مطالعه میدان‎ها در بازشناسی ظرفیت‎های هیدروکربوری کشور موثر است

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به 36 تفاهمنامه‎ای که با هدف مطالعه میدان‌های نفت و گاز، بین این شرکت و شرکت‎های داخلی و خارجی امضا شده است، گفت: نتایج این مطالعات در بازشناسی ظرفیت‎های هیدروکربوری کشور نقش بسزایی دارد.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری، امروز (چهارشنبه، 27 دی‌ماه) در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروایران که با هدف واگذاری مطالعه میدان‎های دانان و سوسنگرد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با توجه به تفاهمنامه‎هایی که تاکنون برای مطالعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‎های داخلی و خارجی امضا شده، قرار است بالغ بر 100 پروپوزال (نتایج مطالعات) به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده ‎شود که تاکنون 45 پروپوزال ارائه شده است.

وی به نقش موثر این مطالعات در بازشناسی ظرفیت‎های میدان‌ها و مخازن نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت: نتایج این مطالعات که بسیاری از آنها در کمیته مشاوران مخازن شرکت ملی نفت ایران تایید شده است، به ارتقای ذخایر و تعریف پروژه‎های جدید کمک می‎کند، چرا که ما در تعریف پروژه‎ها به نحوی که برای سرمایه‎گذاران جذاب باشد نیز در گذشته دچار ضعف‎هایی بوده‎ایم.

تقویت مبانی اقتصاد مقاومتی با فعال‎سازی شرکت‎های ایرانی

منوچهری حفظ، تقویت و فعال‎سازی شرکت‎های ایرانی و مشارکت دادن هر چه بیشتر این شرکت‎ها در طرح‎ها و پروژه‎های صنعت نفت را یکی از سیاست‎های وزارت نفت برشمرد که هم می‎تواند برگ برنده ایران در نبود شرکت‎های بین‎المللی باشد و هم در تقویت مبانی اقتصاد مقاومتی در کشور نقشی تعیین‎کننده ایفا کند. 

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، به بسته سرمایه‎گذاری که برای اجرای پروژه‎های نگهداشت و افزایش تولید در قالب EPCF طراحی شده است نیز اشاره کرد و گفت: در اجرای این پروژه‎ها نیز عمدتا به شرکت‎های داخلی تکیه می‎شود.

وی ابراز امیدواری کرد، با آغاز تدریجی مناقصه‌های این بسته سرمایه‎گذاری که قرار است در قالب EPCF اجرایی شود و همچنین قراردادهای توسعه میدان‌ها که پیش‎بینی می‎شود تعدادی از آنها تا پایان امسال یا اوایل سال آینده امضا شود، شرکت ملی نفت ایران در سال آینده شاهد رونق بیشتر در امور و افزایش نقش‎آفرینی شرکت‎های ایرانی در طرح‌‏ها و پروژه‎ها باشد.

منوچهری در ادامه بر ضرورت متنوع‎سازی روش‎های تامین مالی پروژه‎های صنعت نفت تاکید کرد و افزود: باید زمینه لازم برای مشارکت‎ سرمایه‎گذاران و حتی سپرده‎گذاران در طرح‎ها و پروژه‎ها آماده شود که طرح انتشار اوراق مشارکت با پایه ارزی، در همین جهت مدنظر قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت پتروایران، عنوان کرد: شرکت پتروایران از شرکت‎هایی است که صلاحیت آن به عنوان یکی از شرکت‎های اکتشاف و تولید تایید شده؛ سوابق کاری زیادی در صنعت نفت کشور دارد واستفاده بهینه از ظرفیت‎ها و توانمندی‎ها در این شرکت می‎تواند تضمین‎کننده استمرار فعالیت‎های این مجموعه در بالادست صنعت نفت باشد.

وی افزود: میدان‎های متوسط و کوچکی در ایران وجود دارد که توسعه آنها متناسب با استعداد و توان پتروایران است و ارائه عملکرد خوب و انجام مطلوب مطالعه میدان‎ها، می‎تواند مسیر روشنی پیش روی این شرکت قرار دهد.

پتروایران دستاوردهای قابل دفاعی در صنعت نفت کشور دارد

رهام قاسمی، مدیرعامل شرکت پتروایران نیز در این نشست گفت: این شرکت با وجود فراز و نشیب‎های بسیاری که طی حدود 2 دهه فعالیت خود داشته، دستاوردهای قابل دفاعی از خود به جای گذاشته است که حفاری و تکمیل 117 حلقه چاه در دریا و خشکی، طراحی و اجرای طولانی ترین خط لوله دریایی کشور به طول بیش از 300 کیلومتر از عسلویه به سیری، توسعه میدان نفتی و گازی سلمان، توسعه میدان فروزان در بخش نفتی و توسعه فاز نخست طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از جمله آنهاست.

وی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی را با توجه به ساختار ویژه زمین‎شناسی، نامتجانس بودن لایه‎بندی مخازن، ویژگی‎های سنگ و سیال و زون‎‌های منفک شده، پروژه‎ای منحصربفرد توصیف کرد و افزود: در این طرح، بیشترین میزان حفاری افقی در کشور به ثبت رسید.

قاسمی به توضیحاتی درباره میادین سوسنگرد و دانان که تفاهمنامه مطالعاتی آن بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروایران امضا شد، اشاره و ابراز امیدواری کرد که مطالعات این دو میدان، زمینه‎ساز همکاری این شرکت در توسعه میادین در قالب قراردادهای جدید نفتی باشد.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروایران تفاهمنامه همکاری مشترکی امضا کردند که بر اساس آن، مطالعه میدان‎های دانان و سوسنگرد در دستور کار شرکت پتروایران قرار گرفت.

این تفاهمنامه همکاری امروز (چهارشنبه، ۲۷ دی‌ماه) بین غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و رهام قاسمی، مدیرعامل شرکت پتروایران امضا شد. 

 

منوچهری  

کد خبر 280904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =