دومین موزه صنعت نفت هفته آینده افتتاح می‌شود

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت از افتتاح دومین موزه صنعت نفت در هفته آینده خبر داد و گفت: ​بیشترین ثبت‌های ملی در نفت، در شهر آبادان انجام شده است.

به گزارش شانا، اکبر نعمت الهی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این که «موزه کارآموزان آبادان» با داشتن بیش از 12 هزار متر مساحت و 7 هزار متر فضای نمایشگاهی، بزرگترین موزه صنعتی کشور است، تصریح کرد: در مطالعات اولیه مشاوران میراث فرهنگی موزه‌های نفت، آبادان با توجه به ظرفیت‌های عظیم به عنوان یک شهر - موزه در نظر گرفته شد.

وی با بیان این که راه‌اندازی موزه‌های نفت در نقاط مختلف این شهر (آبادان) در نظر گرفته شده است، افزود: نیروگاه شماره یک پالایشگاه آبادان، خانه‌های تشریفاتی و اسکله تاریخی شهر، به عنوان سه نقطه‎ دیگری است که فعالیت‌های مطالعاتی و اجرایی برای تبدیل آنها به موزه‌های نفت آغاز شده و به‌تدریج پس از افتتاح موزه کارآموزان، تکمیل و راه‌اندازی خواهند شد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با تاکید بر این که همه مکان‌هایی که واجد ارزش‌های تاریخی در شهر آبادان هستند و از سوی مدیریت موزه‌های نفت شناسایی می شوند، لزوما تبدیل به موزه نخواهند شد، افزود: اما همه این مکان‌ها ثبت ملی و مرمت می شوند و از آنها نگهداری به عمل می‌آید.

وی با بیان این که تاکنون بیش از 90 مکان در آبادان ثبت ملی شده است و این روند ادامه دارد، افزود: بعضی از این مکان‌ها فراملی است و باید برای ثبت آنها در سازمان میراث جهانی صنعتی فکری کرد.

نعمت الهی با اشاره به سابقه طولانی صنعت نفت در خوزستان و شهرهای دیگری مانند مسجد سلیمان که قابلیت تبدیل به شهر موزه را دارند، افزود: در صنعت نفت 30 نقطه برای تبدیل به موزه در نظر گرفته شده استکه عموما هم در خوزستان هستند، از آبادان گرفته تا دارخوین، اهواز، امیدیه، آغاجاری و ... که همه را می‌توان شهر موزه اعلام کرد.

موزه کارآموزان آبادان در محل آموزشگاه فنی و حرفه‌ای این شهر راه‌اندازی می‌شود. نمایش فضاها، ابزار و وسایل مورد استفاده در کارگاه‌های آموزشی، بخش‌های اداری آموزشگاه حرفه‌ای و اسناد و اشیای مربوط به تاریخ نفت از جمله مواردی است که در «موزه کارآموزان آبادان» به نمایش در می‌آید.

کد خبر 286754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =