دستاوردهای برجام در نفت قابل کتمان نیست

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با نماینده ایذه و باغملک پیرامون موضوعات نفتی از جمله برجام توضیح داد: بیشترین و بارزترین دستاوردهای برجام در بخش نفت است که قابل کتمان نیست.

به گزارش شانا، در جوابیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت آمده است: خبرگزاری مهر روز دوشنبه دوم بهمن ماه مصاحبه‌ای با آقای هدایت‌الله خادمی، نماینده محترم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی انجام داده که حاوی نکاتی خلاف واقع و طرح ابهاماتی پیرامون برخی فعالیت‌های صنعت نفت کشور است. آقای خادمی در حالی مدعی است که تردد نفتکش‌های ایرانی با پرچم کشوری دیگر به دلیل اجرا نشدن برجام است که این موضوع به عنوان یکی از روش‌های مرسوم در زمینه کشتیرانی و با توجه به سیاست‌های شرکت‌های نفتکش در جهان تعریف می‌شود و در این خصوص نیز تاکنون توضیحات لازم از سوی شرکت ملی نفتکش ارائه شده است و البته جهت اطلاع آقای خادمی، وزارت نفت در این خصوص مسئولیتی ندارد.

آقای خادمی در فرازی دیگر از مصاحبه خود، به تعلل شرکت توتال در عمل به تعهداتش در توسعه فاز 11 پارس جنوبی اشاره کرده و در حالی خواهان دریافت گزارش روند پیشرفت روزانه و ماهانه این پروژه شده است که در این زمینه تاکنون گزارش‌های متعددی ارائه شده و این اظهار بی‌اطلاعی ایشان به عنوان نایب رئیس کمیسیون انرژی ناشی از گزارش‌های ناقصی است که ایشان دارند. شایان ذکر است که با وجود سنگ‌اندازی‌ها و شیطنت‌های داخلی و خارجی، تاکنون علائمی مبنی بر تعلل یا توقف کار از سوی توتال مشاهده نشده و در این زمینه مطالعات مقدماتی تکمیل شده و مناقصات انجام پروژه با شناسایی پیمانکاران توانمند ایرانی برگزار و کار مطابق برنامه اعلامی از سوی توتال پیش می‌رود و در این مقطع از طرح توسعه پروژه مستقر نشدن دکل‌های حفاری و آغاز فعالیت در این زمینه نمی‌تواند معیاری برای نتیجه‌گیری مورد نظر آقای خادمی مبنی بر تعلل در اجرای قرارداد قلمداد شود. البته این نکته نیز جای پرسش دارد که آیا حساسیت‎های آقای خادمی منحصر به قرارداد توسعه فاز 11 و توتال است یا ایشان درباره سایر طرح‌ها و پروژه‌های سایر پیمانکاران نیز همین اندازه حساسیت دارد و آیا در زمان مدیریت‌شان در شرکت حفاری شمال نیز همین گونه بودند و روزانه و ماهانه گزارش عملکرد می‌دادند؟

آقای خادمی در فرازی دیگر در حالی مدعی عدم تحقق انتظارات برجامی در حوزه نفت و گاز شده که اتفاقا بیشترین و بارزترین دستاوردهای برجام در بخش نفت بوده است. حضور بیش از یکصد هیئت تجاری و اقتصادی پس از برجام در ایران و مذاکرات متعدد با وزارت نفت که در دهها مورد آن مذاکرات در سطح بالایی پیش رفته است و در یک مورد به عقد قرارداد 4.8 میلیارد دلاری کنسرسیوم توتال منجر شد، خود از آثار مستقیم برجام در صنعت نفت است. افزایش تولید نفت و گاز و رشد بیش از 2 برابری صادرات نفت و میعانات گازی که آقای خادمی آن را «آب باریکه‌ای» و «قدری بیشتر» از میزان صادرات نفت در دوران تحریم توصیف می‌کند و همچنین صادرات پایدار روزانه بیش از 400 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی و جایگزینی سوخت مایع نیروگاهی با گاز و افزایش ضریب توسعه گازرسانی شهری و روستایی به مدد تکمیل و افتتاح 11 فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم و وصول مطالبات معوق نفتی از مشتریان و روند منطقی فروش و دریافت پول نفت صادراتی بدون پرداخت کارمزدهای گزاف و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی از دیگر آثار برجسته برجام در صنعت نفت است که جای شگفتی است چگونه آقای خادمی آن را کتمان می‌کنند.

انتظار می‌رود مخالفان سیاسی دولت در جهت‌گیری‎های خود درباره برجام، در شرایطی که رئیس جمهوری آمریکا آن را رسما توافقی زیانبار برای منافع این کشور می‌داند و به انحای مختلف درصدد نقض آن است، به گونه‌ای عمل نکنند که جانب انصاف و منافع ملی رعایت نشود.

کد خبر 281116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =