رگ سفید زنده است

برداشت کنونی نفت از یکی از موقعیت‎های چاه 147 رگ سفید بیش از هزار بشکه در روز است و به‌زودی برداشت نفت از دو موقعیت‎ دیگر این چاه نیز آغاز می‎شود؛ چاهی که هفتم آبان ماه سال گذشته فوران کرد و 58 روز بعد، در چنین روزی (پنجم دی‌ماه) مهار شد.

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب در گفت‎وگو با خبرنگار شانا، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره محمد سلیمی و فرزاد ارزانی که در حادثه فوران چاه 147 رگ سفید جان باختند، درباره آخرین وضع تولید این چاه توضیح داد و گفت: با اقدام‎های انجام شده در یک سال اخیر روی موقعیت‎های A ،B و C چاه 147، یک موقعیت در مدار تولید قرار گرفت و دو موقعیت نیز در آستانه بهره‎برداری قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با تاکید بر این‎که برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی، باید بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را بیش از پیش جدی بگیریم، ادامه داد: در نشستی با مدیریت HSE شرکت ملی نفت ایران، تاکید کردم که نباید تنها به نوشته «اول ایمنی، بعد کار» روی تابلوی نارنجی ایمنی بسنده کنیم، بلکه باید الزام به رعایت اصول ایمنی در ذهن کارکنان و بدنه سازمان نهادینه و با هرگونه تخطی در این حوزه، به‌شدت برخورد شود.

به گفته وی، با اتخاذ همین رویکرد حفظ ایمنی، چاه‎های امدادی 147 رگ سفید به نحوی تکمیل شده‎اند که عمق نهایی آنها با یکدیگر حدود 500 متر فاصله دارد.

محمدی بر ایمنی تاسیسات، آموزش کارکنان، بهداشت محیط زیست و رعایت دستورعمل‎ها تاکید و ابراز امیدواری کرد که با توجه کافی به این الزام‌ها، صنعت نفت کمتر شاهد وقوع چنین رویدادهایی باشد.

ٖ احمد محمدی، میرعاما مناطق نفت خیز جنوب 3

بر اساس این گزارش، هفتم آبان بود که خبر رسید دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران در حین عملیات در چاه ۱۴۷ رگ‎سفید-۲، حدفاصل شهرستان امیدیه - دیلم دچار آتش‌سوزی و منجر به جان باختن ۲ نفر از کارکنان این شرکت شده است و کمتر از 2 ماه بعد، شامگاه پنجم دی‎ماه، فوران چاه ۱۴۷ مهار و فریاد «الله‎اکبر» در رگ‎سفید طنین‎انداز شد. احداث ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب و احداث استخر آب، احداث راه‎های دسترسی به موقعیت چاه، حفر ۲ چاه امدادی با مجموع متراژ حفاری حدود 4 هزار متر در مدت زمانی کوتاه در کنار همجواری با گرمایی سوزان و صدایی گوش‏خراش، رکوردی تحسین‎برانگیز از نفتی‎ها در عملیات مهار یک فوران بر جای گذاشت. به اذعان کارشناسان حاضر، مقابله با آتش چاه ۱۴۷ رگ‎ سفید در شرایط سختی انجام شد، به طوری‌که فشار سرچاه حدود ۲۴۰۰ پی‎اس‎آی، دما در قسمت‎های تحتانی فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گرادیان دما هشت درجه بود و مهارگران در جریان عملیات در معرض دمایی حدود ۶۰۰ درجه و صوت گوش‎خراشی بالغ بر ۱۸۰ دسی‎بل قرار داشتند.

پس از مهار فوران، اگرچه چاه 147 که محل وقوع حادثه بود متروکه و از مدار تولید خارج شد، اما با تکمیل چاه‎های امدادی، برداشت نفت آغاز شد و افزایش ظرفیت تولید نفت نیز در دستور کار قرار دارد.  

کد خبر 286500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =