا متصدی جایگاه انگیزه جذب مشتری ندارد؟»، ادامه داد: با این طرح می‌شود در کوتاه مدت به جایی رسید که کارگر جایگاه اگر فروش داشت، درآمد نیز داشته باشد و اگر بخواهد درآمد داشته باشد، باید حقوق شهروند را به‌طور حتم رعایت کند.

اجرای طرح برندینگ برای دولت بار مالی نخواهد داشت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخباری مبنی بر این‌که اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت برای دولت بار مالی خواهد داشت، توضیح داد: افزایش بار مالی دولت را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی تاکید کرد: در این طرح هیچ هزینه‌ای به دولت تحمیل نمی‌شود، بلکه گردش هزینه‌ها تغییر می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در واقع هزینه‌ای که به صورت تجمعی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پرداخت می‌شده با اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت خرد خواهد شد.

به گفته وی، هم‌اکنون به‌طور میانگین ۴۰ تومان کارمزد داده می‌شود که با اجرای طرح این میزان ثابت خواهد ماند، حق تبخیر بنزین هم‌اکنون ۴۵ ریال است که با اجرای طرح ۴۲ ریال خواهد شد و مالیات بر ارزش افزوده که از قیمت فرآورده پرداخت می‌شود ۵۹ ریال خواهد بود.

موسوی خواه افزود: مبلغی به عنوان حق نشان پرداخت می‌شود که برای پرداخت آن وظیفه تعیین کرده‌ایم و شرکت‌ها باید کهاب، دیسپچینگ، زیباسازی و ایمن‌سازی و ارائه‌ خدمات مطلوب به نفع مردم را انجام دهند.

موسوی‌خواه با تاکید بر این‌که اجرای طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت سبب اخراج یا تعدیل نیرو در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز نخواهد شد، عنوان کرد: تا زمانی که در اجرای این طرح به بلوغ برسیم به تعداد زیادی نیرو نیاز داریم.

وی افزود: هم اکنون ۹۲ انبار و ۱۲۵ تاسیسات داریم که بیش از 9 هزار نفر در این تاسیسات فعالیت می‌کنند و از تعداد آنها کم نخواهد شد.

کد خبر 280583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =