افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز/ بهره‌برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همزمان با هفته دولت اعلام کرد که در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، شاهد افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز و بهره‌برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید بودیم.

به گزارش شانا، مجید چگنی، صبح امروز (یکشنبه، ششم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات طرح‌های گازرسانی در هفته دولت در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ایران که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم نشاط و تحرک در صحنه اجرایی کشور ایجاد کرده است، گفت: انگیزه بالا، روحیه پرکالری و تلاش و جهاد مستمر از ویژگی‌های جدایی‌ناپذیر ارکان دولت است و در مسیر عدالت و پیشرفت و توسعه همه جانبه اقتصادی پیشرفت داشته‌ایم.

وی درباره بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی در هفته دولت، توضیح داد: امروز شاهد بهره‌برداری از خطوط لوله انتقال گاز و گازرسانی به ۱۶ شهر و ۱۰۹۱ روستا و بالغ بر ۱۹۵۹ صنعت این مرز و بوم با ۱۰ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز به طرح‌هایی که بناست عملیات اجرایی آنها از هفته دولت آغاز شود اشاره و بیان کرد: در این آیین همچنین آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۹ شهر و ۹۲۸ روستا و بیش از ۲ هزار صنعت دیگر نیز با اعتباری بیش از ۵۳ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

چگنی ادامه داد: همان‌گونه که می‌دانید بیش از ۷۵ درصد سبد انرژی کشور با ۳۰ میلیون واحد اشتراک شامل خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی به گاز طبیعی وابسته است و این مبالغه نیست اگر بگوییم صنعت گاز قلب تپنده اقتصاد کشور است.

عملکرد شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم

وی در ادامه اقدام‌های انجام شده در طول یک سال فعالیت دولت مردمی سیزدهم را تشریح کرد و گفت: گازرسانی و توجه به مناطق کم‌برخوردار از اهداف راهبردی شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت است و خوشبختانه با نگاه ویژه رئیس‌جمهوری و دولت خدمتگزار و حمایت‌های بی‌دریغ آقای اوجی، وزیر جهادی نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع شتاب گرفته است تا آنجا که برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان پنج شرکت گاز استانی و برای گازرسانی به استان هرمزگان سه شرکت گاز استانی بسیج شدند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: در استان‌های کردستان و خراسان‌جنوبی که شاید در شاخصه‌های اقتصادی از میانگین کشور پایین‌تر باشند، همکاران ما در این استان‌ها به سطحی از توانمندی دست یافته‌اند که سطح خدمات را از استان فراتر برده‌اند و به‌عنوان معین استان‌های هرمزگان و بلوچستان قدم پیش گذاشته‌اند.

چگنی به افتخارات در حوزه پالایش، انتقال و توزیع گاز در داخل و تجارت و صادرات گاز در دوره یکساله اشاره و تشریح کرد: رسیدن به توان بهره‌مندی از ظرفیت اسمی فرآورش گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها و تأسیسات نم‌زدایی شرکت ملی گاز ایران به‌میزان ۱۰۳۰ میلیون مترمکعب، احداث و راه‌اندازی ۲ تأسیسات عظیم تقویت فشار گاز روی خط هشتم سراسری و افزایش پایداری شبکه انتقال گاز، انجام به‌هنگام بیش از ۱۴۰ مورد تعمیرات توربو کمپرسورهای فعال روی شبکه انتقال گاز کشور و احداث و بهره‌برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید و افزایش پایداری و انعطاف عملیاتی شبکه را می‌توان را از مهم‌ترین اقدام‌های یک‌ساله شرکت برشمرد.

وی افزود: احداث و بهره‌برداری از ۱۴ هزار و ۳۹۶ کیلومتر شبکه شهری و روستایی، نصب ۳۳۵ هزار و ۷۳۶ انشعاب، گازرسانی به ۷ نیروگاه جدید  شامل آرین زنجان، پاسارگارد قشم، بهین پالایش قشم، ماهتاب کیش، آب وبرق ماهتاب، هنگام و راشد تربت، بهره‌مندی هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی کشور از انرژی گاز طبیعی به‌منظور حمایت از تولید و اشتغال‌آفرینی، افزایش ۶۴ درصدی درآمدهای صادرات گاز، افزایش ۱۱ درصدی حجم صادرات گاز به ترکیه، ادامه مذاکرات برای افزایش مقدار صادرات گاز، وصول حدود ۱.۶ میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران، افزایش ۱۳۸ درصدی سوآپ گاز، استمرار تهاتر گاز با برق کشور ارمنستان، تقویت دیپلماسی انرژی و انجام مذاکرات با کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه را می‌توان به اقدام‌های یاد شده اضافه کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز به تحقق شعار سال با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در این شرکت اشاره کرد و گفت: برای این منظور در سالی که گذشت افتتاح پارک گوگردی گنبدی شهید سلیمانی در سرخس را به‌دست رئیس محترم دولت جمهوری اجرا کردیم.

چگنی در پایان برنامه‌های امروز را تشریح و اظهار کرد: در این آیین، پروژه‌های انتقال گاز زاهدان دشتک زابل و فاز دو انتقال گاز و  پروژه‌های گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی و فارس را به نمایندگی از دیگر استان‌ها خواهیم داشت.

کد خبر 461206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =