انتقال سالانه 45 میلیارد لیتر نفت و فرآورده از بزرگ‌ترین ترمینال نفتی خاورمیانه

خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با 6 خط ورودی و 13 خط خروجی، بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور و خاورمیانه است که انتقال سالانه 45 میلیارد لیتر نفت و انواع فرآورده به نیمه شمالی کشور را به‌عهده دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران با 2 هزار کیلومتر خط لوله به قطرهای هشت تا 30 اینچ یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناطق خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به لحاظ وسعت منطقه استحفاظی، حجم عملیات و تعدد خطوط ورودی و خروجی به شمار می‌رود.

این منطقه با 6 خط ورودی و 13 خط خروجی مهم یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ترمینال‌های نفتی کشور و حتی خاورمیانه به شمار می‌رود که تأمین نفت و فرآورده نیمه شمالی کشور را برعهده دارد. تمامی خطوط انتقال نفت و فرآورده که از جنوب و جنوب شرق کشور وارد تهران می‌شوند، از این پایانه تقسیم می‌شوند و شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور را تغذیه می‌کنند،. با قاسم عرب‌یارمحمدی، مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت تهران در ستاد مرکزی این شرکت واقع در نزدیکی پالایشگاه تهران در جنوب شهر تهران درباره ویژگی‌های منطقه، وسعت و حجم عملیات و آخرین اقدام‌های توسعه‌ای به گفت‌و‌گو نشستیم که حاصل آن از نظرتان می‌گذرد.

قاسم عرب‌یارمحمدی، مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت تهران می‌گوید: «در اهمیت این منطقه همین بس که عملیات انتقال مستقیم همه نفت و فرآورده نیمه شمالی کشور شامل 6 استان و دیگر استان‌های همجوار از جمله کلانشهر تهران، استان‌های تهران، البرز، گیلان، قزوین، سمنان و مازندران به صورت مستقیم و خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به صورت غیرمستقیم و همچنین تامین نفت‌خام پالایشگاه‌های تهران و تبریز را بر عهده دارد.»

خطوط لوله و مخابرات شهر ری-خطوط و لوله 27

انتقال سالانه 19 میلیارد لیتر نفت خام و 26 میلیارد لیتر انواع فرآورده

خطوط لوله و مخابرات نفت تهران انتقال سالانه 45 میلیارد لیتر نفت و فرآورده به استان‌های همجوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم را برعهده دارد که این میزان شامل انتقال سالانه 19 میلیارد لیتر نفت خام و 26 میلیارد لیتر انواع فرآورده است که به صورت میانگین، روزانه 61 میلیون لیتر انواع فرآورده و 400 هزار بشکه نفت‌خام انتقال می‌یابد.

عرب یارمحمدی درباره حجم رسید و ارسال فرآورده در این منطقه می‌گوید: «شهریور ماه امسال در مجموع 2 میلیارد و 283 میلیون لیتر فرآورده و یک میلیارد و 792 میلیون لیتر نفت خام رسید و 2 میلیارد و 335 میلیون لیتر فرآورده و یک میلیارد و 767 میلیون لیتر نفت خام از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران ارسال شده است.»

خطوط 26 اینچ نفت خام اراک – تهران، خط 24 اینچ اصفهان – ری، خط 10 اینچ فرآورده شازند به ری، خط 16 اینچ فرآورده و خط 18 اینچ فرآورده اصفهان – ری از جمله مهم‌ترین خطوط حوزه استحفاظی این منطقه است. دو خط جدید شامل خط 26 اینچ فرآورده که از جنوب می‌آید و خط 20 اینچی که از اصفهان، نائین و ری می‌آید نیز در حوزه استحفاظی این منطقه قرار می‌گیرد. دو کریدور نفتی کشور شامل خط 26 اینچ اهواز - لرستان - مرکزی و خط مارون - اصفهان - تهران وارد حوزه استحفاظی خطوط لوله و مخابرات نفت تهران شده و از این منطقه تقسیم و به نیمه شمالی کشور منتقل می‌شود.

خطوط لوله و مخابرات شهر ری-خطوط و لوله 2

عرب یارمحمدی درباره دیگر خطوط حوزه استحفاظی منطقه تهران اضافه می‌کند: «خط 30 اینچ ری – نکا – ساری، خط 16 اینچ تبریز که نفت خام پالایشگاه تبریز را تامین می‌کند، خط 18 اینچ قزوین – رشت که تامین سوخت استان گیلان را برعهده دارد، خط 22 اینچ ری – شاهرود و در ادامه خط 20 اینچ شاهرود – مشهد که سوخت استان سمنان و خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و بخشی از استان گلستان را برعهده دارد، خط 16 اینچ ری - ساری، خط 10 اینچ فرودگاه امام، خط 8 اینچ نفت جت ری - مهرآباد، خط 14 اینچ ری – کن، خط 14 اینچ ری – قوچک، خط 10 اینچ ری – کرج، خط 14 اینچ فرآورده تبریز که از ری به اشتهارد می‌رود و بعد وارد محدوده شمال‌غرب می‌شود، خط 12 اینچ نوشهر - چالوس از دیگر خطوط مهمی‌ است که به این منطقه وارد و از آن خارج می‌شود.»

وی در تشریح ویژگی‌های مهم خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران که تأمین سوخت حدود نیمی از کشور را برعهده دارد، تاکید می‌کند: «افزون بر این خطوط مهم و حیاتی، منطقه تهران تأمین سوخت چند نیروگاه مهم از جمله نیروگاه دماوند، باقرشهر، منتظرقائم و گیلان را نیز برعهده دارد. این منطقه 31 ایستگاه مخابراتی، 16 دستگاه توربوپمپ یا توربین، 81 دستگاه و بوستر پمپ اصلی، 70 دستگاه پمپ اصلی، 31 دستگاه دیزل ژنراتور، 16 دستگاه مخزن اصلی و 32 مرکز انتقال نفت را تحت پوشش دارد.»

خطوط لوله و مخابرات شهر ری-خطوط و لوله 24

عرب یارمحمدی همچنین از احداث دو مخزن 40 میلیون لیتری از سوی واحد مهندسی و طرح‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات در منطقه تهران خبر می‌دهد و می‌افزاید: «عملیات اجرایی احداث این مخازن حدود 100 درصد پیشرفت داشته و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین یک خط لوله جدید 20 اینچی که از نائین به کاشان و سپس ری منتقل می‌شود در حال احداث است که بیش از 90 درصد پیشرفت دارد. خط 26 اینچ شازند - اراک - ری نیز یکی دیگر از خطوط جدید در حال احداث است که بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.»

 به همکاری شهرداری‌ها نیاز داریم

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت تهران تعامل شهرداری‌ها با توجه به وجود بیشترین معارضان در منطقه را مهم‌ترین موضوع در حل و فصل مسائل خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران عنوان می‌کند: «در گذشته که این خطوط احداث شده است، شهر تهران این قدر وسعت نداشته و به مرور تعداد زیادی از خطوط در محدوده‌های شهری قرار گرفته است. محدوده خطوط، ترافیک جاده‌ای و قرارگیری برخی خطوط در مناطق مسکونی، کمبود نیروی انسانی با توجه به مصوبه دولت مبنی بر عدم انتقال کارکنان به کلانشهر تهران و خروج نیروهای بازنشسته از جمله چالش‌هایی است که در منطقه تهران وجود دارد و نیاز است که شهرداری‌ها نهایت تعامل را با ما داشته باشند، زیرا خطوط از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و بیشترین معارضان را در این منطقه داریم. رعایت حریم خطوط بسیار مهم است و تمامی فعالیت‌ها در محدوده خطوط باید با استعلام باشد. خوشبختانه در سال‌ 85 تمامی خطوط منطقه تهران پیگرانی هوشمند شد و ضریب ایمنی این خطوط به میزان بسیار بالایی افزایش یافت و تمامی خوردگی‌های موجود و درصد خوردگی‌ها شناسایی و رفع شد و بسیاری از نقاط فرسوده تعویض شدند. با توجه به توان متخصصان داخلی در سال‌های اخیر، خوشبختانه بسیاری از قطعاتی که در گذشته برای تامین آن وابسته به دیگر کشورها بودیم، در داخل کشور ساخته می‌شود.»

مرکز انتقال نفت چشمه شور خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران 2

مرکز انتقال نفت چشمه‌شور در جوار روستای چشمه‌شور قم

پیشگام در مسئولیت‌های اجتماعی

عرب یارمحمدی درباره مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده در منطقه تهران می‌گوید: «این منطقه با توجه به وسعت منطقه استحفاظی، روستاهای همجوار زیادی را تحت پوشش دارد که یکی از این روستاها روستای چشمه شور قم در جوار مرکز انتقال نفت چشمه شور است که همسو با مسئولیت‌های اجتماعی خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، خدمات درمانی، بهداشتی، رفاهی به ساکنان روستا ارائه می‌کند.»

آرزو عطایی

کد خبر 286447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =