دیپلماسی نفتی ایران، تحریم آمریکا را ناکام گذاشت

سیاست آمریکا در پایان مهلت 180 روزه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران که با تهدید، تبلیغات و هیاهوی بسیار همراه بود، در مقابل دیپلماسی نفتی آرام و بی سر و صدای ایران شکست خورد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، تهران با درک این واقعیت که بازارهای جهانی به نفت ایران نیاز دارد با بهره‌گیری از ابزارها و روش‌هایی که هیچگاه اعلام نکرد، توانست جایگاه خود را در عرصه بازار انرژی حفظ و واشنگتن را ناچار به عقب‌نشینی کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه اخیر هیئت دولت خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت: شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید.

وی ادامه داد: مطمئنا آمریکا در این توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد، کما این‌که قدم به قدم در حال عقب‌نشینی هستند. نخست گفتند صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانیم، بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود به صفر برسانیم، چند ماه بعد ممکن است و بعد کم کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم.

تهدیدهای پرهیاهوی ترامپ

آمریکا پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد همه تحریم‌ها علیه ایران را در 2 مهلت زمانی 90 و 180 روزه باز می‌گرداند. دور نخست این تحریم‌ها، 6 اوت (15 مردادماه) اعمال شد و مرحله دوم آن که بخش‌هایی مانند صنعت نفت را هدف قرار داده بود، قرار است از چهارم نوامبر (13 آبان‌ماه) اجرا شود، بر اساس سیاست آمریکا باید در چهارم نوامبر صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید.

دونالد ترامپ بارها هشدار داد همه مشتریان نفت ایران باید تا زمان سر رسیدن مهلت 180 روزه چهارم نوامبر خرید نفت از ایران را متوقف کنند، زیرا عواقب بدی در انتظار آنها خواهد بود.

پس از آن، مقام‌های ارشد و فرستادگان واشنگتن روانه کشورهای واردکننده نفت ایران شدند تا آنها را مجاب به توقف خرید نفت از کشور کنند که در این مسیر از هیچ تهدید و فشاری نیز خودداری نکردند.

معافیت هشت کشور از تحریم‌ نفتی آمریکا

آمریکا که ابتدا اعلام کرده بود همه کشورها بدون هیچ اغماض و چشم‌پوشی ملزم به توقف کامل خرید نفت از ایران هستند به تدریج مجبور به پذیرش این واقعیت شد که قادر نیست نفت ایران را از بازارهای جهانی حذف کند.

گذشت زمان نشان داد که حذف نفت ایران از بازارهای جهانی امکان‌پذیر نیست و دیگر کشورها قادر به جبران خلأ ناشی از قطع صادرات نفت ایران نخواهند بود، بر این اساس، واشنگتن مجبور شد در سیاست خود بازنگری کند و به مشتریان نفتی ایران معافیت بدهد.

بنابراین، گام به گام از سیاست تحریم نفتی ایران عقب‌نشینی کرد تا این که سرانجام روز جمعه (11 آبان‌ماه) منابع خبری از موافقت آمریکا با معافیت هشت کشور از تحریم نفتی خبر دادند.

بر این اساس، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا تصمیم به مستثنی کردن هشت کشور از تحریم‌های نفتی علیه ایران گرفته است. ژاپن، هند، کره‌‌جنوبی و چین در میان این کشورها هستند. از چهار کشور دیگر در این گزارش اسم برده نشده است.

منابع آگاه در دولت آمریکا به بلومبرگ گفته‌اند که کاخ سفید با وجود تلاش برای قطع درآمدهای نفتی ایران، ناچار به صدور این معافیت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی شده است.

بلومبرگ در همین ارتباط به نقل از یک منبع دولتی دیگر نوشته که واشنگتن با وجود صدور معافیت، خواستار کاهش واردات نفت ایران از سوی همه کشورهای یادشده است؛ موضوعی که با مخالفت شرکای تجاری مهم تهران مواجه شد.

همچنین رسانه‌های ایتالیایی در آستانه دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از احتمال معاف بودن ایتالیا از این تحریم‌ها خبر داده و اعلام کردند این کشور می‌تواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

به گزارش شبکه خبری دولتی رای نیوز 24 ایتالیا، شامگاه جمعه با عنوان ترامپ با ضربه به صادرات نفت ایران به اروپا، به‌جز ایتالیا سیلی زد، نوشت: به عقیده منابع رسمی آمریکا، ایتالیا می‌تواند به همراه هفت کشور دیگر از جمله هند و کره‌جنوبی به واردات نفت از تهران ادامه دهد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز که پیوسته تحولات بازار جهانی نفت را رصد می‌کند، در این باره نوشت: نمی‌توان جلو صادرات نفت ایران را گرفت و به هر حال تهران نفت خود را صادر خواهد کرد.

کد خبر 285451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =