وزارت نفت از روند توسعه صنعت پتروشیمی حمایت می‌کند

قائم مقام وزیر نفت گفت: ساخت و تکمیل طرح‌های پتروشیمی، تامین مالی و همچنین تامین خوراک پایدار مجتمع‌های تولیدی مورد حمایت وزارت نفت است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشمی، مرضیه شاهدایی امروز (دوشنبه، 25 تیرماه) در نشست بررسی وضع طرح‌های صنعت پتروشیمی درباره اقدام‌های انجام شده در وزارت نفت برای تسهیل فعالیت صنعت پتروشیمی اظهار کرد: وزارت نفت مسائل مربوط به صنعت پتروشیمی از جمله دریافت مجوز، تامین یا انتقال خوراک را پیگیری می‌کند.

وی افزود: وزارت نفت همه تلاش خود را برای تکمیل و به سرانجام رسیدن طرح‌های پتروشیمی  به منظور استفاده از خوراک موجود برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر به‌کار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت همچنین مسائل مربوط به حوزه مالی را که برای برخی پتروشیمی‌ها چالش به شمار می‌آید، پیگیری می‌کند؛ نشست‌های بسیاری برای پیگیری این موضوع از طریق بورس کالا، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برگزار شده است تا به هر ترتیبی که امکان دارد از خطوط اعتباری ایجاد شده در طرح‌های پتروشیمی استفاده شود.

شاهدایی ادامه داد: به همین منظور اگر طرحی پیشرفت داشته و فعال باشد در اولویت استفاده از خطوط اعتباری قرار می‌گیرد، اما طرح‌هایی که فقط مجوز گرفته‌اند و هنوز به مراحل جدی نرسیده‌اند در اولویت قرار ندارند.

وی گفت: راهبرد وزارت نفت پیگیری به ثمر رسیدن طرح‌های پتروشیمی یا تعریف طرح‌های جدید برای استفاده از خوراک‌های موجود است. از این رو پیگیر طرح‌های پتروشیمی هستم.

قائم مقام وزیر نفت گفت: برای نمونه خط لوله اتان را که از پارس دوم به پارس یک باید انتقال داده می‌شد به‌صورت روزانه از شرکت ملی گاز پیگیر هستیم و نشست‌های مداومی برگزار شده است تا خوراک پتروشیمی‌ها تامین شود، همچنین مجوز پتروشیمی کیان که از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت نفت منتقل شده، در حال پیگیری است.

شاهدایی درباره آینده صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط موجود گفت: شرایط تهدید و تحریم برای همه صنایع وجود دارد، پتروشیمی در شرایط مساعد ارتباط با جامعه جهانی می‌تواند رونق و توسعه داشته باشد.

وی افزود: فروش محصولات، فاینانس، خرید تجهیزات و لوازم وابسته به شرایط تعامل با دنیاست، اما با تکیه بر توان داخلی و تلاش همه همکاران فعالیت‌های خود را در مسیر توسعه ادامه می‌دهیم.

شاهدایی درباره اقدام‌های وزارت نفت برای تامین خوراک صنایع پایین‌دست پتروشیمی نیز گفت: برخی قوانین کلی وجود دارد که وزارت نفت نمی‌تواند آن‌را تغییر دهد، اما در مواردی مانند نوسان و وضع بازار برای عرضه محصولات پتروشیمی با ارز آزاد منجر به اختلالات زیادی در صنایع پایین دست پتروشیمی شد که با تمهیدات اندیشیده شده و مطرح شدن این موضوع در دولت، قوانین اصلاح و بازار از حالت تلاطم خارج شد.

کد خبر 283699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =