۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
  • کد خبر: 280873
سانچی در قاب جنگ نفتکش‌ها

در پی وقوع حادثه ناگوار نفتکش سانچی، عکس مربوط به آتش سوزی نفتکش بارسلونا در دوران جنگ نفتکش‌ها به اشتباه به جای عکس نفتکش سانچی در شبکه‌های اجتماعی و برخی روزنامه‌های سراسری کشور منتشر شد.

به گزارش شانا، سید مصطفی حسینی، عکاس پیشکسوت صنعت نفت و عکاس عکس تاریخی نفتکش بارسلونا در این زمینه گفت: حادثه نفتکش سانچی و جان‌باختن دریانوردان ایرانی بسیار تلخ و ناگوار بود، از روز نخست تا زمان غرق شدن این نفتکش در اعماق دریا، خبرها، گزارش‌ها و مطالب زیادی در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی مختلف در سراسر کشور منتشر شد؛ اما متاسفانه در این ایام عکسی قدیمی مربوط به انفجار و آتش سوزی نفتکش بارسلونا در دوران دفاع مقدس بر اثر اصابت موشک در خلیج فارس، به جای عکس نفتکش سانچی در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل شد و متاسفانه چند روزنامه سراسری کشور هم در تیتر یک خود به اشتباه از این عکس استفاده کردند. 

وی توضیح داد: نفتکش بارسلونا 30 سال پیش در تنگه هرمز هدف اصابت موشک قرار گرفت و این عکس مربوط به آن دوران است.

این عکاس پیشکسوت صنعت نفت ادامه داد: نفتکش بارسلونای هلند، 30 سال پیش برای بارگیری نفت خام به تنگه هرمز آمده بود، هنگام عملیات انتقال نفت به نفتکش بارسلونا در تنگه هرمز، نفتکش «آرگوسیا» که محموله نفت خام را از جزیره خارک آورده بود تا به نفتکش «سیوایس ژانت» به عنوان مخزن و اسکله شناور انتقال دهد و سپس بارسلونا از این مخزن بارگیری کند، هر سه بر اثر اصابت موشک دچار آتش سوزی شدند.

روزنامه، سانچی

کشتی بارسلونا

 

حسینی گفت: حادثه بسیار مهیبی بود و نمی‌شد از روی یدکش وسعت فاجعه را به تصویر کشید، به همین دلیل به سمت دفتر نفتکش ایرانی که در یک سکوی دریایی واقع شده بود، رفتیم و درخواست یک بالگرد کردیم تا به این ترتیب بتوانیم از زوایای مختلف و از بالا عکس بگیریم، پس از ثبت عکس‌ها به تهران برگشتیم و پس از ظاهر کردن، آن را در اختیار روزنامه‌های سراسری کشور و خبرگزاری‌های مشهور دنیا گذاشتیم.

حسینی درباره تفاوت‌های سانچی و بارسلونا گفت: در دوران جنگ تحمیلی، زمانی که جنگنده‌های عراقی وارد منطقه می‌شدند بلافاصله وضع قرمز اعلام می‌شد و با توجه به شرایط جنگی  امکانات برای امدادرسانی و خاموش کردن آتش بسیج می‌شدند، اما سانحه تصادم سانچی با کشتی فله بر چینی حادثه‌ای ناگهانی بود.

وی افزود: در دوران جنگ تحمیلی چند یدکش برای عملیات‌های مختلف وصل و جداسازی همراه نفتکش‌ها حرکت می‌کردند، از این رو زمانی که نفتکش‌ بارسلونا هدف اصابت موشک قرار گرفت، به سرعت آنها را از یکدیگر جدا کردند تا آتش به بقیه سرایت نکند، کارکنان نفتکش نیز خود را به دریا انداختند و همه آنها را از آب گرفتند و نجات دادند و تنها دو یا سه نفر جان باختن و 14 تا 15 روز طول کشید تا این آتش مهیب را خاموش کنند.

این عکاس پیشکسوت صنعت نفت ادامه داد: حادثه نفتکش سانچی در وسط دریا و فاصله 150 مایلی از خشکی رخ داد و برای رسیدن نخستین کشتی امدادرسانی به محل وقوع حادثه یک روز زمان نیاز بود و یدکشی در اطراف آن نبوده است.

نفتکش سانچی 4

 

حسینی در ادامه با مروری بر خاطرات گذشته گفت: سال 68 از سوی معاونت فرهنگ و تبلیغات ستاد فرمانده کل قوا در کتاب «دفاع در برابر تجاوز جنگ تحمیلی» 6 عکس چاپ شد که چهار عکس آن مربوط به نفتکش بارسلونا و 2 عکس دیگر نیز مربوط به سکوی نصر در جزیره سیری است که توسط آمریکا هدف حمله قرار گرفت.

حسینی در پایان تاکید کرد: بهتر است رسانه‌ها به‌ویژه روزنامه‌های سراسری کشور زمان انتخاب عکس برای خبرها و گزارش‌های خود به پیشینه آن دقت کنند.

کد خبر 280873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =