حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز ۲۳ درصد کاهش یافت

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: میزان حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز طبیعی در سال ۹۶ نسبت به سال پیش از آن ۲۳ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا یوسفی‌پور، امروز (سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه)، در نشستی مطبوعاتی به بررسی روند حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز طبیعی در سال ۹۶ پرداخت و گفت: سرانه حوادث مرگ خاموش در این سال نسبت به سال 95 به ازای هر خانوار یا مشترک ۲۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: از سال ۸۲ مسئولیت کنترل ایمنی لوله‌کشی داخل منازل برعهده سازمان نظام مهندسی گذاشته شده است، اما همچنان یکه‌تاز فرهنگ‌سازی مصرف گاز، شرکت ملی گاز ایران است و ما به همکاری سایر سازمان‌ها نیاز داریم.

وی با بیان این‌که شرکت ملی گاز  هر سال یک کتاب ۸۰ صفحه‌ای درباره حوادث گاز منتشر می‌کند، گفت: به‌طور متوسط سالانه ۴ درصد به تعداد مشترکان گاز کشور اضافه می‌شود.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ادامه داد: از سال ۸۹ تا سال ۹۶ افت‌وخیز زیادی در میزان حوادث مشترکان وجود داشته است. دودکش‌ها، نبود تهویه مناسب، استفاده از وسایل پخت و پز برای گرمایش محیط و نواقص وسایل گازسوز از مهم‌ترین عوامل تولید منوکسیدکربن در سال ۹۶ بوده‌اند، بنابراین مردم باید هنگام استفاده از وسایل گازسوز نکات ایمنی را رعایت کنند و نسبت به تهویه خانه توجه داشته باشند.

وی افزود: سال ۹۶ خراسان شمالی و سمنان همچنان در رده پرحادثه‌ترین استان‌های کشور از لحاظ مصرف گاز طبیعی بودند. استان هرمزگان به عنوان استان بدون حادثه شناخته شده و استان تهران نیز جزو استان‌‌های کم‌حادثه قرار گرفته است.

مطابق آمار شرکت ملی گاز ایران، استان سیستان و بلوچستان نیز در سال ۹۵ هیچ حادثه ناشی از انتشار گاز طبیعی نداشته، اما با گازرسانی به این استان، به جمع استان‌های پرحادثه پیوسته است.

یوسفی‌پور با بیان این‌که در سال ۹۴ تا ۹۶، ۲۵۰۰ میلیارد مترمکعب گاز ازسوی شرکت ملی گاز ایران منتقل و توزیع شده است، تصریح کرد: این حجم تولید و انتقال گاز سبب شد تا ۱۸۰۰ میلیون تن از حجم مواد آلاینده در کشور کاسته شود.

به گفته یوسفی‌پور، کتابچه ایمنی از طرف شرکت ملی گاز هر سال برای ۳۱ استانداری، سازمان نظام مهندسی تهران، اورژانس، بیمه‌ها و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ارسال می‌شود.

وی افزود: ما از سایر سازمان‌ها نیز انتظار همکاری داریم؛ فرهنگ‌سازی، مشارکت در آموزش، تجهیز آمبولانس‌ها به دستگاه آشکارساز گاز سمی منوکسیدکربن، تسریع در اجرایی کردن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، بازنگری و به‌روز‌رسانی مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، نظارت مسئولان و نمایندگان سازمان نظام مهندسی در الزامات ایمنی و تولید محصولات گازسوز ایمن از جمله اقدام‌هایی است که سایر سازمان‌های مربوطه می‌توانند برای کاهش حوادث ناشی از گاز انجام دهند.

کد خبر 285999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =