گازرسانی شهری و روستایی به مراحل پایانی نزدیک می‌شود

روند گازرسانی شهری و روستایی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم شتاب گرفته، افزایش تعداد استان‌های سبز در سال‌های اخیر نشان‌دهنده توسعه مناسب گازرسانی در نقاط دور و نزدیک کشور است.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز از ابتدای دولت یازدهم و در یک سال نخست دولت دوازدهم با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت طرح‌های توسعه گازرسانی، تلاش کرده است در کوتاه‌ترین زمان، نعمت پاک، ارزان و طبیعی گاز را در اختیار بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی در سراسر کشور بگذارد. این تلاش در مقاطعی از سال مانند هفته دولت رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد تا جمعیت بیشتری بتوانند آرامش بهره‌مندی از گاز طبیعی را تجربه کنند.

افتتاح و کلنگ‌زنی 15 پروژه گازرسانی در استان یزد

در هفته دولت، عملیات اجرایی 15 پروژه گازرسانی با اعتبار 632 میلیارد ریال در استان یزد آغاز شد. همچنین، پروژه گازرسانی به 45 روستای استان شامل پنج روستای منطقه گردکوه و بهادران در شهرستان مهریز، 20 روستای دهستان سبزدشت در شهرستان بافق، پنج روستای بخش مرکزی شهرستان خاتم و 15 روستای باقی‌مانده دهشیر در شهرستان تفت با صرف اعتباری معادل 275 میلیارد ریال بهره‌برداری می‌شود که بر این اساس، حدود 2 هزار و 500 خانوار روستایی زیر پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند.

کلنگ عملیات اجرایی گازرسانی به 12 روستای استان شامل روستاهای دهستان جلگه و فاز نخست روستاهای بنستان در شهرستان بهاباد که در برگیرنده حدود یک هزار و 150 خانوار است نیز با صرف اعتباری معادل 96 میلیارد ریال به زمین زده می‌شود. افزون بر این، بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به 15 واحد صنعتی جزء و عمده استان با اعتباری حدود 20 میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 185 واحد صنعتی استان با اعتباری معادل 230 میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های شرکت گاز استان یزد در هفته دولت است.

بهره‌برداری از 56 طرح گازررسانی روستایی در شهرستان خرم آباد

در هفته دولت، طرح گازرسانی به 56 روستای شهرستان خرم‌آباد با اعتبار بیش از 180 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که مطابق آن 2 هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

اکنون 100 درصد جمعیت شهری شهرستان خرم‌آباد و 80 درصد جمعیت روستایی این شهرستان گازرسانی شده‌اند و تا پایان سال 98 این شهرستان به عنوان شهرستان سبز معرفی می‌شود.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 15 پروژه گازرسانی در استان اصفهان

15پروژه گازرسانی با هزینه‌ای بالغ بر 411 میلیارد ریال در استان اصفهان آماده کلنگ‌زنی می‌شود. همچنین به مناسبت هفته دولت، بزرگ‌ترین ایستگاه مادر واقع در شهر نایین و همچنین ایستگاه دختر در شهر خور به بهره‌برداری می‌رسد و بدین ترتیب، مشعل گاز در شهر خور روشن می‌شود و به تدریج شهرهای انارک، جندق، فرخی و روستاهای چوپانان و چاه ملک نیز از این نعمت بزرگ بهره‌مند خواهند شد.

پروژه گازرسانی به شهرستان خور و بیابانک نیز با هزینه‌ای بیش از 55 میلیارد ریال اجرایی شده و با بهره‌برداری از آن، مردم شهر خور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. گازرسانی به روستاهای نابر و سعدآباد از توابع کاشان و زندوان از توابع شهرستان نایین نیز با هزینه اجرایی بیش از 28 میلیارد ریال و عملیات اجرایی گازرسانی به سه روستای سهیل، سپرو و فرح‌آباد با هزینه‌ای بیش از 100 میلیارد ریال اجرایی می‌شود.

افزون بر این، عملیات اجرایی گازرسانی به صنایع دهاقان و تقویت شبکه گازرسانی به شهرک صنعتی جمبزه با هزینه‌ای بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون ریال و پروژه ایستگاه TBS و خط انتقال و تغذیه دشت سرکاری از توابع آران و بیدگل با هزینه 11 میلیارد ریال آغاز می‌شود.

گازرسانی به 3 روستای شهرستان اردبیل در دومین روز از هفته دولت

پروژه گازرسانی به سه روستای شهرستان اردبیل با اعتبار 40 میلیارد ریال از جمله طرح‌های مربوط به هفته دولت است که با افتتاح آن، بیش از 90 خانوار روستایی شهرستان اردبیل زیر پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند. از ابتدای دولت یازدهم، بیش از 700 روستا در استان اردبیل گازرسانی شده‌اند، همچنین 456 هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند که از این تعداد، بیش از 137 هزار مشترک به زمره مشترکان گاز طبیعی پیوسته‌اند و با بهره‌مندی 275 روستای دیگر تا آینده نزدیک، میزان بهره‌مندی خانوار روستایی از گاز طبیعی از 89 درصد به 97 درصد ارتقا می‌یابد.

در این هفته، پروژه گازرسانی به 60 روستا و 6 پروژه گازرسانی به محورهای صنعتی در این استان به‌منظور کمک به صنعت، تولید و اشتغال با اعتبار 160 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. با گازدار شدن 60 روستا، بیش از یک هزار و 657 خانوار به جمع مشترکان گاز طبیعی می‌پیوندند.

با روند رو به رشد گازرسانی به روستاهای استان اردبیل در سال‌های اخیر، در آینده نزدیک 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 236 روستای آذربایجان غربی

در هفته دولت و با بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به 18 مورد از صنایع، سه ایستگاه CNG و 189 روستای استان آذربایجان غربی بیش از 18 هزار خانوار از نعمت گازطبیعی بهره‌مند می‌شوند. برای اتصال 189 روستای استان به شبکه گاز طبیعی کشور بیش از 880 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

عملیات گازرسانی به 47 روستای استان نیز در هفته دولت با هدف گازرسانی به بیش از 3 هزار خانوار آغاز می‌شود. برای پروژه‌هایی که کلنگ آغاز عملیات اجرایی آنها به زمین زده می‌شود، بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

بهره‌برداری از 63 پروژه گازرسانی روستایی در آذربایجان شرقی

در استان آذربایجان شرقی نیز به مناسبت هفته دولت، گازرسانی به 63 روستا معادل 3 هزار خانوار با اعتباری بیش از 182 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. در این هفته، از ساختمان اداری و پست امداد آبش‌احمد و ساختمان شماره 2 ملکان با اعتباری بیش از 16میلیار ریال بهره‌برداری می‌شود. همچنین، 2 ایستگاه CGS با هزینه‌ای بیش از 90 میلیارد ریال و فاز دوم گازرسانی به 80 واحد صنعتی در سطح استان افتتاح می‌شود.

بهره‌مندی بیش از 850 روستای استان خراسان رضوی از نعمت گاز

پیش از دولت یازدهم، 56 درصد جمعیت روستایی استان خراسان رضوی به شبکه گازرسانی دسترسی داشتند، اما این رقم در پایان فعالیت دولت یازدهم به 71.5 درصد و هم اینک به 83 درصد رسیده است که سبب می‌شود سطح بهره‌مندی خانوارهای روستایی خراسان رضوی از شبکه گازرسانی تا پایان امسال به 90 درصد برسد.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز، 556 روستای خراسان رضوی در طول فعالیت دولت یازدهم گازرسانی شدند و در دولت دوازدهم نیز تاکنون 297 روستای دیگر از مزایای شبکه گازرسانی بهره‌مند شده‌اند. بیش از 324 هزار مشترک در دولت یازدهم و ظرف یک سال اخیر نیز حدود 38 هزار مشترک شهری به شبکه گازرسانی در خراسان رضوی افزوده شده‌اند.

از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم تاکنون، شهر همت‌آباد و 372 روستا با 29 هزار و 787 خانوار از مزایای گاز طبیعی بهره‌مند شدند و عملیات اجرایی گازرسانی به شهر بار و 383 روستا با 45 هزار و 381 خانوار در حال انجام است. هم اکنون از 2 هزار و 530 روستای واجد شرایط، یک‌هزار و 799 روستا به این شبکه متصل شده‌اند. اکنون، تعداد مشترکان گاز روستایی و شهری در این استان به 2 میلیون و 141 هزار فقره رسیده که از این تعداد یک میلیون و 727 هزار مشترک شهری و 414 هزار مشترک روستایی هستند.

بهره‌مندی 12 شهر استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی در دولت تدبیر و امید

در دولت تدبیر و امید، 12 شهر استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند. افزون بر این، پروژه گازرسانی به 245 روستای استان خراسان جنوبی از ابتدای دولت تدبیر و امید تا تیرماه امسال به بهره‌برداری رسیده است. گازرسانی به سه جایگاه CNG، اشتراک‌پذیری حدود 92 هزار مشترک، گازرسانی به 5 شهرک صنعتی و گازرسانی به کارخانه سیمان باقران، اجرای عملیات گازرسانی به شهرهای شوسف، دیهوک و درح به عنوان آخرین شهرهای فاقد گاز استان و نیز آغاز گازرسانی به 200 روستا از فعالیت‌های شرکت گاز استان خراسان جنوبی در دولت تدبیر و امید است.

اکنون، 25 شهر استان معادل 95 درصد خانوار شهری و 305 روستا معادل 47 درصد خانوار روستایی استان خراسان جنوبی زیر پوشش گاز طبیعی هستند که در صورت تخصیص به‌موقع نقدینگی،  تا پایان سال 98 حدود 400 روستا گازدار شده و درصد بهره‌مندی روستایی از گاز طبیعی به 80 درصد افزایش می‌یابد.

کد خبر 284314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =