پایبندی 100 درصدی به توافق همکاری اوپک تثبیت شد

با اجماع امروز اعضای اوپک در یکصدو هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان، بر پایبندی 100درصدی به توافق همکاری اوپک که نوامبر 2016 حاصل شده بود، تاکید شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به وین، دقایقی پیش صدوهفتادوچهارمین نشست عادی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین پایان یافت و کنفرانس تصمیم گرفت که توافق پیشین اوپک (نوامبر 2016) مبنی بر کاهش تولید تا سقف یک میلیون و 200 هزار بشکه همچنان به قوت خود باقی بماند، در همین حال بیژن زنگنه، وزیر نفت هم پیش از برگزاری این نشست اعلام کرده بود که ایران با هرگونه افزایش تولید نفت اوپک مخالف است، زیرا بازار با عدم تعادل روبه‌رو نیست.

 بندهای این توافق به شرح زیر است:

۱- توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ای (یک میلیون و 200 هزار بشکه اوپک و 600 هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.

۲- اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود 150درصد است.

۳- بنابر تصمیم نشست 174 اعضای اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم به 100درصد می‌رسد.

۴- در صورت عملی شدن این تصمیم، مقدار بشکه‌های اضافی که وارد بازارهای جهانی خواهد شد به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله کاستن از میزان پایبندی و رساندن آن به رقم  100 درصدی است.

کد خبر 283381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =