تمهیدات شرکت گاز آذربایجان شرقی برای گذر از فصل سرما

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت: با توسعه گازرسانی شهری و روستایی و اطمینان از سلامت شبکه گاز، مردم آذربایجان شرقی زمستان امسال را بدون افت فشار گاز در خانه‌های گرم خود سپری خواهند کرد.

سیدرضا رهنمای توحیدی درباره آمادگی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی برای گازرسانی پایدار در فصل زمستان و آمار گازرسانی در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به خبرنگار شانا گفت: همه تنگناها و معایب شبکه تغذیه و توزیع گاز استان آذربایجان شرقی با انجام عملیات تعمیرات اساسی و نشت‌یابی سالانه رفع شده است و به مردم این استان اطمینان خاطر می‌دهیم در زمستان امسال با قطع یا افت فشار گاز روبه‌رو نشوند.

وی افزود: افت فشار گاز تنها در شرایطی رخ خواهد داد که شبکه سراسری گاز کشور دچار مشکل شود، در غیر این صورت، مشکلی در شبکه گاز استانی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه به صنایع استان اعلام شده است به اندازه دو هفته سوخت مایع ذخیره‌سازی کنند، اظهار کرد: این اقدام برای مقابله با هرگونه کمبود گاز در بخش خانگی و تجاری در ابتدای زمستان هر سال انجام می‌شود.

رهنمای توحیدی درباره گازرسانی به صنایع توضیح داد: تاکنون 7 هزار واحد صنعتی این استان از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند که از این تعداد، یک‌هزار و 750 واحد صنعتی عمده هستند. با انجام این کار تاکنون 75 درصد معادل 48 میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صنایع استان صرفه‌جویی شده است.

وی تصریح کرد: با بهره‌مندی از مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر اعطای وام بلاعوض گازرسانی به هر صنعت تا سقف 240 میلیون تومان، عملیات اعطای گاز به 435 واحد صنعتی انجام شده است که برای استفاده از گاز طبیعی، هر کدام از این صنایع باید برای اشتراک‌پذیری و لوله‌کشی داخلی اقدام کنند. از این تعداد تاکنون بیش از یک‌صد واحد صنعتی مشترک گاز شده‌اند و با قطع سوخت مایع دیگر صنایع، آنان نیز به‌زودی برای دریافت اشتراک گاز اقدام خواهند کرد.

 مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون سه نیروگاه تبریز، سهند و صوفیان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، گفت: دو نیروگاه جدید نیز در استان احداث خواهد شد که از ابتدای فعالیت، مصرف‌کننده گاز طبیعی خواهند بود.

رهنمای توحیدی با بیان اینکه آذربایجان شرقی 62 شهر دارد که همه آنها قابلیت گازرسانی داشته‌اند، اظهار کرد: با بهره‌مندی همه شهرهای استان، اکنون ضریب نفوذ گازرسانی شهری به 100 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ گازرسانی روستایی به 94 درصد رسیده است، تعداد روستاهای استان را 2 هزار و 724 روستا اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد 2 هزار و 19 روستا قابلیت گازرسانی دارند و یک هزار و 935 روستا گازرسانی شده‌اند، همچنین اتصال 180 روستا به شبکه گاز در دست اقدام است و گازرسانی به 130 روستا نیز در سال 98 آغاز خواهد شد، بنابراین همه روستاهای استان آذربایجان شرقی تا پایان سال 98 گازرسانی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی طول شبکه تغذیه و توزیع گاز استان را بیش از 20 هزار کیلومتر عنوان کرد و درباره محافظت از این شبکه توضیح داد: عمر شبکه گاز استان، 28 سال است که شامل دو بخش لوله‌های فلزی و پلی‌اتیلن می‌شود. شهرهای بزرگ مانند تبریز لوله فلزی دارند که این لوله‌ها هر سال کنترل حفاظت کاتدی (کنترل خوردگی تجهیزات) می‌شوند.

رهنمای توحیدی ادامه داد: برای مقابله با بحران و آمادگی در شرایط اضطراری، شهر تبریز بلوک‌بندی شده و برای هر بلوک شیر گاز جداگانه تعبیه شده است تا در مواقع بحران به جای بستن شیر گاز ورودی شهر، شیر گاز منطقه آسیب‌دیده بسته شود.

وی میزان مصرف 9 ماه امسال گاز در استان آذربایجان شرقی را 5 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سه ماه پایانی سال، 3 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گاز در سطح استان مصرف شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی درباره برنامه‌ریزی این شرکت برای دهه فجر اظهار کرد: دهه فجر امسال 175 طرح  با اعتبار 94 میلیارد تومان آماده افتتاح و 92 طرح با اعتبار 39 میلیارد تومان آماده اجرا است.

وی افزود: بهره‌برداری از طرح گازرسانی به 35 روستا، کلنگ‌زنی طرح گازرسانی به 90 روستا، آغاز پروژه ساختمانی بناب، افتتاح خط انتقال گاز ورزقان - اهر با اعتبار 40 میلیارد تومان، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های تقلیل فشار (CGS) و گازرسانی به سه صنعت عمده از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در دهه فجر امسال هستند.

کد خبر 286736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =