صرفه‎جویی 600 میلیون مترمکعبی در مصرف گاز با جایگزینی بخاری‎های هرمتیک

با جایگزینی یک میلیون بخاری گازسوز دودکش‎دار راندمان بالا (هرمتیک) تا سال 99، سالانه 600 میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‌‎جویی خواهد شد.

به گزارش شانا، رضا شادرخ‎راد، مدیر بهینه‎سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: از این تعداد 200 هزار دستگاه امسال، 300 هزار دستگاه سال 98 و 500 هزار دستگاه نیز سال 99 تعویض خواهد شد.

وی افزود: با توجه به این‎که 80 درصد گرمایش کشور به وسیله بخاری تامین می‌شود، برای ارتقای بازده بخاری‎ها، طرحی با عنوان «کمک به جایگزینی و اسقاط یک میلیون دستگاه بخاری مرسوم با بخاری‌های گازسوز دودکش‌دار راندمان بالا (هرمتیک)» تهیه کرده‌ایم که با استفاده از این طرح، میزان صرفه‌جویی بسیار بالایی را شاهد خواهیم بود. اکنون بخاری‌های با کارآیی D و پایین‌تر در کشور تولید و توزیع می‌شود و بخاری‌هایی که در این طرح مدنظر داریم، بخاری‌های با رتبه A است.

به گفته شادرخ‎راد، اکنون میزان مصرف انرژی بخاری‌هایی که در منازل و اماکن عمومی در کشور نصب می‌شود، در محاسبه‌هایی که انجام داده‌ایم، برای هر دستگاه بخاری نزدیک به 1225 متر مکعب گاز طبیعی است؛ در حالی‌که طبق آزمایش‌های انجام شده و رتبه انرژی که دارد، یک بخاری هرمتیک با رتبه A، تقریبا در طول فصل سرما 600 متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند.

وی درباره مزیت‎های بخاری‎های هرمتیک گفت: این نوع بخاری افزون بر کاهش مصرف سوخت و کارآیی بالا، مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش خطر مرگ خاموش اشاره کرد. این نوع بخاری با توجه به این که هوای احتراق را از بیرون تامین می‌کند، هیچ مشکلی در زمینه کمبود اکسیژن و مرگ‌های خاموش ندارد، زیرا دیگر هوایی از داخل مصرف نمی‌شود که میزان دی اکسید کربن و منوکسید کربن افزایش یابد. از دیگر مزایای این بخاری، جداره سرد آن است، زیرا بدنه آن پلاستیکی است و خطراتی مانند سوختگی و... مصرف‌کنندگان را تهدید نمی‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات ملی ساختمان، نصب بخاری در اماکن عمومی که هوا را از داخل تامین می‌کنند، ممنوع است، از این رو سازمان نوسازی مدارس برای گرمایش مدارس به پکیج و شوفاژ روی آورد که بسیار پر هزینه بود. طبق گزارش‌های دریافتی، سازمان نوسازی مدارس، بیش از 10 میلیون تومان برای گرمایش یک کلاس درس هزینه می‌کرد که پیش‌بینی می‌شود با تولید بخاری‌های هرمتیک، قیمت این نوع بخاری پایین‌تر از 2 میلیون تومان باشد.

مدیر بهینه‎سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: قصد داریم تا پایان سال 99، یک میلیون بخاری را تعویض کنیم که در صورت گسترش فناوری در بازار، امکان افزایش این عدد وجود دارد. طرح ماده 12 بیش از این که به نفع سرمایه گذار و مصرف‌کننده باشد، به نفع دولت است، زیرا با کاهش مصرف انرژی در بخاری‌ها، دولت یارانه کمتری را در فصل سرد پرداخت می‌کند، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای طرح بخاری‌های هرمتیک، یک میلیون بخاری تعویض و پس از اجرای کامل طرح،‌ سالانه 600 میلیون متر مکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه‎جویی شود.

کد خبر 284852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =