وزیر نفت سرسختانه از مواضع ایران در اوپک دفاع کرد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مواضع وزیر نفت کشورمان در اجلاس 175 اوپک و سرسختی او در دفاع از موضع ایران در این نشست گفت: اصرار بر استثنا شدن ایران از کاهش تولید نفت اوپک، به حصول توافق و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منتج شد.

اسدلله قره‎خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، دقایقی پیش در گفت‎وگو با خبرنگار شانا در وین، با اشاره به معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک گفت: وزیر نفت در این نشست به هیچ عنوان تحت تاثیر فضای حاکم بر جلسه اوپک قرار نگرفت و از همان ابتدا نیز بر مواضع خود مبنی بر استثنا شدن ایران از این توافق تاکید کرد.

وی افزود: آقای زنگنه و هیئت همراه وی در نشست 175 اوپک تلاش و سرسختی بسیاری برای دفاع از مواضع خود داشتند و سرانجام به هدفی که از همان ابتدا بیان کرده بودند، رسیدند.

قره‎خانی با اشاره به توافق اوپک و غیراوپک مبنی بر کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای تولید نفت و معافیت ایران از این کاهش، تصریح کرد: پافشاری آقای زنگنه بر مواضع خود، پیام خوبی را به بازار داد که در نتیجه آن، نه تنها قیمت نفت کاهش نیافت، بلکه در همان دقایق ابتدایی انتشار خبر توافق کاهش تولید نفت و استثنا شدن ایران، شاهد افزایش قیمت نفت بودیم.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی، دلایل آقای زنگنه برای استثنا شدن ایران از کاهش تولید بسیار منطقی بود و از سوی کشورهای مستقل نیز  تایید شد.

قره‎خانی به نشست بسیار فشرده میان اعضای اوپک طی 2 روز گذشته اشاره کرد و افزود: با این‌که ایران در این نشست در شرایط بسیار سختی قرار داشت و از قبل نیز برنامه‌ریزی‌هایی از سوی برخی کشورها صورت گرفته بود تا این جلسه را به طریقی هدایت کنند تا سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا محقق شود، اما دیدیم که آنها به هدف‌شان نرسیدند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کشورها ابتدا می‌خواستند مقدار سهمیه تولید نفت ایران در اوپک را که مربوط به سال 2016 بود بشکنند و آن را کاهش دهند که اگر این هدف آنها محقق می‌شد، به طور قطعی ایران به این زودی‌ها نمی‌توانست به جایگاه قبلی خود در بازار برسد.

قره‌خانی با اشاره به تحریم فروش نفت ایران از سوی آمریکا و افزایش تولید نفت عربستان و برخی کشورها به منظور جایگزینی نفت ایران، افزود: به طور طبیعی پس از شروع تحریم‌ها علیه ایران، تولید نفت ایران نیز کاهش یافت، بنابراین براساس سناریویی که از قبل آماده شده بود، بنا بود ایران هم مشمول کاهش سهمیه تولید اوپک شود و نقطه کاهش تولید را نیز ماه‎های دسامبر و اکتبر تعیین کنند که قطعا به ضرر ایران تمام می‎شد، اما با سرسختی و تلاش بسیار آقای زنگنه و هیئت همراه وی، این برنامه عملی نشد و وزیر نفت نیز تحت تاثیر فضای حاکم بر جلسه قرار نگرفت و بر مواضع ایران تاکید کرد. 

بر اساس این گزارش، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق کردند تولید خود را برای یک دوره 6 ماهه (از ابتدای سال جدید میلادی) 800 هزار بشکه در روز کاهش دهند. همچنین کشورهای غیراوپکی نیز برای کاهش 400 هزار بشکه‎ای تولید نفت به توافق رسیدند. ایران، ونزوئلا و لیبی از مشارکت در این توافق معاف شدند.

 بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت در بدو ورود به وین و پیش از آن بارها تاکید کرده بود که ایران به دلیل رویارویی با تحریم‌ها به‌هیچ عنوان زیر بار توافق کاهش تولید نمی‎رود.

کد خبر 286095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =