بهره‌مندی 7 نیروگاه استان یزد از نعمت گاز طبیعی

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد گفت: هفت نیروگاه استان یزد به همراه یک هزار و 293 واحد صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

استان یزد یکی ازسرزمین‌های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت 3 هزار ساله است. این استان از نظر اقلیمی در منطقه خشک قرار گرفته است و تابستان‌های گرم ‌و خشک و زمستان‌های سرد و خشک را شامل می‌شود.

وجود کارخانه‌های متعدد صنعتی و همچنین جایگاه ویژه ترانزیتی و مواصلاتی استان در سال‌های گذشته موجب شده بود تا میزان استفاده فرآورده‌های نفتی استان یزد نسبت به سرانه مصرفی کشور بیشتر شود. از این رو تسریع در گازرسانی به همه بخش‌های شهری، روستایی و صنعتی استان یزد در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

گفت‌و‌گوی شانا با علی‌اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد را درباره اقدامات این شرکت در ادامه بخوانید:

ساکنان سرزمین بادگیرها، چقدر باید منتظر بمانند تا به جمع استان‌های سبز کشور بپیوندند؟

زمان زیادی تا رسیدن به این هدف باقی نمانده است. همه 21 شهر استان یزد به شبکه گاز متصل شده‌اند. یعنی ضریب نفوذ 100 درصدی.

از بین یک هزار و 127 روستای استان نیز، 542 روستا قابلیت گازرسانی دارند و اکنون 475 روستا مصرف‌کننده گاز طبیعی هستند. 90 روستای دیگر هم برای پیوستن به شبکه گاز در دست اقدام هستند که به معنای ضریب نفوذ گازرسانی روستایی 90 درصدی است.

با افتتاح طرح‌های جدید گازرسانی روستایی و صنعتی، این ضریب افزایش می‌یابد و فاصله استان یزد با هدف تبدیل شدن به استان سبز کشور کاسته می‌شود.

تاکنون موفق به احداث چند کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز شده‌اید؟

گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع این استان با بهره‌مندی از 9 هزار و 109 کیلومتر شبکه انتقال، تغذیه و توزیع گاز انجام می‌شود.

گازرسانی نیروگاهی نیز در دستور کار شما قرار دارد؟

بله. استان یزد هفت نیروگاه دارد که همه آنها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

توسعه صنایع در این استان چگونه بوده است؟ یزد یک استان صنعتی محسوب می‌شود؟

ما در سال‌های اخیر شاهد رشد واحدهای صنعتی مختلفی در سطح استان بوده‌ایم. اکنون یک هزار و 422 صنعت در سطح استان فعال هستند که یک هزار و 293 صنعت از این تعداد، به شبکه گاز متصل شده‌اند و گازرسانی برای 129 صنعت دیگر نیز در دست اقدام است. شایان ذکر است که 250 واحد صنعتی نیز برای اجرای عملیات گازرسانی و استفاده از گاز طبیعی از مصوبه شورای اقتصاد استفاده کرده‌اند.

بنابراین باید توجه ویژه‌ای برای حفظ سلامت شبکه تغذیه و توزیع گاز استان داشته باشید.

همینطور است. ما عملیات نشت‌یابی شبکه گاز استان را به صورت سالانه و برای مناطق پرتراکم هر 6 ماه یکبار اجرا می‌کنیم و گزارش این عملیات نیز از سوی واحد بهره‌برداری تحلیل می‌شود تا هرگونه مشکل در شبکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع شود.

یکی از برنامه‌های شرکت گاز استان یزد نیز خرید دستگاه‌های نشت‌یاب با مکانیزم به‌روز، کاهش زمان‌های رفع نشت و نیز راه‌اندازی سامانه مدیریت نشت‌یابی و رفع نشت است.

برای اجرای این کارها، چه هدفی دارید؟

مهم‌ترین وظیفه ما ایجاد اطمینان برای مردم به‌ویژه در فصل سرما جهت گازرسانی ایمن و پایدار است. ما هر آنچه که بر‌عهده‌مان باشد انجام می‌دهیم و همه روش‌های نوین را نیز اجرا می‌کنیم تا مردم استان یزد با مشکل افت یا قطع فشار گاز مواجه نشوند.

انجام تعمیرات اساسی تجهیزات گازرسانی در طول تابستان، بررسی نقاط پرمصرف شبکه و بهبود شبکه گازرسانی با اجرای خطوط تقویتی، شناسایی گلوگاه‌های شبکه و رفع آنها، بازدید مداوم و روزانه ایستگاه‌ها و تجهیزات و نیز مدیریت مصارف مشترکان در زمان تعمیرات اضطراری برای به حداقل رساندن قطع گاز منطقه از جمله اقدام‌هایی است که شرکت گاز استان یزد برای ارائه خدمات مطلوب به مشترکان گاز انجام می‌دهد.

از ابتدای امسال چقدر گاز در استان یزد استفاده شده است؟

در 9 ماه امسال 5 میلیارد و 75 میلیون مترمکعب گاز در استان یزد مصرف شده و پیش‌بینی می‌کنیم مشترکان گاز استان یزد در سه ماه پایان سال، 425 میلیون مترمکعب گاز مصرف کنند.

برنامه‌های شما برای دهه فجر امسال چیست؟

بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به شش روستای بخش خاتم، گازرسانی به 9 روستای تفت، افتتاح ساختمان عملیاتی و پست امداد اداره گاز ناحیه اشکذر، افتتاح ساختمان عملیاتی و پست امداد اداره گاز ناحیه بافق، گازرسانی به 24 واحد صنعتی عمده و گازرسانی به چهار مولد برق مقیاس کوچک و سه کارخانه آسفالت از مهم‌ترین طرح‌های شرکت گاز استان یزد در دهه فجر 97 هستند.

پروژه‌های گازرسانی به روستاهای کوشک بافق و چهار روستای بهاباد و پروژه دهستان اسفیج و فاز دوم بنستان نیز کلنگ‌زنی می‌شوند و طرح گازرسانی به شهرک فولاد نیز کامل خواهد شد.

کد خبر 287372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =