سوآپ نفت عراق از طریق ایران در مسیر اجرایی قرار دارد

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به انتشار گزارشی با عنوان «ماجرای عجیب سوآپ نفت عراق؛ سستی دیپلماتیک نفتی یا مسائل پشت پرده؟» توضیحاتی را با عنوان «سوآپ نفت عراق از طریق ایران در مسیر اجرایی قرار دارد » برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

به گزارش شانا، در این توضیحات آمده است: موضوع سوآپ نفت خام عراق از سوی ایران در کنار پروژه‌های دیگری مانند صادرات گاز به این کشور، به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری ایران و عراق در عرصه انرژی مورد توجه بوده و توافق‌های لازم در این زمینه از سال گذشته انجام شده است.

تاخیر ناچیز در اجرایی شدن توافق مهم مربوط به سوآپ نفت خام تولیدی شمال عراق بیشتر مربوط به آماده نبودن زیرساخت‌ها و برخی نواقص لجستیکی طرف عراقی برای انجام آن بوده است که با تلاش‌های صورت گرفته و رفع موانع، عملیات سوآپ نفت عراق از سوی ایران به زودی آغاز خواهد شد و به کار بردن تعابیری مانند «سستی دیپلماتیک نفتی» یا «مسائل پشت پرده» مقرون به صحت نیست.

درباره گزارش تسنیم توضیح درباره چند نکته نیز ضروری است. نخست آن‌که موضوع انتقال نفت خام شمال عراق زمینه رقابت ایران و ترکیه نیست و چنین دیدگاهی از اساس نادرست است. انتقال روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت عراق از مسیر خط لوله ترکیه، بحث ترانزیت نفت است و موضوع انتقال روزانه 60 هزار بشکه نفت از طریق ایران جهت تامین بخشی از خوراک پالایشگاه‌ها، سوآپ یا دریافت نفت در مبادی مشخص و تحویل معوض آن در مقاصد مشخص به خریداران به نام کشور عراق است. طبیعی است این دو موضوع به عنوان راه‌های متنوع‌سازی انتقال نفت خام عراق برای این کشور دارای اهمیت بوده و ناقض یکدیگر نیست و به همین دلیل یکسان‌نگری و رقابتی فرض کردن چنین موضوعی نمی‌تواند استدلال صحیحی تلقی شود.

کد خبر 282108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =