اقدام‌های عمرانی و رفاهی نفت برای خدمت‎رسانی به زائران اربعین

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‎خیز با تکمیل پروژه‎های مختلف در سال‏‌های اخیر، به تسهیل پیاده‌روی زائران حسینی در حماسه اربعین کمک کرده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، در ادامه به پروژه‎هایی که در مسیر تردد زوار کربلای معلّی از سوی مدیریت نظارت بر طرح‎های عمرانی نفت در حال پیگیری است، اشاره می‎شود:

ساخت، تکمیل و بهسازی راه‎ها

تکمیل محور عبدالخان - بستان: حدود پنج کیلومتر ابتدایی مسیر از سمت عبدالخان با هزینه 42 میلیارد ریال تکمیل شده و با توجه به توافق‌های صورت گرفته با استانداری و مسئولان استان، مبلغ 75 میلیارد ریال نیز ازسوی وزارت نفت برای کمک به عملیاتی شدن ادامه مسیر در نظر گرفته شده است که پس از امضای قرارداد از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت و مابقی اعتبار نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان تأمین می‌شود.

تکمیل محور سوسنگرد - بستان: بهسازی باند قدیم و احداث باند جدید با هزینه 42 میلیارد و 350 میلیون ریال از اعتبارات نفت انجام شده و امید است با مشارکت استانداری و اداره کل راه و شهرسازی، این محور در سنوات آینده تکمیل شود.

بهسازی کمربندی سوسنگرد: بهسازی باند قدیم و احداث باند جدید به طول 5.5 کیلومتر با هزینه 85 میلیارد و 150 میلیون ریال انجام شده است.

ساخت سه دستگاه پل: با توجه به توافق‎های صورت گرفته با استانداری و دستگاه‎های ذی‌ربط، افزون بر اعتبارات وزارت راه و شهرسازی، مبلغ 8 میلیارد تومان از اعتبارات نفت نیز به منظور کمک به احداث سه دستگاه پل در محورهای سوسنگرد، سابله و بستان اختصاص یافته که پس از انعقاد قرارداد، از سوی اداره کل راه و شهرسازی متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود

ایجاد و تکمیل زیرساخت‎ها‎ در حوزه بهداشت و درمان

در بخش بهداشت و درمان نیز فعالیت‌های قابل توجهی در استان خوزستان انجام شده است که می‌تواند در زمینه خدمت‌رسانی به زائرین حسینی در طریق الحسین استفاده شود، از جمله:

بیمارستان شهدای صنعت نفت دشت آزادگان: پروژه بیمارستان 128 تختخوابی شهدای صنعت نفت دشت آزادگان در شهرستان سوسنگرد در فاصله حدود 50 کیلومتری غرب شهر اهواز واقع شده است. سطح کل زمین پروژه بیمارستان 81 هزار و 500 متر مربع و سطح کل زیربنا 23 هزار و 735 متر مربع است. ساختمان اصلی بیمارستان (حدود 16 هزار متر مربع)، شامل بخش‌های بستری، جراحی، زایمان، ICU-CCU-NICU، اورژانس، درمانگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، دیالیز، تالاسمی، استریل مرکزی، مورگ، آشپزخانه، رختشوی‌خانه، موتورخانه مرکزی و اداری می‌شود. از دیگر امکانات این بیمارستان می‌توان به ساختمان مسکونی پزشکان، ساختمان حمل‌ونقل، ساختمان مهد کودک، ساختمان مسجد،‌ ساختمان بانک، نگهبانی در 2 ورودی، پست‌های برق 1 و 2، بخش امحای زباله و مخزن آب اشاره کرد. گفتنی است به جز تخت‌های بستری، در بخش‌های آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، NICU، زایمان، دیالیز و  تالاسمی تخت‌هایی اضافه شده که مجموع تخت‌های بیمارستان را به 175 تخت افزایش می‌دهد.

بیمارستان سوانح سوختگی اهواز: بیمارستان فوق تخصصی سوانح سوختگی اهواز (آیت‌الله طالقانی) در منطقه خوزستان و در شهر اهواز احداث شده و شرکت ملی نفت ایران به صورت مشارکتی در این پروژه با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال ( برای احداث بنا و تجهیزات بیمارستانی) مشارکت کرده است. این پروژه در مهر ماه 1397 در حالی به بهره‌برداری رسید که در فاز ابنیه و ساختمانی همه فعالیت‌ها 100 درصد تکمیل شده و تأمین تجهیزات بیمارستانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور با حمایت مالی وزارت نفت در سقف اعتباری 150 میلیارد ریال، در حال تکمیل است. این بیمارستان با ظرفیت اسمی 100 تخت‌خواب، دارای بخش‌های کاملی در درمان تخصصی سوختگی است. این پروژه در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع احداث شده که مساحت ساختمان اصلی و جانبی بیمارستان 22 هزار و 750 متر مربع است. ساختمان اصلی این بیمارستان در 6 طبقه بنا شده است.

مالچ‎پاشی و نهال‎کاری در مسیر چزابه و دشت‎آزادگان

از دیگر فعالیت‌هایی که برای رفاه حال زائران حسینی در مجموعه مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‎خیز وزارت نفت انجام شده است می‌توان به پروژه مالچ‌پاشی و نهال‎کاری مسیر چزابه و دشت آزادگان اشاره کرد.

مسیر چزابه جزو پرترددترین مسیرهای عبور زائران حسینی به سمت کربلای معلی در استان خوزستان به‌شمار می‌رود. پایانه چزابه در منطقه بستان دشت‎آزادگان، یکی از مهم‌ترین معابر خروجی زائران در ایام اربعین حسینی است. در طول مسیر 15 کیلومتری از بخش بستان تا نقطه صفر مرزی، عموما زائران با پای پیاده تردد می‌کنند که به دلیل شرایط محیطی همواره با حرکت شن همراه است و با شدت گرفتن وزش باد، شرایط برای زائران پیاده دشوار می‌شود. بر همین اساس بنا به مصوبه ستاد اربعین، مقرر شد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان با همکاری و مساعدت وزارت نفت، طرفین این جاده را به منظور جلوگیری از حرکت شن‌های روان مالچ‌پاشی و نهال‎کاری کند. در سال 96 این عملیات در 359 هکتار از اراضی منطقه چزابه که عموما اطراف جاده‌های ارتباطی محل استقرار اکیپ‌های خدماتی و تأسیسات مربوطه است، مالچ‌پاشی شد که تأثیری بسزا در بهبود محیط زیست و تردد زائران حسینی داشته است. با توجه به تأثیر این اقدام و انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه خدمت‎رسانی به مردم منطقه و همچنین زائران حسینی، امسال پیش‌بینی برای اجرای مالچ‌پاشی در مساحتی به وسعت 500 هکتار به عمل آمده که تجهیز کارگاه و استقرار ماشین‌آلات انجام  و عملیات از روز جمعه 27 مهرماه 97 آغاز شده است.

کد خبر 285366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =