98 درصد جمعیت شهری در کشور از نعمت گاز برخوردار هستند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بر اساس آمارها، تاکنون 98 درصد جمعیت شهری و 77 درصد از جمعیت روستایی از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال به 3 هزار روستا و در سال آینده نیز به 3 هزار روستای دیگر گازرسانی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز (چهارشنبه، 17 بهمن‌ماه) در دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاکنون به 98 درصد جمعیت شهری در کشور گازرسانی شده است، گفت: در این میان تنها استان سیستان و بلوچستان باقی مانده که پروژه گازرسانی به این استان هم در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس آمارها، تاکنون به 77 درصد از جمعیت روستایی گازرسانی شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال به 3 هزار روستا و در سال آینده نیز به 3 هزار روستای دیگر گازرسانی انجام می‌شود.

تربتی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های شرکت ملی گاز، بحث صرفه‌جویی در مصرف به‌ویژه در نیروگاه‌هاست، زیرا طبق بررسی‌های صورت گرفته این مراکز تا 30 درصد قابلیت صرفه‌جویی دارند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه‌ریزی این شرکت برای مقاوم‌سازی شبکه گازرسانی در برابر بلایای طبیعی عنوان کرد: خوشبختانه شرکت ملی گاز اقدام‌های قابل قبولی در این رابطه در استان تهران صورت داده و این موضوع در شهرهای بزرگ دیگر نیز در حال پیگیری و انجام است.

وی در این دیدار همچنین گزارشی در رابطه با صادرات گاز به کشورهای منطقه، تعیین میزان عوارض در قبوض گاز و اختصاص آن به بحث گازرسانی به مدارس، دریافت آبونمان در قبوض گاز و صادرات گاز مایع به کشورهای منطقه یا فرامنطقه‌ای ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت و جایگاه توسعه گاز در پیشرفت کشور، گفت: خوشبختانه تاکنون اقدام‌های چشمگیری در عرصه گازرسانی به استان‌ها و شهرها صورت گرفته است.

لاریجانی با اشاره به اهمیت گازسوز شدن یا دوگانه سوزشدن حمل‌ونقل عمومی افزود: قطعا یکی از اولویت‌های کنونی شرکت ملی گاز باید موضوع گازسوز شدن حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه تاکسی‌ها باشد.

وی با اشاره به آثار مثبت گازسوز شدن حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا از مهم‌ترین آثار مثبت این موضوع است. همچنین با گازسوز شدن حمل‌ونقل عمومی اصلاح حامل‌های انرژی راحت‌تر صورت می‌گیرد، از این رو به نظر من شرکت ملی گاز باید با همکاری بانک‌ها طرحی را برای تحقق این مسئله تدوین کند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از عوامل بسیار مهم در مسیر گازسوز شدن حمل‌ونقل عمومی توسعه جایگاه‌های عرضه گاز است، زیرا در شرایط کنونی تعداد این جایگاه‌ها کم است، بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیقی برای توسعه این مراکز انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از موضوع‌های مهم در بحث فعالیت شرکت ملی گاز، موضوع صادرات گاز مایع (LPG) به کشورهای دیگر است که در این رابطه نیز باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود.

کد خبر 287391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =