نخستین گردهمایی رؤسای اتحادیه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران برگزار ‌شد

نخستین گردهمایی انجمن‌ها، کمیسیون‌ها و اتحادیه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با همکاری اتاق‌ مشترک ایران و کره‌جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، روز گذشته (سه‌شنبه، 19 دی‌ماه) نخستین گردهمایی رؤسای انجمن‌ها، کمیسیون‌ها و اتحادیه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به ریاست حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی و انجمن‌های بخش خصوصی صنعت نفت برگزار شد.

در این نشست به نقش بخش خصوصی در توسعه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و چالش‌ها و راهکارهای آن، انتقال دانش فنی و افزایش توان سازندگان، مهندسان مشاور و پیمانکاران داخلی و بایدها و نبایدهای دولت و حمایت وزارت نفت از بخش خصوصی همسو با فراهم آوردن امکان تامین منابع مالی خارجی (فاینانس) برای بخش خصوصی با جلب حمایت وزارت نفت اشاره شد و روسای انجمن‌ها، کمیسیون‌ها و اتحادیه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران پیشنهادهای خود را در زمینه برقراری ارتباط موثر بین تشکل‌ها، بررسی چالش‌ها و انعکاس راهکارها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ارائه کردند.

ایران و کره جنوبی از دیرباز روابطی مبتنی بر اعتماد سیاسی و با نگرش توسعه‌ای در مراودات اقتصادی داشته‌اند. کره جنوبی دومین مشتری نفت ایران است و بسیاری از زیرساخت‌های توسعه در آن کشور با حمایت‌های مالی و فنی یا الگوبرداری از صنایع ایران پایه‌گذاری و اجرا شده‌اند.

در دوران تحریم‌ها نیز کره جنوبی سعی کرد کماکان مشتری نفت ایران باقی بماند و در حد امکان روابط بانکی را نیز برقرار کنند.

ایران اصلی‌ترین تامین‌کننده میعانات مورد نیاز کره جنوبی است. این کشور برای سال‌های متمادی از جمله اصلی‌ترین خریداران نفت خام از جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد، به طوری که تا سال 2012 بالغ بر 244 هزار بشکه در روز یعنی 10 درصد از صادرات نفت خام کشورمان به این کشور صورت می‌گرفت.

در پی اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کره جنوبی واردات نفت خام از کشورمان را کاهش داد، به طوری که این رقم به 64 هزار بشکه در روز رسید. پس از توافق هسته‌ای، کره جنوبی تمایل خود را به منظور توسعه مناسبات با ایران اعلام کرد که در این بین همکاری در حوزه انرژی از جمله محورهای اصلی مورد نظر آن کشور بود.

از جمله اصلی‌ترین اهداف جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام که همواره از سوی مقام‌های کشور مورد توجه قرار گرفته، دستیابی به رونق اقتصادی است. بدون تردید پیشبرد این سیاست بدون در اختیار داشتن اعتبارات کافی میسر نخواهد بود، جذب سرمایه خارجی در این رهگذر حائز اهمیت است، بر این اساس مقام‌های کشور در مذاکرات خود با مسئولان دولت‌های مختلف نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

کره جنوبی نیز از جمله کشورهایی بوده که نسبت به سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی کشورمان ابراز تمایل کرده است. کره‌ای‌ها همواره در پی آن بوده‌اند که نه تنها جای پای محکمی را در بازار 80 میلیونی ایران بیابند، بلکه امکان دسترسی به بازار 400 میلیونی منطقه را نیز بیش از پیش برای صنایع خود فراهم کنند.

این کشور که 96 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند، به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تمایل دارد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از ذخایر غنی نفت و گاز برخوردار است، مورد توجه کره‌ای‌هاست؛ موضوعی که به دلیل نیاز ایران به اعتباری حدود 171 میلیارد دلار برای نوسازی صنایع نفتی خود، برای کشورمان می‌تواند مفید باشد.

از هفدهم ژانویه سال 2016 میلادی که  لغو تحریم‌ها رسمیت یافت، کره‌ای‌ها خیلی سریع واردات نفت از ایران را افزایش دادند و به سه برابر در همان ماه رساندند. گزارش اداره گمرک کره جنوبی نشان داد میزان خرید نفت ایران در ماه ژانویه سال 2016 میلادی با 224.2 درصد رشد به 208 هزار و 613 بشکه افزایش یافت، در حالی که این کشور در ژانویه سال 2015 میلادی به میزان 64 هزار و 355 بشکه نفت از ایران خریداری کرده بود.

کد خبر 280729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =