طرح‌های پژوهشی باید به خلق فناوری و افزایش سرمایه ملی بینجامد

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، گفت: لازمه رسیدن به خودکفایی و خوداتکایی، دستیابی به دانش روزآمد دنیا و اجرای پروژه‎های پژوهشی با هدف خلق دانش و فناوری است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، باقر پورقاسم‎ در حاشیه آخرین روز دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان در نشست خبری گفت: ماهیت پژوهش و فناوری این است که با یک اعلام نیاز آغاز و به یک پروژه پژوهشی ختم شود. این در حالی است که پیش از این طرح‎های پژوهشی از جنس امکان‎سنجی بودند و این موضوع سبب می‎شد برای پروژه‎هایی اعتبار صرف شود که سرانجام دستاورد مطلوبی نداشتند.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع و بر اساس نظام‌نامه ابلاغی از سوی وزارت نفت، ماهیت پژوهش‎ها به پژوهش‎های نیازمحور که سرانجام منجر به تولید می‎شد، تغییر یافت.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب ادامه داد: تغییر ماهیت پژوهش‎ها سبب شد واحد پژوهش و‌ فناوری مناطق نفت‎خیز جنوب به سمت انجام پروژه‎هایی هدایت شود که نتیجه آن ساخت تجهیزات کاربردی مانند مته، کمپرسور یا توربین بود. در واقع پژوهش وارد فرآیند جدیدی شد که تدوین دانش فنی بخشی از دستاوردهای آن بود.

به گفته پورقاسم‎، در صورتی که حوزه پژوهش آن طور که شایسته است مسیر رشد و‌ تکامل را طی کند همه این نبوغ و دانش فنی و خلق فناوری به سرمایه ملی بدل می‌شوند.

وی با بیان این‎که شرایطی که بتواند دانش فنی را خلق و تبدیل به یک فناوری قابل کاربرد برای صنعت کند در داخل کشور به ندرت وجود دارد، افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته خلق فناوری پیوسته در حال انجام است و امکان جذب نخبه برای آنها وجود دارد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب ادامه داد: برای رسیدن به این هدف  باید در وهله نخست رویکرد دانشگاه‎ها از حالت تحقیق کتابخانه‎ای به تحقیق صنعتی تغییر مسیر دهد و در وهله دوم صنعت به مرحله‎ای از پویایی و رشد برسد که تولید بر اساس فناوری روزآمد دنیا برایش اهمیت داشته باشد.

پورقاسم گفت: افزون بر این قانون‌گذاری نیز در راستایی حرکت کند که چالش‎های پیش‎روی پژوهش را پوشش دهد تا سرانجام به اقتصاد دانش بنیان برسیم. اگر ظرف 5 تا ۱۰ سال این چالش‎ها را حل کنیم به جایی می‎رسیم که تحریم‎ها هرگز کارساز نخواهند بود.

وی با بیان این‎که در واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب هم‎اکنون گام‎های موثری به منظور خلق فناوری برداشته شده است، گفت: هم‎اکنون قوانین، دستورعمل فرآیندها و زیر ساخت‎ها برای بلوغ صنعت انجام شده، دانشگاه‎ها را هم تشویق کرده‎ایم که در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: در حوزه‎های عملیات بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) نیز بهبود روش‎های تولید مانند به‎کارگیری پمپ‎های درون‌چاهی و برخی تجهیزات فرآورشی مدنظر است. در حوزه ساخت مواد شیمیایی هم خوشبختانه توانسته‎ایم موادی را که در انحصار برخی کشورهای خارجی بودند بومی‎سازی کنیم و بی‌نیاز از این مواد، صرفه‎جویی هم کنیم.

پورقاسم‎ با بیان این‎که مناطق نفت‎خیز جنوب در حوزه ساخت و تولید انبوه برخی از ماشین‎آلات صنعتی هم موفق عمل کرده است، اظهار امیدواری کرددر این زمینه دیگر نیازی به واردات مشابه خارجی نباشد.

وی اظهار کرد: در بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) برای تولید پایدار و ایمن و تولیدی که آثار سوء زیست محیطی نداشته باشند نیازمند اجرای پروژه‎های پژوهشی هستیم و طرح‌ها در حال اجراست، در دیگر حوزه‎ها یعنی مصرف انرژی و حفاظت صنعتی و حوزه مدیریت منابع انسانی نیز فعال هستیم و سعی در بهبود داریم.

کد خبر 285855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =