۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 286377
پاسخ سوم وزارت نفت به اظهارات آقای خطیبی

وزارت نفت برای بار سوم به اظهارات محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به خبری با عنوان«توضیحات خطیبی درباره جوابیه وزارت نفت به اظهاراتش/ کشورهای اوپک با چه مجوزی بخشی از بازار ایران را تصاحب کرده‌اند؟» که 25 آذرماه در خبرگزاری فارس منتشر شد، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

«در شرایطی که مدیران ارشد کشور در روزگار سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، درصدد ایجاد آرامش در کشور و افکار عمومی هستند و در حالی که حدود یک هفته از کسب موفقیت کشورمان در اجلاس 175 سازمان اوپک و صیانت از منافع ملی ایران سپری شده است نماینده سابق ایران در هیئت عامل اوپک، با اصراری پرابهام و چندباره درصدد تشویش اذهان عمومی است، به گونه‌ای که در کمتر از 10 روز سه متن مفصل در تخریب دستاوردهای وزارت نفت در عرصه بین‌المللی به ویژه اجلاس اخیر اوپک منتشر کرده و عجیب این‌که در متن سوم کوشیده است خود را در سنگر مدافع راستین نظام و انقلاب و اسلام جا بزند.

آقای خطیبی در حالی وزارت نفت را به طرح تهمت و دروغ به ایشان متهم کرده است که متن سوم منتشره توسط ایشان آکنده از ادبیات تند و سرشار از تهمت‌های آنچنانی است، از تهمت این‌که وزارت نفت با کارشناسان حرفه‌ای برخورد قهری نموده است تا تهمت‌های دیگر. حتما آقای خطیبی به معاد و قیامت اعتقاد دارند اما با خواندن متن منتشره توسط ایشان تعجب کردیم که چگونه ایشان در تمام این مدت چنین غلیانی از تهمت و دروغ را زیر ظاهری متشرع و اهل دیانت مستور ساخته بودند. به راستی ما شیعیان بعد از قرن‌ها، حکمت توصیفات پرمعنای حضرت امیرالمومنین را در می‌یابیم آنجا که در شرح روزگاری سخت که علائم آخرالزمان است فرمودند:
قَلَّتِ الدّاعِیَةُ ... وَ تَغیضُ الْکِرامُ غَیْضاً... وَلُبِسَ الاسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً
دعوت‌کننده به حق قلیل شود... و خوبان کمیاب گردند ... و اسلام را همچون پوستینی وارونه بپوشند.
خطبه 107- نهج البلاغه

و اما درباره پاسخ به سخنان اخیر آقای خطیبی 1) فرموده‌اند ایشان درصدد نفی دستاوردهای نظام نیستند، اتفاقا چون رنگ و بوی سیاسی از لابه‌لای همه اظهارنظرهای پنج سال اخیر ایشان هویداست و این‌که بعد از هر اجلاس یا نشست سازمان اوپک ایشان معمولا دست به نفی دستاوردهای کشور می‌زند سخنان‌شان مصداق تخریب وجهه صنعت نفت ایران در عرصه بین‌المللی است و البته جا دارد که به میزان تاثیرپذیری و همزمانی سخنان ایشان با تحرکات و اظهارنظرهای دولت‌های منطقه در تخریب چهره نظام در ایام نشست‌های اوپک توجه بیشتری شود! در همین رویداد اخیر در حالی که کشورمان قبل از اجلاس 175 اوپک با یک جریان قدرتمند لابی عربی- آمریکایی مواجه بود و تلاش می‌شد که هر بن‌بستی در توافق اجلاس 175 به صورت از پیش تعیین شده‌ای به گردن ایران بیفتد، در نهایت با دیپلماسی فعال و سازنده هیئت ایرانی به گوشه‌ای روند. با «دیپلماسی عقلانیت و منافع ملی» دولت برآمده از رای مردم هم کید دشمنان باطل شد و هم توافقی تاریخی در سازمان اوپک شکل گرفت که حافظ منافع همه اعضا خواهد بود و تقریبا می‌توان گفت مهم‌ترین ناراضی نشست اوپک 175 معماران تحریم ایران در کاخ سفید بودند که گمان می‌کردند جریان‌سازی‌شان روی تصمیم نهایی اوپک اثری قطعی خواهد گذاشت. در اندیشه معماران تحریم ایران بهترین حالت این بود که اوپک با عدم حصول توافق برای کاهش تولید، زمینه کاهش بیشتر قیمت نفت را فراهم می‌کرد تا آنها هم مصرف‌کنندگان آمریکایی را (در اثر کاهش نرخ سوخت) راضی کنند و هم ایران را از دسترسی به همین میزان درآمدهای نفتی دوره تحریم ناکام گذارند، در بدترین حالت اما مدیران ضد ایرانی کاخ سفید راضی بودند که حتی در صورت کاهش تولید اوپک، ایران هم مشمول این کاهش باشد تا با دست خودش بخشی از تحریم ضد ایرانی کاخ سفید را مشروعیت بخشد.

با وجود همه دسیسه‌های لابی‌های ضدایرانی، در اثر مشارکت فعال و پویایی هیئت ایرانی و رایزنی‌های سختی که در جریان نشست صورت گرفت، اعضا بر کاهش تولید توافق کردند و با اقناع اعضا نسبت به شرایط ظالمانه‌ای که در اثر تحریم بر ایران تحمیل شده است، کشورمان از شمول کاهش تولید معاف شد. با این تصمیم در حقیقت «تیم کارگردانی تحریم ایران» به حداقلی‌ترین خواسته خود هم نرسیدند، اما در همین شرایط می‌بینیم اولین موج تخریب این دستاورد تیم دیپلماسی نفتی کشورمان نه از واشنگتن و تل‌آویو و نه از سوی رسانه‌های ضدانقلاب بلکه از زبان فردی منتشر می‌شود که داعیه خدمت به نظام و انقلاب دارد! آقای خطیبی واقعا به این سوال پاسخ دهید که آیا به خاطر معاف شدن ایران از کاهش تولید اوپک، به دلیل بی‌اثر شدن سناریوی «گروه اقدام علیه ایران» و بر باد رفتن برنامه آمریکا علیه ایران خشمگین شده‌اید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است لطفا بفرمایید چرا و به چه دلیلی با ایجاد شک و شبهه در معافیت ایران از کاهش تولید، چنین بی‌محابا به چهره این دستاورد کشور چنگ انداختید و آن‌را خراشیدید؟ چرا شما که ادعای سابقه 30 سال حضور در صنعت نفت را دارید و در ذیل متون خود یکی دو سطر مسئولیت‌های بین‌المللی‌تان را فهرست می‌کنید سعی نکردید از منابع خودتان پرس‌و‌جو کنید و نسبت به صحت معافیت ایران در برنامه کاهش تولید تکلیفی اوپک مطمئن شوید؟ باز هم یادآور می‌شویم که بعد از توئیت عاری از اخلاق آقای ترامپ در امر و نهی به سازمان اوپک و پس از اینکه اجلاس 175 تز کاخ سفید را باطل کرد شما نخستین فردی بودید که چهره دستاورد ایران در معافیت از کاهش تولید را خراش دادید، کار شما را چه باید بنامیم؟ خدمت؟ خدمت به چه کسانی؟

بخشی مطول از مطلب یادشده منتشره به تاریخ 25 آذرماه در خبرگزاری فارس هم مربوط به ادعاهای آقای خطیبی درباره نشست اوپک در الجزایر است که در پاسخ قبلی به قدر کفایت به آن پرداختیم، همچنین آقای خطیبی برای تطهیر خودشان در قبال نتایج تاسف‌بار اجلاس اوپک در دسامبر 2011 که هیئت ایرانی به مسئولیت ایشان آنجا حاضر بود تقلای بسیاری کرده و زمین و زمان را به‌هم گره‌‌ زده‌اند. در این زمینه هم به قدر کافی در پاسخ دوم وزارت نفت به خبرگزاری فارس توضیح داده شد و بیش از این نیازی به تکرار مکررات نمی‌دانیم، اما مجددا یادآور می‌شویم زیانی که در اثر سکوت ایشان در آن اجلاس و برداشته شدن سقف تولید اوپکی به ایران وارد آمد آن قدر بزرگ بود که آقای خطیبی برای تبری جستن از آن آسمان و ریسمان ببافند.

در بند 4 متن ارسالی آقای خطیبی به خبرگزاری فارس ایشان مجددا ردای اخلاق به تن کرده و از کنترل هزینه‌های سفرها و هیئت‌های اعزامی سخن به میان آورده است. هرچند در این باره هم قبلا توضیح دادیم، اما چون ایشان اصرار دارند که در دوره ایشان همه سفرها ضابطه‌مند بوده است خوب است مروری بر مخارج و تعداد افراد برخی هیئت‌های اعزامی به اوپک در سال‌های تصدی ایشان و از جمله آن مراسم پرحاشیه هفته فرهنگی و سالگرد تاسیس سازمان اوپک داشته باشند، البته بیش از این وارد جزئیات نمی‌شویم، چون با این راهنمایی ما، ایشان خودشان متوجه موضوع شدند. همه ما مسلمانان به غفران الهی امید داریم و ان‌شاء‌الله آقای خطیبی هم امید داشته باشند که خداوند در کتاب حکیم فرمودند: ذَکرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ ( آل عمران – 135)

در بند 5 متن ارسالی آقای خطیبی به خبرگزاری فارس، نوشته‌اند که ایشان پس از پذیرش مسئولیت در تحریم قبلی در شرایطی که صادرات نفت از ۲.۵ میلیون بشکه به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود با کمک همکاران امور بین‌الملل صادرات را ظرف مدت کوتاهی دو برابر کردیم و این اقدام سبب ثبات نسبی شد! بله البته همانطور که سکوت شما در آن اجلاس اوپک آن زیان سنگین را به کشور زد که الان چندین سال وقت و انرژی و دیپلماسی کشور صرف رفع آن شده است، اثرات تصمیمات شما در مسئولیت فروش نفت در دوره تحریم ابتدای سال‌های 90 هم بر همگان روشن است، به ویژه این‌که بخشی از وجوه و درآمدهای ناشی از فروش نفت کشور هنوز و با گذشت حدود هشت سال وصول نشده است و در این زمینه ماجرای آقای زنجانی و چند مورد دیگر قصه هر روزه کوچه و بازار شده است. واقعا جا دارد برای این ایثار و درایت آقای خطیبی و دوستان‌شان در آن دوره تحریم به همگی خسته نباشید عرض کنیم، ان‌شاء‌الله بعد از این‌که پول‌های فروش نفت در آن دوران به صورت کامل وصول شود و حقوق ملت ایران استیفا گردد با بیان جزئیات از همه دست‌اندرکاران فروش نفت قدردانی خواهد شد.

آقای خطیبی در بخشی از متن هم در خلال توجیه عملکرد خودشان به ذکر خاطراتی از سال‌های ابتدایی دولت هشتم پرداخته‌اند که باید یادآور شد چون معمولا شاهد خاطرات آقای خطیبی فقط خودشان هستند لزومی به پاسخگویی نمی‌بینیم. ان‌شاءالله ایشان هم سعی در مستند ساختن سایر خاطرات‌شان به ویژه خاطرات سالگرد تاسیس اوپک بنمایند.

نوشته‌اید خدمات! شما ملت ایران و کارکنان سرافراز صنعت نفت را سرافرازتر کرده است، در این زمینه باعث امتنان است کمی به اعصاب‌تان مسلط باشید و اجازه دهید دیگران هم درباره خدمات شما نظر کارشناسی بدهند.

مزید توفیقات همه خدمتگزاران به ایران اسلامی را از درگاه خداوند متعال خواستاریم».

کد خبر 286377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =