۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
  • کد خبر: 287353
فعالیت‎های شرکت نفت و گاز مارون تشریح شد

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مارون، تعامل صنعت با محیط پیرامونی را مهم دانست و گفت: از محل صرفه‎جویی‎ها برای ارتقا و بهبود زندگی ساکنان محیط پیرامونی شرکت نفت و گاز کارون تلاش می‎کنیم.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حمید کاویان ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، در تشریح فعالیت‎های شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مارون گفت: این شرکت از سال 79 به عنوان یک شرکت مستقل پایه‎گذاری شد و وظیفه راهبری میدان‌های مارون آسماری و بنگستان، شادگان آسماری و بنگستان و کوپال آسماری و بنگستان را برعهده دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی شرکت‎های بهره‎برداری تولید است. در حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز مارون، پس از انقلاب 362 حلقه چاه حفاری، توسعه و راه‎اندازی شده است، همچنین با هدف تولید صیانتی و افزایش ضریب بازیافت، دو ایستگاه تزریق گاز در مارون و کوپال راه‎اندازی شده است.

کاویان با اشاره به تغییرات شرایط چاه‎ها در طول این سال‎ها با توجه به افزایش سن و لزوم اجرای الزام‎های کیفی محصول اظهار کرد: پس از انقلاب، واحدهای نمک‌زدایی تکمیل و راه‎اندازی شد و در واحدهای مارون 3 و 5 افزایش ظرفیت از 55 هزار بشکه در روز به 110 هزار بشکه در روز را داشتیم. پروژه احداث نمک‌زدایی بنگستان مارون با ظرفیت 55 هزار بشکه و نمک‌زدایی آسماری و بنگستان کوپال با ظرفیت 110 هزار بشکه نفت نیز هم‎اکنون در دست اقدام است. همچنین عمده ایستگاه‎های تقویت فشار ما پس از انقلاب راه‎اندازی شده‎اند.

وی اظهار کرد: در بحث جمع‎آوری گازهای همراه فعالیت‎های خوبی انجام شده است. پس از انقلاب دو ایستگاه مارون بنگستان و کوپال در قالب طرح آماک راه‎اندازی شده‎اند. در مارون 3 و 6 با شرکت‎های خصوصی قراردادی منعقد شده است، طبق این پروژه در مارون 3 گازهای ترش جمع‎آوری می‎شود و پس از شیرین‌سازی شدن به سیستم باز می‎گردد. در مارون 6 نیز در قراردادی پنج ساله شرکت خصوصی کار را آغاز کرده و در حال اجرای فاز فنی است. در آینده از توانمندی‎های پتروشمی و هلدینگ خلیج فارس استفاده خواهد شد و گازهای مارون 5 ،مارون 3 ،مارون 4 و کوپال جمع‎آوری می‎شوند. همچنین از سال 90 با طرح‎هایی که به ابتکار همکاران شرکت اجرایی شده است، روزانه 25 میلیون فوت‌مکعب گاز جمع‎آوری می‎شود.

کاویان تصریح کرد: توسعه مخزن خامی مارون شرایط ویژه‎ای از لحاظ فشار و حرارت دارد. در این مخزن چاه‎ها حفاری شده‎اند و در برنامه تولید هستند و این طرح یک بخش توسعه‎ای هم دارد که برای آن پروژه‎ای تعریف شده و در حال پیگیری است.

وی افزود: پس از انقلاب نزدیک 2 میلیون متر خطوط لوله جریانی و اصلی در شرکت مارون راه‎اندازی شده است. در بحث اندازه‎گیری نفت خروجی واحدهای مارون به پالایشگاه نیز سیستم‎های جدیدی به نام فلو کامپیوتر طراحی، نصب و راه‎اندازی شد. این تجهیزات خطای انسانی را حذف می‎کند و دقت بسیار بالایی دارد.

کاویان با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت: در سال‎های گذشته 9 حلقه چاه تزریق پساب حفر کردیم. خوشبختانه امروز بیش از 97 درصد پساب تولیدی شرکت نفت و گاز مارون را به چاه‎های دفعی تزریق می‎کنیم و محیط آلوده نمی‎شود.

وی تصریح کرد: در گذشته از روش‎های سنتی برای احیای چاه‎ها استفاده می‎شد و متاسفانه نفت‌سوزی داشتیم، اما امروزه دستگاه‎های MOS- MOT خریداری شده و احیای چاه‎ها بدون آلودگی محیط زیست و سوزاندن نفت انجام می‎شود. بدین وسیله از سال 83 تاکنون با راه‎اندازی این سیستم از سوزاندن حدود 360 هزار بشکه نفت جلوگیری شده است.

کاویان بیان کرد: ما همکاری بسیار خوبی با شرکت‎های توانمند داخلی داریم. در بخش تعمیر و نگهداری خطوط لوله و تجهیزات، بومی‎سازی قطعات مصرفی تجهیزات دوار و ماشین‎آلات فرآیندی و ساخت تلمبه‎های فشار قوی با کمک شرکت‎های داخلی به پیشرفت‎های بسیار چشمگیری دست یافته‎ایم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت طرح‌های مسئولیت اجتماعی گفت: منطقه فعالیت ما محروم است و خودمان را موظف می‎دانیم که اقدام‌های مناسبی برای کمک به مردم این منطقه انجام دهیم. در بحث نوسازی و ساخت مدارس، مساجد، مجتمع‎های فرهنگی ورزشی، واحدهای درمانی و جاده‎ها تاکنون اقدام‌هایی صورت گرفته است.

کاویان آشنایی کودکان با صنعت را مهم ارزیابی کرد و گفت: مسابقه‎ای تحت عنوان «زنگ انشا، روستا، نفت» برگزار شده تا با کمک آن تعامل کودکان محیط پیرامونی با صنعت نفت افزایش و انگیزه و روحیه نشاط در آنان ارتقا یابد. 1106 نفر از دانش‎آموزان شهرها و روستاهای اطراف در این مسابقه شرکت کردند و به همه شرکت‌کنندگان هدایایی به رسم یادبود اهدا شد و به 70 نفر به عنوان نفرات برگزیده هدایای ویژه‎ای اختصاص یافت. در این راستا دوره‎هایی نیز در مدارس روستاها برگزار و الزام‎های ایمنی به کودکان آموزش داده می‎شود. این دانش‎آموزان یاد می‎گیرند که چه نکاتی را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: از سال 87 تاکنون 175 هزار موضع از خطوط لوله ما ضخامت‌سنجی و نقاط ضعف آنها پیش از وقوع اتفاقات شناسایی و رفع شده است. همچنین در این سال‎ها حدود 110 هزار بازرسی فنی در راستای پیشگیری انجام شده است. با توجه به فرسودگی خطوط لوله، پروژه‎هایی در قالب طرح 28 مخزن طراحی شده، اما تا زمان اجرایی شدن این پروژه‎ها لازم است با بازرسی‎ها اشکالات مشخص و ایرادهای احتمالی پیگیری شود.

کد خبر 287353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =