لوله‌گذاری دریایی طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی تکمیل شد

جانشین مدیر پروژه خطوط لوله دریایی فاز 13 پارس جنوبی از اتمام عملیات لوله‌گذاری دومین خط درون میدانی انتقال گاز ترش عرشه اقماری 13C به سکوی اصلی 13A خبر داد و گفت: با پایان این عملیات، لوله‌گذاری دریایی طرح توسعه فاز ١٣ تکمیل شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محسن عزیزی اظهار کرد: به این ترتیب طول خطوط لوله دریایی انتقال گاز ترش در پارس جنوبی به بیش از 3 هزار کیلومتر رسید.

وی به آغاز این عملیات از پنجم بهمن‌ماه در بستر خلیج فارس اشاره کرد و گفت: لوله‌گذاری خط فرعی درون میدانی این بخش به طول 6 کیلومتر و در شرایط سخت دریایی پس از 9 شبانه‌روز با رعایت دستورعمل‌های زیست‌محیطی و عملیاتی با موفقیت پایان یافت.

جانشین مدیر پروژه خطوط لوله دریایی فاز 13 پارس جنوبی هدف از احداث این خط لوله را تکمیل زنجیره انتقال گاز ترش از مخزن تا پالایشگاه فاز 13 عنوان کرد و گفت: با پایان لوله‌گذاری این بخش، کل خطوط لوله دریایی فاز 13 به طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر تکمیل شد.

به گفته عزیزی، به منظور کاهش ریسک احتمالی آسیب‌دیدگی یا شکستن لوله‌ها در حین بهره‌برداری، نظارت و بازرسی فنی مستقیم بر کل خطوط لوله دریایی این طرح، مطابق با تازه‌ترین دستورعمل‌ها و رویه‌های استاندارد انجام شد.

وی ضمن قدردانی از تیم کارفرما و پیمانکاران این طرح افزود: با بهره‌برداری کامل از خطوط لوله دریایی فاز 13، روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز برای فرآورش و شیرین‌سازی به تاسیسات خشکی طرح ارسال می‌شود.

طرح توسعه فاز ١٣با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه یک میلیون و 100 هزارتن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 287202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =