وزیرنفت با طرح این سوال که «چرا پژوهش، خلق و توسعه فناوری در ایران انجام نمیشود، اما در کشورهای دیگر صورت میگیرد. آیا ژن فرق دارد یا این موضوع در کشورهای دیگر دستوری است؟» ادامه داد: به این موضوع خیلی فکر کردم و همچنین پیگیر این پرسش بودم که موتور محرک توسعه کسبوکار در کشورهای پیشرفته چیست؟ برای این سوالها فقط به یک جواب رسیدم و آن مسئله رقابت بود.
زنگنه با بیان این که موتور توسعه، رقابت جدی و بیرحمانه است و بازار به کسی که از بازار عقب بماند، هیچ ترحمی نمیکند، تصریح کرد: به عنوان نمونه میتوان به تلفن همراه نوکیا اشاره کرد؛ 10 سال پیش، بیشتر افراد از تلفنهای همراه با نشان تجاری (برند) استفاده میکردند، اما هماکنون کمتر فردی از تلفن همراه با برند نوکیا استفاده میکند، زیرا این شرکت در جریان رقابت حذف شد.
وی افزود: رقابت به این معناست که یک کالا یا خدمت با قیمت کمتر و کیفیت بهتر ارائه شود.
توسعه فناوری تلاش برای حیات و ممات است
زنگنه با بیان این که رقابت و توسعه فناوری موضوعی انتخابی نیست، بلکه تلاش برای حیات و ممات است، ادامه داد: همواره از مسئولان شرکتهای نفت دنیا میپرسم قیمت نفت چه میشود که پاسخ جالبی از طرف یکی از آنان دریافت کردم، وی پاسخ داد که «ما از قیمت نفت گذشتهایم و فقط برای کاهش هزینهها تلاش میکنیم.»
وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت با اداره کل فرق دارد، اظهار کرد: درباره سرآمدی و بهبود مستمر 12 سال پیش برنامهای نوشتم و به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم، چهار سال پیش هم این موضوع را تکرار کردم.
زنگنه با تاکید بر این که بهبود مستمر یک اصل است و ما در جایزه سرآمدی به دنبال کار نمایشی نیستیم و هدف ثمربخشی است، افزود: ارزیابها باید از اشخاص مستقل ثالث باشند و در عین حفظ چارچوبها، با جامعه جهانی پیوند داشته باشند.
نظر شما