شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران تفاهم‌نامه امضا کردند

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران به منظور اجرای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری (مترو) با حضور وزیرنفت و شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، این تفاهم‌نامه در چارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید دقایقی پیش به امضای علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران رسید. مدت این تفاهم‌نامه که در 11 ماده تهیه شده از تاریخ امضا و ابلاغ آن از سوی «شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت» به «شهرداری» یک سال است و با توافق دوطرف قابل تمدید خواهد بود.

به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394و آیین‌نامه اجرایی آن، طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.

به گزارش شانا، «طرح توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر» با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی‌ان‌جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اجرا خواهد شد.

در این طرح تعداد 2 هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) در سال‎های 1396 تا 1400 به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.

مطابق با مصوبه شورای اقتصاد، برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال، 142148 دلار برای تهران و 78863 دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده است. با اجرای کامل این طرح، پیش‌بینی می‎شود در تهران  تا پایان سال 1409 معادل 1.42 میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1.18 میلیارد دلار صرفه‎جویی محقق شود.

طول مدت اجرای این طرح در تهران 10 سال (تا پایان سال 1409) و در کلانشهرها 15 سال (تا پایان سال 1414) پس از آغاز به‌کار واگن‌های جدید است.

با اجرای کامل این طرح در بازه زمانی یادشده حدود 17.4 میلیارد لیتر بنزین، 7.4 میلیارد متر مکعب CNG و 0.7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی صورت پذیرفته و در ضمن 47.1 میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن کاهش آلاینده‎های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت که سهم تهران در طول دوره 10 ساله، حدود 9.49 میلیارد لیتر بنزین ، 4.09 میلیارد متر مکعب CNG و 0.406 میلیارد لیتر گازوئیل بوده و در ضمن 25.7 میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن کاهش آلاینده‎های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.

ارزش سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از این طرح، پس از اندازه‌گیری و صحه‌گذاری از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در بازه‌های زمانی سه ماهه به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد. مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از افزایش سفر در سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر 9.8 سنت پرداخت خواهد شد.

تعهدهای موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای کلانشهرهای مذکور، با اعلام سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت (از طریق سامانه پایش و نظارت بر اجرای طرح) در سررسیدهایی از سوی شرکت ملی نفت ایران از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده، از طریق شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها به سرمایه‌گذاران عامل صرفه جویی پرداخت خواهد شد.

کد خبر 281257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =