اوپک ظرفیت مازاد عرضه برای جایگزین کردن نفت ایران را ندارد

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اوپک ظرفیت مازاد برای جایگزینی افت تولید نفت ایران را ندارد و رئیس جمهوری آمریکا باید سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دوباره در حساب کاربری خود در توئیتر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به دلیل بالا بردن قیمت نفت، سرزنش کرده است. اوپک دستاویز خوبی برای فرافکنی رشد قیمت نفت در آمریکاست، اما وادار کردن این سازمان به افزایش تولید، قیمت‌ها را برای مدتی طولانی پایین نگه نمی‌دارد. راه پایین آوردن واقعی قیمت‌ها برای ترامپ این است که سیاست خود را در برابر ایران تغییر دهد.

متأسفانه، بعید است این اتفاق محقق شود و بنابراین، رشد قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. قیمت نفت در حدود یک سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته و هفته گذشته به 80 دلار نزدیک شد، زیرا معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که ظرفیت مازاد تولید نفت جهان که برای جبران اختلال تولید بتوان از آن استفاده کرد، به شدت کاهش یابد.

این معامله‌گران موضوعی را می‌دانند که ترامپ یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند درک کند: هنگامی که تحریم‌هاعلیه ایران در ماه نوامبر اجرایی شوند، تولیدکنندگان نفت ظرفیت لازم برای جبران افت تولید این کشور را در اختیار ندارند. اگر ترامپ در توقف کامل صادرات نفت ایران موفق شود، تولیدکنندگان نفت باید عرضه روزانه 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت ایران را جایگزین کنند. این حفره‌ای بزرگ است که پر کردن آن دشوار است.

اگر تولیدکنندگان نفت نتوانند این کار را انجام دهند، هزینه‌ها جهش می‌یابند. طبق اعلام بانک آمریکا- مریل لینچ، در صورت توقف کامل صادرات نفت ایران و ناتوانی عربستان از جبران این کاهش تولید، قیمت نفت به 120 دلار برای هر بشکه می‌رسد.

در اندیشه ترامپ، قیمت بنزین که مورد توجه اوست، از اکنون باید رو به کاهش رفته باشد. عربستان هفته گذشته اعلام کرد تولید روزانه نفت خود را در ماه ژوئن امسال به 10 میلیون و 500 هزار بشکه رسانده و عرضه نفت خود را حتی پیش از توافق با دیگر اعضای اوپک، افزایش داده است. تولید ماه ژوئن، 500 هزار بشکه از ماه مه بیشتر است و بالاترین رشد تولید عربستان در یک ماه از سال 2004 میلادی تا کنون به شمار می‌آید.

با این همه، یک مشکل وجود دارد. باید افزایش تولید نفت عربستان، سبب افزایشی مشابه در مجموع تولید نفت اوپک می‌شد، اما این طور نبود. افزایش نفت عربستان به طور کامل با کاهش تولید دیگر اعضای این سازمان خنثی شد. در کنار این مسئله، افت 350 هزار بشکه‌ای تولید نفت کانادا به دلیل انفجار در تأسیسات نفتی این کشور نیز بود که سبب شد رشد تولید عربستان به طور کامل بی‌تأثیر شود.

جهان ظرفیت مازاد عرضه نفت کافی ندارد

حقیقت ساده این است که ظرفیت مازاد کافی در جهان برای جبران توقف کامل صادرات نفت ایران وجود ندارد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در سال 2016 میلادی ادعا کرد عربستان می‌تواند به سرعت تولید روزانه نفت خود را به 11 میلیون و 500 هزار بشکه برساند و ظرف 6 تا 9 ماه می‌تواند این رقم را به 12 میلیون و 500 هزار بشکه افزایش دهد.

پس از آن مصاحبه نیز چیزی نگفت که نشان دهد این ارقام تغییر کرده‌اند. با این همه، دیگران اینقدر خوشبین نیستند. آژانس بین‌المللی انرژی در آن زمان اعلام کرد که فراتر رفتن از تولید روزانه 11 میلیون بشکه، مستلزم افزایش تولید پرهزینه از میدان‌های فراساحلی عربستان است.

طبق ارقام رسمی اعلام شده از سوی اوپک، بالاترین میانگین ماهانه تولید نفت عربستان، تولید 10 میلیون و 720 هزار بشکه در ماه نوامبر سال 2016 میلادی بوده است. هر رقمی بالاتر از این، قلمرو ناشناخته به شمار می‌آید. این به آن معنا نیست که افزایش تولید نفت عربستان غیر ممکن است، بلکه به معنای ابهام در این زمینه است. همه چیزی که در این مقطع می‌توانیم با قاطعیت بگوییم، این است که عربستان حدود 200 هزار بشکه در روز ظرفیت اثبات شده مازاد دارد که می‌توان به سرعت به آن دسترسی داشت.

ممکن است چند صد هزار بشکه در روز ظرفیت مازاد دیگر در کویت و امارات و حدود 500 هزار بشکه در روز ظرفیت مازاد در منطقه بی‌طرف میان کویت و عربستان وجود داشته باشد. میدان‌های نفتی منطقه یاد شده از سال 2015 میلادی به این سو و پس از آن که عربستان تولید نفت از آنها را به دلایل زیست محیطی متوقف کرد، معطل بوده‌اند. اکنون پیشنهادهایی مطرح است که این میدان‌ها می‌توانند در ماه‌های آینده بازگشایی شوند.

شاید دیگر اعضای اوپک حدود 100 هزار بشکه ظرفیت مازاد تولید داشته باشند و بیرون از این گروه، روسیه از اکنون افزایش تولید خود را آغاز کرده است. روسیه درباره این که چه مقدار از ظرفیت معطل نفت خود را می‌تواند بازیابی کند، هیچگاه رقمی رسمی منتشر نکرده است. برآوردها از 215 هزار بشکه تا 500 هزار بشکه در روز، نوسان دارند.

ممکن است آزادسازی نفت از ذخایر راهبردی آمریکا بتواند یک راه‌حل کوتاه مدت در حد تئوری به شمار آید، اما این روش کارایی ندارد. این کار، در موقعیتی نادرست انجام می‌شود.

پالایشگران آمریکایی هم‌اکنون با حداکثر ظرفیت خود تولید می‌کنند، بنابراین هرگونه عرضه از ذخایر راهبردی نفت آمریکا باید به خارج از این کشور صادر شود و ارسال این محموله‌ها به پالایشگران آسیایی که به آن نیاز دارند، چند ماه طول می‌کشد.

بنابراین، هنگامی که ترامپ می‌گوید «انحصارگران اوپک باید به یاد داشته باشند که قیمت بنزین بالاست و آنها کمک زیادی نمی‌کنند. آنها اگر هم کاری می‌کنند، قیمت‌ها را بالا می‌برند در حالی که آمریکا با پولی بسیار کم، از بسیاری از اعضای این سازمان دفاع می‌کند. این باید یک جاده دو طرفه باشد. قیمت‌ها را همین حالا پایین بیاورید» همانطور که مؤسسه مشاوره اف‌جی‌ئی هفته گذشته اعلام کرد، روشن است که «یا مشاوران ترامپ بازار نفت را درک نمی‌کنند یا این که او به حرف آنها به هیچ‌وجه گوش نمی‌دهد».

شاید به نظر برسد که افزایش عرضه می‌تواند نگرانی‌ها را درباره کمبود عرضه نفت در بازار در هنگام آغاز تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ، برطرف کند، اما هر راه‌حلی، کوتاه‌مدت خواهد بود. قیمت‌های نفت نیز همین مسئله را بازتاب خواهند داد.

کد خبر 283604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =