کارت سوخت راهکار مقابله با قاچاق و سدی در برابر مصرف بی‌رویه انرژی است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده از کارت هوشمند سوخت را راهکاری مناسب برای مدیریت مصرف و سدی در برابر قاچاق بنزین، به‌ویژه به کشورهای همسایه می‌دانند.

محمد حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه را هدف اصلی استفاده از کارت هوشمند سوخت دانست و گفت: بنزین در ایران با قیمت 1000 تومان به ازای هر لیتر عرضه می‌شود، در حالی که در برخی کشورهای همسایه این رقم تا ۱۰ هزار تومان هم خریداری می‌شود.

وی افزود: مجلس تنها خواستار اتخاذ سازوکاری برای مقابله با قاچاق سوخت و مدیریت مصرف است. کارت سوخت می‌تواند برای پایش اطلاعات و رصد وضع قاچاق استفاده شود. از طریق کارت سوخت مشخص خواهد شد که قاچاق از چه منابع و مراکزی در حال انجام است و به اصلاح سیاست‌ها کمک خواهد کرد.

سیدعلی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که استفاده از کارت سوخت، قاچاق سوخت را از مرزهای مختلف کشور مهار می‌کند، عنوان کرد: صاحبان خودرو باید از کارت هوشمند سوخت استفاده کنند تا بتوان قاچاق سوخت از مرزهای مختلف کشور را مهار کرد.

وی افزود: دولت مسائل، مشکلات و دغدغه‌های خود را در حوزه سوخت با نمایندگان مطرح کرده، اما درباره سهمیه‌بندی هنوز موضوعی مطرح نشده است.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار شانا گفت: به دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت بنزین در کشور ما با کشورهای همسایه، بخش زیادی از سوخت ما قاچاق می‌شود، در حالی که این منابع متعلق به همه ملت است.

وی با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید برنامه عملی داشته باشیم، افزود: استفاده از کارت هوشمند سوخت یکی از راهکارهای جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه در مرزهاست، همچنین نظارت و کنترل کارت‌ها به جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده منجر می‌شود و در شرایط کنونی تحریم‌ها نیز احیای آن به مهار تقاضا و مصرف کمک می‌کند.

نعمتی تصریح کرد: افزایش شفافیت اطلاعات در حوزه‌های سوخت و حمل‌‌و‌نقل از مزایای استفاده از کارت هوشمند سوخت است، به گونه‌ای که بازار عرضه و تقاضای بنزین را نیز شفاف می‌کند.

حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان این‌که استفاده از کارت هوشمند سوخت به معنای سهمیه‌بندی بنزین نیست، گفت: کارت هوشمند سوخت، بانکی از اطلاعات خودروها و میزان مصرف آنها برای دولت فراهم می‌کند و سبب می‌شود آمار و اطلاعات مناسب و دقیقی درباره میزان و نحوه مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت داخلی بنزین با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه، استفاده از کارت سوخت از رواج قاچاق، به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته آن جلوگیری می‌کند.

امیری خامکانی در این باره تصریح کرد: بدون شک احیای کارت سوخت، مدیریت مصرف و کاهش قاچاق بنزین را در پی دارد.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سناریوهای مختلف مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مدیریت سوخت، گفت: اگر گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سوخت مطالعه شود دو موضوع در این گزارش‌ها وجود دارد. نخست یارانه وسیع سوخت که به صورت نامناسب در کشور توزیع می‌شود و دیگری بحث قاچاق سوخت که باید از بعد تولید و مصرف به این موضوع نگاه کرد.

وی افزود: امسال و همچنین سال آینده تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی وجود ندارد، اما دولت مقدمات استفاده از کارت هوشمند سوخت را در پیش گرفته و من معتقدم کارت هوشمند سوخت ابزار مهمی برای مهار مصرف است.

تاجگردون با بیان این‌که مهار مصرف به معنای افزایش قیمت نیست، تصریح کرد: شاید دولت تلاش برای مصرف بهینه را آغاز کند، اما این موضوع به معنای افزایش قیمت نیست.

کد خبر 286330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =