تحقیق و توسعه در فرآیند تأمین تجهیزات صنعت نفت اجتناب‎ناپذیر است

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‎سازی فناوری وزارت نفت گفت: تحقیق و توسعه در فرآیند تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در بخش بالادستی اجتناب‎ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار شانا، پرویز سنگین با بیان این مطلب افزود: با توجه به اهمیت تحقیق و توسعه و بهره‎گیری از نظرات نخبگان، برنامه ساخت داخل فناورانه کالا و تجهیزات در قالب مگاپروژه 10 گروه خانواده کالاهای کاربردی صنعت نفت با ابلاغ مقام عالی وزارت از سال 1393 در دستور کار قرار گرفت و اکنون پس از گذشت چهار سال از آغاز این مگاپروژه، با تعامل همکاران در ستاد وزارت نفت و شرکت‎های تابع، بخش عمده این تلاش‎ها به ثمر نشسته و فرآیند تولید تجهیزات و تحویل به واحدهای بهره‎برداری در حال انجام است.

وی اظهار کرد: پروژه «ساخت مته‌های حفاری» که در یکی از شاخه‎های طرح بومی‎سازی 10 گروه خانواده کالاهای کاربردی صنعت نفت دنبال شده است، در بخش فناور برتر در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور انتخاب شد و لوح سپاس از سوی معاون اول رئیس‎جمهوری به این طرح تعلق گرفت.

به گفته مدیرکل نظام تأمین و تجاری‎سازی فناوری وزارت نفت، پروژه تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت ابزار مکان‌یاب در حین حفاری (MWD) نیز یکی دیگر از این دست پروژه‎ها بود که به عنوان پروژه برتر در دومین کنفرانس سالانه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‎ها و پژوهشگاه‎های کشور از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قدردانی شد.

سنگین با اشاره به این‌که صنعت نفت مؤثرترین و بزرگ‌ترین صنعت فعال در ایران است، تصریح کرد: این صنعت از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیت ملی در کشور جایگاه ویژه‎ای دارد و در حوزه تأمین تجهیزات مورد نیاز این صنعت در بخش بالادستی، تحقیق و توسعه با همکاری سازندگان اجتناب‎ناپذیر است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه‎های صنعت نفت به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، انتقال و توسعه فناوری، رفع نیازهای فوری و ضروری صنعت نفت با شرایط مطلوب حتی در شرایط تحریم، رشد درون‌زای اقتصاد ملی و توسعه بازارهای صادراتی، از دلایل اصلی اهمیت توسعه صنعت ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کشور است.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت با بیان این‌که تجربه دیگر کشورها نیز نشان‎دهنده اهمیت موضوع انتقال فناوری و توسعه صنایع داخلی ساخت تجهیزات نفتی است، عنوان کرد: بررسی روند توسعه فناوری در کشورهای توسعه‎یافته و در حال توسعه به منظور بهره‌گیری از تجربیات آنان، تکرار نشدن خطاها و سرعت بخشیدن به توسعه، ضروری است و در همین راستا، سیاست‎هایی مانند ایجاد تعادل بین واردات فناوری و توسعه درون‌زا و دخالت دادن بخش کسب‌و‌کار در تحقیق و توسعه راهگشا خواهد بود.

کد خبر 286625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =