وزارت نفت و مرور مسئولیت‎های اجتماعی در هفته دولت

رسیدگی به مناطق پیرامونی تاسیسات، آبرسانی، راه‌سازی، همکاری در احداث بیمارستان‎ها و مدارس، کمک به تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، نقش‌آفرینی در زمینه اجرای برنامه‌های درازمدت زیست‌ محیطی و ... اقدام‌هایی است که در کارنامه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت خودنمایی می‎کند.

براساس اعلام مدیریت عمران مناطق نفتخیز، از مهر ماه پارسال تاکنون بیش از 90 طرح عمرانی توسط وزارت نفت عملیاتی شده که نیمی از آن به بهرهبرداری رسیده و نیمی دیگر تکمیل شده و در آستانه بهره‌برداری است. مهم‌تر از همه طرحها، نهادینه بودن باور به ضرورت ایفای مسئولیتهای اجتماعی است. امروز مدیران نفتی کشور، انجام مسئولیت اجتماعی را اقدامی برد- برد میدانند و معتقدند نمیتوان فعالیتهای صنعت نفت در مناطق همجوار تاسیسات را بدون پشتوانه رضایتمندی ساکنان بومی، کافی و موثر دانست. همزمان با هفته دولت، مهم‌ترین فعالیتهای وزارت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی از نظرتان میگذرد:

آب‌رسانی؛ از غیزانیه تا قشم

پروژه آب‌رسانی در منطقه غیزانیه بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی است که ازسوی شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز کارون عملیاتی شده است. به گفته محسن دهانزاده، مدیرعامل این شرکت، این اقدام با هدف تامین آب شرب روستاییان، از ابتدای تیرماه ۹۷ و با هماهنگی بخشداری غیزانیه آغاز شده و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. این پروژه، خط لوله ۵۲ کیلومتری است که از سال ۹۳ تعریف شده و هزینه ۳۰ کیلومتر از آن، از سوی صنعت نفت تامین می‌شود. دهانزاده از واگذاری ۶ کیلومتر خط لوله ۱۲ اینچ به شرکت آب و فاضلاب روستایی برای تأمین آب شرب روستاهای بخش غیزانیه در سال ۱۳۹۵ و همچنین کار گذاشتن ۱۳۰۰ متر خط لوله ۶ اینچ برای آب‌رسانی به روستای «مشرحات» به عنوان بخش دیگری از اقدام‌های شرکت نفت‌وگاز کارون در زمینه آب‌رسانی به روستاها نام می‌برد.

معضل کمبود شدید آب مناطق شرکتی و شهرستان امیدیه، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان هم چند سالی است که مردمان این منطقه را با دشواریهای زیادی روبه‌رو کرده است. به این منظور با تلاش کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری، تدابیری اندیشیده شد تا آب مصرفی شرکت نفت و گاز آغاجاری و شهرستان امیدیه به سهولت تامین شود و در دسترس مردم منطقه قرار گیرد؛ از جمله طرح احداث خط لوله ۱۶ اینچ آب به طول 23 کیلومتر از جایزان به امیدیه که در این باره هم‌اکنون دو حلقه چاه عمیق در حال حفاری است و بخش زیادی از احداث خط لوله از شهر جایزان به امیدیه انجام شده است. این طرح در شمار طرحهایی است که امسال تکمیل خواهد شد.

شرکت نفت فلات قاره ایران هم همسو با تعهدهای خود در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی، اقدام‌های ارزشمندی در مناطق عملیاتی شش‌گانه خود انجام می‌دهد که تامین آب آشامیدنی ساکنان جزیره قشم از جمله آنهاست. واحد آب‌سازی منطقه قشم در 20 کیلومتری تاسیسات نفتی منطقه قشم است و روزانه بیش از ۱۰۰۰ مترمکعب آب شرب و مصرفی را به روش MED از طریق جوشش روی لوله‌های داغ برای مردم منطقه لافت و تاسیسات عملیاتی منطقه، تولید و تامین می‌کند.

مدرسهسازی و تقویت پایه علمی دانشآموزان

احداث و بازسازی مدارس در مناطق محروم و همجوار تاسیسات نفت و گاز بیش از هر مقوله دیگری میتواند به تحکیم پایههای توسعه اجتماعی و فرهنگی در میان ساکنان این مناطق کمک کند. وزارت نفت هم با درک این مهم و اتخاذ تصمیم‌های مقتضی، از موضوع مدرسهسازی غافل نبوده است.

هم‌اکنون ۴۲ مدرسه در مقاطع مختلف در مناطق مسکونی زیر پوشش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز است که همه تعمیرات دوره‌ای روزانه آنها ازسوی مدیریت عملیات غیرصنعتی شرکت انجام می‌شود.

شرکت نفت و گاز مارون، فهرست متنوعی از اقدام‌های مرتبط با نوسازی و احداث مدرسه، تامین بسته‌های اهدایی لوازم‌التحریر و کمک آموزشی دانش‌آموزان، همکاری‌های فرهنگی و ورزشی و ... را در حوزه‌های بخش غیزانیه از شهرستان اهواز و دیگر شهرستان‌های رامشیر، رامهرمز و شادگان در فهرست اقدام‌های مسئولیت اجتماعی خود دارد. به گفته جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل شرکت نفت‌ و گاز مارون، احداث هفت مدرسه در 2 سال گذشته، کلنگزنی احداث 6 مدرسه در دهه فجر پارسال و همچنین نوسازی و بهسازی مدارس موجود در این زمینه اجرایی شده است. پارسال این شرکت، مدرسه‌ای را در محدوده عملیاتی خود، در روستای «ابیرش» برای تحصیل ۶۰ دانش‌آموز دختر و پسر احداث کرد. البته ساخت مدرسه، تنها به این روستا محدود نمی‌شود و به گفته بخشدار غیزانیه، با اقدام صنعت نفت و خیرین، دیگر هیچ کانکسی در ۸۰ روستای این منطقه وجود نخواهد داشت.

«مدینات» یکی از محرومترین روستاهای مناطق اطراف اهواز و در ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است. جمعیت این روستا حدود ۲ هزار نفر است و فرزندان ساکنان آن مجبورند برای تحصیل به اهواز بروند. مدرسه سه کلاسه به نام شهدای صنعت نفت (عطار) در منطقه غیزانیه روستای مدینات با اعتباری بالغ بر 350 میلیون تومان احداث شده است. همچنین مدرسه غیزانیه شهدای صنعت نفت در روستای «حفیره حاج بربین» یکی دیگر از پروژه‌های عام‌المنفعه وزارت نفت است. پیش‌تر این روستا یک کانتینر ۲ کلاسه برای آموزش دانش‌آموزان داشت که اوضاع اسفباری را تحمیل می‌کرد. بیشتر دانش‌آموزان ترجیح می‌دادند به اهواز بروند و اگر نمی‌توانستند، ترک تحصیل می‌کردند.

از سوی دیگر، قرار است یک مدرسه سه کلاسه با نام امام صادق (ع) هم در منطقه کوی مالکیه دشت آزادگان خوزستان با کمک شرکت ملی نفت ایران ساخته شود و عملیات اجرایی ساخت ۲ مدرسه ابتدایی و متوسطه در مجموعه مسکونی ۲۰۰۰ واحدی نفت اهواز هم در مراحل پایانی قرار دارند.

شایان یادآوری است که کمک به احداث و تکمیل مدرسه سه کلاسه چم هندی دهلران در استان ایلام، کمک به احداث مدرسه 10 کلاسه هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری، کمک به احداث دبستان 6 کلاسه آزادی جایزان، کمک به توسعه مدرسه ابتدایی سه کلاسه پسرانه امام صادق و کمک به احداث دبستان سه کلاسه شهید فلاحی ابوعرابید در استان خوزستان، کمک به احداث دبستان 3 کلاسه انتظار- حسینی و کمک به احداث مدرسه متوسطه اول و دوم دخترانه 6 کلاسه هوفل شرقی در استان خوزستان از دیگر اقدامهای وزارت نفت به منظور توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی در بعد مدرسه‌سازی است.

سرمایهگذاری روی کنکوریها

تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان از اقدامهایی است که مجموعه صنعت نفت خود را ملزم می‌داند با برگزاری کلاسهای آموزشی و بهرهمندی از استادان مجرب و خبره، به آن بپردازد تا بتواند سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان را ارتقا دهد.

عبدالحمید امامی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با اشاره به اهتمام وزارت نفت به منظور تقویت بنیه علمی دانشآموزان میگوید: اجرای طرحی به این منظور از سوی وزارت نفت، دستاوردهای مهم اجتماعی را به همراه داشته، بهگونهای که طبق بررسیهای انجام شده، تعداد کنکوریهایی که در طرح تقویت علمی وزارت نفت حائز رتبه زیر هزار در کنکور شدند، امسال نسبت به پارسال افزایش یافت و حتی اجرای این طرح، رشد ۱۰۰ درصدی قبولی دانش‌آموزان شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر را در کنکور ۹۷ به دنبال داشته است.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم برای تقویت سطح دانش و مهارت فرزندان خانواده‌ها در طول سال و به‌طور مستمر با ایجاد فضا و تجهیزات مناسب آموزشی، اقدام به برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی و کامپیوتر در سطوح مختلف کرده که هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف سنی اعم از شرکتی و غیرشرکتی در این کلاس‌ها حضور دارند.

ارائه امکانات ورزشی

در حوزه ورزش نیز جذب بیش از ۵۰۰ نفر ورزشکار غیرشرکتی در تیم‌های ورزشی مناطق نفت‌خیز جنوب در مسابقات باشگاهی استان و کشور، ارائه تسهیلات و امکانات ورزشی برای کمک به برگزاری رقابت‌ها و برنامه‌های ورزشی، ارائه تسهیلات استفاده از اماکن ورزشی در حد ظرفیت و امکانات موجود به شهروندان، حمایت از تیم‌های جانبازان و معلولان برای اعزام به مسابقات کشوری و میزبانی مسابقات مختلف ورزشی در سطح کشور و استان، از فعالیت‌های وزارت نفت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

کمک به احداث سالن ورزشی سیروان در استان ایلام، کمک به تکمیل و تجهیز سالنهای آبدان و بردستان و کمک به احداث سالن سقف کوتاه عسلویه در استان بوشهر، احداث سالن ورزشی کنرک و احداث سالن ژیمناستیک بانوان شهرستان بروجن در استان چهارمحال‌وبختیاری، احداث سالن ورزشی روستایی دشت رز، احداث سالن ورزشی روستایی جلیل یاسوج و احداث زمین چمن مصنوعی روستایی مارگون در کهگیلویه‌وبویراحمد، کمک به احداث زمین چمن نفت اندیمشک و کمک به بهسازی چمن کوی لور در استان خوزستان، احداث مرکز فرهنگی در جوار مزار مرحوم ملافاضل سکرانی و تجهیز پارک و فضای سبز شیرینو در استان بوشهر از دیگر اقدام های وزارت نفت در این زمینه به شمار می‌رود.

ساخت بیمارستان و تجهیز مراکز درمانی

اختصاص سالانه حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرحهای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در برنامه ششم توسعه نشان میدهد که وزارت نفت به کار در این حوزه توجهی ویژه دارد. یکی از اقدام‌های شاخص وزارت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی، پروژه ساخت بیمارستان شهدای صنعت نفت دشت آزادگان در شهرستان سوسنگرد است که به همت وزارت نفت اجرا شد و امسال به بهرهبرداری رسید. همچنین بیمارستان 32 تختخوابی مسجد سلیمان در آستانه انجام تشریفات مناقصه است. بیمارستان 96 تختخوابی گچساران هم افتتاح شده است. کمک به احداث و تجهیز خانه بهداشت کنار خیمه، کمک به احداث و تجهیز اورژانس جادهای آبدان، کمک به احداث و تجهیز اورژانس جادهای بردخون در استان بوشهر از دیگر اقدامهای مجموعه وزارت نفت در حوزه بهداشت و درمان است.

نوسازی و بهسازی جادههای روستایی

اما اگر بخواهیم به فعالیتهای وزارت نفت در بخش جادهسازی هم اشاره کنیم، اقدامات قابل توجه زیادی انجام شده است. جاده دسترسی روستاهای «راهدار و کرایی» که به‌دلیل غیراستاندارد بودن در هنگام بارندگی قسمتهای زیادی از آن دچار آبشستگی و تخریب قرار گرفته بود به همت شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز مسجدسلیمان مرمت و بهسازی شد.

کمک به تعریض جاده روستایی حاجی آباد - احمدآباد و اتصال اتوبان، کمک به تکمیل محور شهنیا - دوراهی بردخون، کمک به اصلاح معابر روستای بردخون کهنه، کمک به اصلاح معابر روستای سرمستان، کمک به اصلاح معابر روستای لمبدان پایینی، کمک به اصلاح معابر روستاهای گشی - لوحک و شاه ابوالقاسم، کمک به اصلاح معابر روستای وحدت‌آباد، کمک به اصلاح معابر و ایجاد سیل‌بند روستای پل بهرباغ، کمک به اصلاح معابر روستایی بهر حاج نوشاد، کمک به اصلاح معابر روستایی دره‌بان، کمک به اصلاح معابر روستایی صیدی، کمک به اصلاح معابر و ایجاد سیل‌بند روستای فرامرزی، کمک به اصلاح معابر روستایی قلعه کهنه، کمک به اصلاح معابر روستایی سهمو شمالی، کمک به اصلاح معابر و ایجاد سیل‌‌بند روستای قایدی، کمک به اصلاح معابر روستای الی جنوبی، کمک به اصلاح معابر روستایی باریکان که همه این پروژهها در استان بوشهر انجام شده است از جمله اقدامهای وزارت نفت در حوزه نوسازی و بهسازی جادههای روستایی است.

مقابله با ریزگردها

وزارت نفت، مقابله با ریزگردها را در استانهای خوزستان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان نیز در دستور کار داشته است. مالچ‌پاشی، نهالکاری، آبیاری، جنگل‌کاری محور خرمشهر- شلمچه، رهاسازی آب در هورالعظیم و احداث 54 دهنه کالورت در مسیر جاده‌های آنتنی احداث شده، از جمله مواردی است که با همکاری و مشارکت دستگاههای اجرایی در خصوص عملیات مهار ریزگردها در استان خوزستان صورت گرفته است. طرح آبخیزداری جم، ریز و باغان با اعتبار 562 میلیارد ریال و طرح آبخیزداری دشتی با اعتبار بالغ بر 50 میلیارد ریال از سوی شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر عملیاتی شده و در استان سیستان و بلوچستان نیز پروژه‌های هلالی آبگیر، نهال‌کاری، قرق، بندخاکی، حوت و حوتک و ... با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 95 درصد در حال اجراست.

تداوم جذب نیروهای بومی

فارغ از آن‌که جذب نیروهای بومی همواره مورد تاکید وزارت نفت بوده و با جدیت پیگیری شده است، دی ماه پارسال، بخشنامه بهکارگیری نیروهای بومی در اجرای طرحهای صنعت نفت نیز از سوی مقام عالی وزارت ابلاغ شد که بر اساس این بخشنامه، پیمانکاران طرحهای صنعت نفت موظف شدند از اداره کار شهرستان و استان محل فعالیت، نیروی مورد نیاز خود را مطالبه کند.

سید امیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت در این باره عنوان میکند: «هرچند مسئولیت اشتغال در کشور به عهده صنعت نفت نیست، اما احساس مسئولیت می‌کنیم تا بتوانیم برای کسب رضایت‌مندی مردم به جای توزیع پول، از مشارکت آنها استفاده کنیم. در این میان با محدودیتهایی نیز روبه‌رو هستیم، زیرا بسیاری از جوانان دارای مدرک تحصیلی هستند، اما مهارت لازم برای حضور در حوزه‌های فنی و تخصصی وزارت نفت را ندارند. به این منظور برگزاری دورههای مهارتآموزی برای جوانان و کارجویان در منطقه غرب کارون و عسلویه از جمله اقدام‌هایی بود که توانست تا حدود زیادی موانع را برای جوانان منطقه برطرف کند.»

 سمانه اسدی

کد خبر 284309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =