تولید 11.1 میلیارد مترمکعب گاز در کارنامه 9 ماهه نفت و گاز شرق

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به تحقق 99.5 درصدی برنامه تولید تکلیفی این شرکت در 9 ماه ابتدای امسال، از تولید 11.1 میلیارد مترمکعب گاز در این مدت خبر داد و گفت: در این 9 ماه، روزانه به‎طور میانگین بیش از 40 میلیون مترمکعب گاز تولید شده است.

ابوالحسن محمدی در گفت‎وگو با خبرنگار شانا، با بیان این مطلب افزود: تولید گاز در این شرکت از میدان خانگیران شامل مخازن مزدوران، شوریجه دی و شوریجه بی و همچنین میدان گنبدلی انجام می‎شود و در مجموع، ظرفیت تولید روزانه در این میدان‌ها بیش از 62 میلیون مترمکعب است.

شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از سه شرکت تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزون بر تامین نیاز نیروگاه نکا و پتروشیمی بجنورد، گاز مورد نیاز استان‎های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان را تامین می‎کند. عمده گاز این شرکت از میدان خانگیران و کمتر از یک میلیون مترمکعب در روز نیز از میدان مشترک گنبدلی برداشت می‎شود.

راه‎اندازی مرکز جمع‎آوری شوریجه دی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به برنامه‎ریزی صورت گرفته برای راه‎اندازی مرکز جمع‎آوری شوریجه دی در سال 97، ابراز امیدواری کرد که این مرکز در دهه فجر امسال به بهره‎برداری برسد.

محمدی گفت: از مرکز جمع‎آوری فعلی به‎طور موقت استفاده می‌شود و مرکز جمع‎آوری اصلی در بهمن ماه امسال در مدار قرار می‎گیرد.
به گفته این مقام مسئول، هم‎اکنون برداشت از مخزن شوریجه دی تا سقف 14 میلیون مترمکعب در روز امکان‌پذیر است و برنامه توسعه این مخزن نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی همچنین از تفاهم با پالایشگاه گاز هاشمی‎نژاد برای استقرار یک واحد نم‌زدایی در جنب میدان گنبدلی خبر داد و هدف از استقرار این واحد را استمرار تولید در این میدان مشترک اعلام کرد.
محمدی با بیان اینکه تعمیرات اساسی چاه‎ها و مراکز جمع‎آوری این شرکت با صرف حدود 45 هزار نفرساعت انجام شده است، به برخی نتایج آن از جمله راه‎اندازی چاه‎های 49 و 69 خانگیران، نظارت بر عملیات حفاری، تعمیر و  تکمیل چاه‎های 77، 76 و 42 خانگیران و اسیدکاری موفقیت‎آمیز چهار چاه تزریقی اشاره کرد و افزود: انجام توپکرانی هوشمند و راه‎اندازی چاه‎های جدید در برنامه‎های پیش روی این شرکت قرار دارد.

توجه به توان داخل و شناسایی ظرفیت‎های استانی

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در بخش دیگری از صحبت‎های خود، به رویکرد استفاده حداکثری از توان داخلی در این شرکت اشاره کرد و گفت: کارگاه‎های مرکزی و کارگاه خدمات فنی چاه‎های این شرکت، عملکرد مطلوبی در ساخت و تعمیر قطعات و تجهیزات مورد استفاده دارند و هم‌اکنون، بیش از 85 درصد قطعات مورد نیاز در این شرکت از محل تولیدات داخلی تامین می‎شود.

محمدی با اشاره به نمایشگاه اقتصاد مقاومتی که به همت شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق و با همکاری شرکت شهرک‎های صنعتی استان خراسان رضوی از تابستان سال 96 در این استان دایر شده است، ادامه داد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، شناسایی ظرفیت‎های استانی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت به منظور توانمندسازی صنعتگران داخلی است.

تاکید شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق بر استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی در حالی است که این شرکت، خود نیز در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نفتی ید طولایی دارد و  افزون بر ساخت رشته‎های تکمیلی و تجهیزات سرچاهی، بسیاری از قطعات مورد نیاز در کارگاه مرکزی این شرکت ساخته می‎شود.

مذاکره با پارک‎های علم و فناوری

محمدی بر ضرورت ارزش نهادن به پروژه‎های تحقیقاتی و تاثیرگذاری این پروژه‎ها بر روند رفع نیازمندی‎های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هم تاکید کرد و در این زمینه، تعامل بیشتر با پارک‎های علم و فناوری را راهگشا دانست.

وی گفت: برآنیم با امضای تفاهمنامه‎ای با پارک علم و فناوری خراسان رضوی، از توانمندی‎های این مجموعه نیز بهره‎مند شویم.

محمدی همچنین از پیاده‎سازی سیستم مدیریت انرژی براساس استاندارد ایزو 500001 و آغاز پروژه استقرار و مدیریت امنیت اطلاعات در این شرکت نیز خبر داد.

منطقه خانگیران 2

چالش‌‏های کاری؛ از مخاطرات گاز ترش تا شرایط اقلیمی

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق به پیچیدگی‎ها و چالش‎های کاری این شرکت نیز اشاره کرد و گفت:  پراکندگی چاه‎ها و مرزی بودن مناطق عملیاتی، استهلاک تاسیسات، راهبری تولید و تزریق در مخزن شوریجه دی، تولید عمده گاز از مخزن گاز ترش مزدوران، دوری از جنوب کشور و مشکلات ناشی از تامین و تدارکات به دلیل این فاصله، احتمال بیشتر تشکیل هیدرات گازی، مخاطرات مسیر تردد کارکنان (جاده خانگیران) و شرایط نامناسب آب و هوا از جمله این چالش‎هاست که ضرورت توجه به افزایش انگیزه کارکنان و بهبود رویه‎های کاری را دوچندان می‎کند.

بر اساس این گزارش، غالب گازی که به همت کارکنان این شرکت تولید می‎شود، گاز ترش، سمی و خورنده مخزن مزدوران است که افزون بر مخاطرات احتمالی ناشی از نشت آن که عواقب جبران‎ناپذیری به همراه خواهد داشت، خوردگی بالای تاسیسات، عدم امکان تخلیه محتویات خطوط لوله به اتمسفر یا خاک و احتمال بالای تشکیل هیدرات گازی نیز از دیگر چالش‎های آن است. در اختیار داشتن این مخزن که به دلیل وجود گاز ترش با ۳,۶ درصد H۲S و ۶.۵ درصد CO۲ از مخازن نادر گازی در جهان به شمار می‎رود، از ویژگی‎های این منطقه عملیاتی است و این ویژگی سبب شده، ادوات زیادی روی هر یک از چاه‎های مزدوران قرار داشته باشد.

در زمینه شرایط اقلیمی و آب و هوا نیز خانگیران، تابستان‎هایی گرم و طاقت‎فرسا و زمستان‎هایی سرد و خشن دارد. دمای هوا در این منطقه در فصل تابستان تا ۵۰ درجه بالا می‎رود و دمای حدود منفی ۲۵ درجه نیز در زمستان‎های خانگیران ثبت شده است. افزون بر این، بادهای تند توأم با توفان شن در تابستان و برف سنگین و کولاک شدید همراه با افت شدید دما و یخبندان در زمستان و ثبت کمتر از۱۸۰ میلی‌متر بارندگی در سال نیز از دیگر مشخصات آب و هوایی این منطقه عملیاتی است.

تاکید بر ایفای مسئولیت‎های اجتماعی

مدیرعامل شرکت بهره‎‏برداری نفت و گاز شرق ضمن تاکید بر ایفای مسئولیت‎های اجتماعی و برشمردن نمونه‎هایی از آن، متذکر شد: بخشی از مسئولیت اجتماعی نیز به توجه سازمان به کارکنان و خانواده‎های آنان مربوط می‎شود که در این راستا در یک سال اخیر، تجهیز مدرسه شهرک نفت تندگویان (محل اسکان کارکنان در شهرستان سرخس)، تجهیز زمین بازی کودکان و راه‎اندازی مهدکودک و بهره‌‏مندی از مربیان مجرب در این شهرک در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: دانش‎آموزان روستاهای اطراف سرخس نیز در دبستان شهید تندگویان ثبت‎نام کرده و امکان تحصیل دارند.

بر اساس این گزارش، کمک در پرداخت عوارض بهای خدمات به شهرداری، بهسازی جاده‎ها، کمک‎های شهری در حوزه لجستیک و ترابری نیز از دیگر اقدام‌های نفت و گاز شرق در حوزه CSR در شهرستان سرخس به شمار می‌‏رود.

کد خبر 287090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =