۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
  • کد خبر: 286885
دومین موزه صنعت نفت در آبادان افتتاح شد

موزه کارآموزان آبادان دومین موزه از طرح موزه‌های صنعت نفت، با حضور مدیران ارشد و پیشکسوت نفتی و میراث فرهنگی کشور به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به آبادان، اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت امروز (سه‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه) در آیین افتتاح موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان با اشاره به اینکه 124 منطقه، تأسیسات، اماکن و ابنیه صنعت نفت ثبت ملی شده است که بیشتر این اماکن مربوط به شهر زیبای آبادان است، تصریح کرد: نهضت ثبت ملی ابنیه، ساختمان‌ها و تجهیزات صنعت نفت ادامه می‌یابد و میراثی بدون ثبت ملی در صنعت نفت باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه با افتتاح موزه کارآموزان صنعت نفت، تعداد موزه های آبادان به عدد ۲ رسید، افزود: تا پایان سال موزه‌های کرمان، تهران و سبزوار نیز به بهره‌برداری می‌رسند و بدین ترتیب تعداد موزه‌های صنعت نفت به عدد ۵ می‌رسد.

به گفته مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، دو موزه  مسجدسلیمان و  کرمانشاه نیز سال ۹۸ به بهره برداری خواهند رسید.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه حدود 25 میلیون برگ سند در انبار صنعت نفت موجود است که به یکی از مراکز اسناد صنعت تخصصی کشور تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم سال آینده سایت مرکز اسناد صنعت نفت رونمایی شود و در اختیار همه دانش پژوهان و دانشجویان قرار گیرد.

نعمت الهی با یادآوری اینکه در مطالعات اولیه که ازسوی مشاوران میراث فرهنگی موزه‌های نفت انجام گرفت، آبادان با توجه به ظرفیت‌های عظیم آن به عنوان یک شهر- موزه در نظر گرفته شده است، افزود:  بیشترین ثبت‌های ملی در نفت، در شهر آبادان انجام شده است.

وی به «موزه بنزین خانه» به عنوان نخستین موزه نفت در شهر آبادان اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد موزه‌ها سبب رونق آبادان خواهد شد.

آبادان شهر زنده

علی اکبر میرقادری، مدیرعامل پالایشگاه آبادان در این مراسم با بیان اینکه آبادان شهری زنده است و در دورانی که هنوز کشورهای آسیایی و آفریقایی در دوران کشاورزی سنتی به سر می‌بردند، این شهر در صنعت  پیشگام بوده است، تصریح کرد: تدوین، حفظ و مستندسازی این تاریخ یک وظیفه ملی و شرعی است و موجودیت ما بر اساس همین تاریخ تعریف شده است.

وی به پالایشگاه آبادان نیز اشاره کرد و گفت: واحدهایی در پالایشگاه آبادان هم اکنون در حال سرویس قرار دارند که قدمت آنها بیش از 80 سال است.

موزه آبادان را ملی ببینید

عباس کاظمی، معاون پیشین وزیر نفت با اشاره به اینکه آبادان در طول تاریخ زخم شش جنگ را به خود دیده است و در همه این جنگ‌ها آسیب‌هایی به آبادان زده شد، تصریح کرد:  در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مردم آبادان جانفشانی کردند. در آن زمان توانستیم در طول 5 تا 6 ماه، پالایشگاه آبادان را که 8 سال در معرض خورندگی شیمیایی و بمباران بود احیا و بازسازی کنیم.

وی با یادآوری این که ورود انقلاب صنعتی در ایران از آبادان آغاز شد و جوانان ما در این شهر توانستند فناوری را از غربی‌ها فرا گیرند و در کل منطقه گسترش دهند، افزود: درخواستم این است که موزه‌های صنعت نفت را فقط آبادانی‌ها نبینند و در سطح ملی دیده شود. در هنرستان‌ها، دبیرستان‌ها و مراکز صنعتی به عنوان یک شهر توریستی صنعتی این شهر دیده شود.

کاظمی یادآور شد: بسیاری از گردشگران مشتاق به دیدن آبادان هستند. این کوشش نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که موزه‌های آبادان در سفارتخانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور دیده شود. از مردم آبادان قدردانی می‌کنم که مظلومانه در شهر ماندند و از شهر و پالایشگاه دفاع کردند.

زنگنه معمار موزه نفت

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول و تاریخی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم با بیان اینکه در آستانه یک اتفاق بزرگ در صنعت نفت هستیم، تصریح کرد: من به کوچکی یا بزرگی این موزه (کارآموزان صنعت نفت) نگاه نمی‌کنم بلکه به عقلانیتی که در صنعت نفت ایجاد شده تا خاطره خود را حفظ کند، به بالندگی، رشد، فرانگری و توسعه دست یابد، می‌نگرم.

وی بر ضرورت تلاش همه کارکنان صنعت نفت برای نگهداری از میراث این صنعت تاکید کرد و گفت: اگر دوستدار صنعت نفت هستیم و می‌خواهیم به تاریخ و پدران‌مان احترام بگذایم، اگر می‌خواهیم برای آیندگان یک میراث ملموس و افتخارآفرین به جا گذاریم، باید میراث صنعت نفت را برای آیندگان نگاه داریم.

کارگر تاکید کرد: توسعه و بالندگی یک جامعه به این اتفاق‌هاست و این اتفاق برای نخستین بار در دوره وزارت مهندس زنگنه که بدون شک معمار این جریان بودند، در حال انجام است.

کد خبر 286885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =