پیشرفت طرح ان‎جی‎ال 3100 دهلران امسال به 60 درصد می‎رسد

مدیرعامل شرکت اویک گفت: پیشرفت طرح ساخت ان‎جی‎ال 3100 دهلران تا پایان امسال به 60 درصد می‎رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی روز گذشته (دوشنبه، 3 اردیبهشت ماه) در بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طرح توسعه میدان مشترک آذر و طرح احداث ان‎جی‎ال 3100 دهلران، در نشست مشترک با نمایندگان اعلام کرد: پیشرفت طرح احداث کارخانه گاز و گاز مایع 3100 دهلران تا پایان امسال به 60 درصد می‎رسد و تولید نفت میدان آذر نیز تا پایان سال از مرز 60 هزار بشکه عبور خواهد کرد.

وی که در رأس شرکت پیمانکار اصلی هر دو طرح نامبرده قرار دارد، درباره ان‎جی‎ال 3100 گفت: این طرح با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های دهلران، آذر، چشمه‌خوش و پایدار غرب و تامین خوراک پتروشیمی دهلران در دستور کار قرار دارد و پیشرفت آن هم‎اکنون به 18 درصد رسیده است.

محمدی با اشاره به پایان فعالیت‎های اویک در مگاپروژه‎های پارس جنوبی ادامه داد: در حال حاضر، حوزه تمرکز فعالیت‎های این شرکت از عسلویه به استان ایلام تغییر یافته است و باید احداث ان‎جی‎ال 3100 را در منطقه محروم دهلران به فال نیک گرفت.

وی با بیان این‎که تعداد کارکنان این طرح در پیک کاری به حدود 2 هزار نفر می‌رسد که حداقل نیمی از این تعداد از نیروهای بومی تامین خواهد شد، پرورش و آموزش نیروی انسانی متخصص از بین کارکنان بومی را از اهداف اویک در این طرح برشمرد.

محمدی با اشاره به تامین عمده منابع مورد نیاز طرح ان‎جی‎ال 3100 از محل صندوق توسعه ملی، ابراز امیدواری کرد که این کارخانه در اوایل سال 99 به بهره‎برداری رسمی برسد.

بر اساس این گزارش، اجرای پروژه ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ به صورت EPCF به گروه شرکت اویک واگذار شده است. کارفرمای این پروژه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت (اپیک) و ارزش طرح یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است. کلنگ این پروژه در منطقه چشمه‌خوش دهلران در شهریورماه سال 95 به زمین خورد و با تامین مالی صورت گرفته از سوی صندوق توسعه ملی، فعالیت‎های پروژه از تیرماه پارسال شکل اجرایی به خود گرفت.

هدف از اجرای این پروژه، جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه با نفت حوزه نفتی دزفول شمالی و جنوب غرب ایلام و تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تامین گاز مورد نیاز برای تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آنهاست.

این پروژه افزون بر ارزش اقتصادی خیره‌کننده ناشی از جلوگیری از هدر رفت گازهای همراه که سال‎ها در این منطقه سوزانده می‌شدند، آثار قابل توجهی نیز در صیانت از محیط زیست این منطقه دارد. علاوه بر این، اشتغال‌زایی و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه دهلران را نیز می‌توان از دیگر نتایج انجام این پروژه ملی در غرب کشور دانست.

مدیرعامل شرکت اویک درباره طرح توسعه میدان آذر نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: تولید روزانه این طرح تا پایان سال به حدود 65 هزار بشکه می‎رسد و مذاکرات قراردادی این طرح نیز با هدف تداوم روند توسعه تا تحقق تولید روزانه 100 هزار بشکه نفت با جدیت دنبال می‎شود.

کد خبر 282346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =