260 مرکز بهداشتی و درمانی نفت آماده ارائه خدمت به کارکنان

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از فعالیت 260 مرکز بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به شاغلان، بازنشستگان و خانواده‎های آنان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، حبیب‎الله سمیع ضمن گرامیداشت ایام پیروزی انقلاب اسلامی، به فعالیت‎های موثر این سازمان در طول سال‎های گذشته اشاره کرد و گفت: فعالیت‎های بهداشت و درمان در نفت قدمتی به اندازه تاریخچه صنعت نفت دارد که از مسجدسلیمان آغاز شد و به شهرهایی مانند آبادان و گچساران رسید.

وی افزود: با گسترش فعالیت‎های صنعت نفت پس از انقلاب، ماموریت‎های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گسترش یافت، بر این اساس می‎توان گفت 90 درصد خدمات در حوزه بهداشت و درمان نفت مربوط به سال‎های پس از انقلاب است.

وی با اشاره به تاسیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 77 به عنوان یک شرکت مستقل زیر نظر شرکت نفت و ایجاد مراکز ارائه دهنده خدماتی در سراسر کشور گفت: این سازمان با 1500 مرکز قرارداد امضا کرده است که از این تعداد 330 مرکز، بیمارستان‎های دولتی و خصوصی است که آماده ارائه خدمات به همکاران شاغل، بازنشسته و خانواده‎های آنهاست.  

سمیع ادامه داد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هم‎اکنون 9 بیمارستان ملکی در سطح کشور دارد. دو بیمارستان فوق تخصصی در تهران و اهواز، هفت بیمارستان تخصصی در امیدیه، گچساران، آبادان، ماهشهر، بوشهر و خارک و یک دی‌کلینیک تخصصی در شیراز، 24 پلی‎کلینیک، 69 مرکز بهداشتی درمانی خانواده، 89 مرکز طب صنعتی و 79 مرکز پزشکیاری در سطح کشور فعال هستند که خدمات ارائه می‎دهند. در مجموع حدود 260 مرکز در سطح کشور خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‎دهند.

ارجحیت پیشگیری بر درمان؛ سرلوحه اولویت‎های بهداشتی و درمانی

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با تاکید بر اینکه این سازمان خود را متولی سلامت خانواده صنعت نفت می‎داند نه متولی درمان، اظهار کرد: بر همین اساس تاکید ویژه‎ای بر حوزه پیشگیری داریم؛ مراکز بهداشتی درمانی خانواده 17 بسته خدمتی را ارائه می‎دهند و معاینات دوره‎ای که طب صنعتی انجام می‎دهد در حوزه پیشگیری فعال هستند. همچنین در سال‎های اخیر در حوزه دندانپزشکی نیز برنامه پیشگیری در حال اجرایی شدن است.

به گفته سمیع، سیاست سازمان بهداشت و درمان با توجه به ابلاغیه وزیر نفت، تمرکز فعالیت در مناطق عملیاتی است و در دیگر شهرهای بزرگ اولویت خرید خدمت است.
مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: این سازمان تلاش کرده تا همزمان با آغاز اجرای هر پروژه گازی در عسلویه، یک درمانگاه راه‎اندازی و نیاز مناطق عملیاتی به خدمات بهداشتی درمانی را برطرف کند.

سمیع یکی از افتخارات دولت‎های یازدهم و دوازدهم را توسعه گازرسانی خواند و افزود: به دلیل ایجاد ایستگاه‎های تقویت فشار گاز، شرکت ملی گاز تقاضای مراکز پزشکیاری برای کارکنان داشت؛ پس از بررسی مشخص شد 84 تا 90 مرکز قابلیت استقرار پزشکیار دارد که پزشکیار مستقر شد و در مراکز کوچک‌تر برای افراد مستقر در هر شیفت آموزش کمک‎های اولیه و امداد و نجات را داشتیم.

به گفته مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، توسعه خدمات این سازمان در مراکز عملیاتی که قرار است در حاکمیت دولت باقی بماند، اولویت دارد.

راه‎اندازی اتوبوس آمبولانس سازمان بهداشت و درمان در عسلویه

 سمیع از راه‎اندازی اتوبوس آمبولانس سازمان بهداشت و درمان نفت در عسلویه خبر داد و گفت: این اتوبوس به‌طور عادی آمادگی انتقال 12 مصدوم به صورت همزمان را دارد که با توجه به نیاز سازمان، ظرفیت 6 نفر، به علاوه یک یونیت سوختگی در آن ایجاد شد.

وی با اشاره به تجهیز کلینیک آزادی گفت: این مرکز، خدمات سرپایی تخصصی ارائه می‎دهد که برای خانواده‎های ساکن غرب تهران بسیار مناسب است و در نتیجه مراجعه حضوری به بیمارستان نفت تهران در مرکز شهر کاهش می‎یابد و فقط برای خدمات بستری به بیمارستان نفت مراجعه می‎شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان نفت به دلایل متعدد دیگر پاسخگوی نیاز کارکنان و خانواده‎های آنها نیست، افزود: ساخت بیمارستان میرداماد همچنان اولویت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است و البته مشکلی در مورد سند آن وجود دارد که به‌زودی حل می‎شود و پس از آن عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. مشاور پروژه نیز مشخص شده است و آمادگی شروع اجرای پروژه را داریم.

بهداشت و درمان صنعت نفت، سازمان الگو

به گفته سمیع در بحث پیشگیری، پزشکی خانواده و طب صنعتی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به عنوان یک الگوی کشوری در وزارت بهداشت مطرح است و اقدام‎های این سازمان از حالت شعاری به یک الگوی عملی مناسب تبدیل شده است.

سمیع گفت: اگر اقدام‎های مناسبی برای ترویج سبک زندگی درست انجام شود می‎توان تا حد زیادی از بیماری‎های خطرناک پیشگیری کرد. در این مسیر برای خانواده‎ها پرونده پزشکی ایجاد و بیماری‎های غیر واگیردار شناسایی شده است. برای مثال مبتلایان به دیابت شناسایی شده‎اند و پرونده پزشکی خانواده تشکیل، آزمایش‎ها انجام و درمان‎های لازم برای کنترل ارائه شده است. برنامه‎ای طراحی شده که مراجعه‎های بعدی و دوره‎ای را نیز شامل می‎شود؛ درصد بالایی از مبتلایان به دیابت کنترل شده‎اند و این شرایط مطلوبی نسبت به آمار کشوری دارد.

وی با اشاره به انجام معاینات دوره‎ای شاغلان به‌طور منظم از سوی گروه طب صنعتی و ارائه گزارش کامل و مستمر به هیئت مدیره چهار شرکت اصلی افزود: در این گزارش‎ها آمار بیماری‎های کارکنان اعلام و برنامه‎ها و درخواست‎های بهداشت و درمان برای تامین سلامت کارکنان تشریح می‎شود.

بومی‎سازی سند تغذیه وزارت بهداشت

 به گفته سمیع، سند ملی تغذیه وزارت بهداشت برای نفت بومی‎سازی شده است و این سند متناسب با شرایط نفت تدوین و به شرکت‎ها ابلاغ شده است. این برنامه به هیئت مدیره شرکت‎ها اعلام شده تا آن را به امور کارکنان و واحد خدمات اعلام کنند که بر اساس آن برنامه غذایی رستوران‎ها تنظیم می‎شود.

وی افزود: همچنین با همکاری امور ورزش وزارت نفت برای کارکنان شناسنامه سلامت طراحی شده که بر اساس معاینات دوره‎ای، ورزش‎هایی طراحی و پیشنهاد می‎شود؛ این ورزش‎ها متناسب با شرایط جسمی کارکنان است و برای ورزش نیز نسخه می‎دهیم که این برنامه با شرایط افراد نیز متفاوت است.

سمیع با اشاره به اینکه در حوزه منابع انسانی سعی و تلاش ما این است همه همکاران سازمان تکریم شوند، اظهار کرد: تکریم همکاران یعنی تکریم بیماران و مراجعان و ارائه خدمات مناسب‎تر به مراجعان و جلب رضایت آنها.

وی با بیان اینکه برای همکاران مدت موقت پوشش بیمه تکمیلی با همکاری بیمه دانا ایجاد شده است، افزود: در این زمینه جلساتی با حضور معاون عملیات غیرصنعتی شرکت نفت برگزار شد. بیمه دانا نیز موظف شده با بیمارستان‎های نفت قرارداد منعقد کند تا با دریافت 20 درصد فرانشیز در آینده نزدیک امکان ارائه خدمات برای کارکنان و خانواده‎های آنها فراهم شود.

برنامه پیشگیری از سرطان در دستور کار بهداشت و درمان نفت

 سمیع با اشاره به اینکه از خدمات مجرب‎ترین کادر تخصصی که عمدتا اعضای هیئت علمی دانشگاه‎ها هستند در بیمارستان‎های نفت استفاده می‎شود، افزود: در آینده نزدیک برنامه پیشگیری از سرطان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود کشور و شرایط تحریم یکی از دغدغه‎های سازمان بهداشت و درمان نفت، تداوم خدمات بهداشتی و درمانی است. اولویت ما این است بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم خدمات بهداشت و درمان از تحریم‎ها متاثر شوند و نیازهای درمانی مراجعان تامین شود.

سمیع با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته در دوره‎ای که تحریم وجود نداشت برای بیمارستان تهران و اهواز تجهیزات مدرن و تخصصی خریداری شد که جزو اقدام‎های کلیدی و مهم این سازمان است، اظهار کرد: بیمارستان جدید آغاجاری که در سال 96 به بهره‎برداری رسید یکی از مدرن‎ترین بیمارستان‎های منطقه است که تجهیز شده  و خدمات خوبی را در آن منطقه به خانواده صنعت نفت و مردم بومی منطقه ارائه می‎دهد.

به گفته وی، توافقی با صندوق‎های بازنشستگی نفت نیز منعقد شده است تا معاینات دوره‎ای را برای بازنشستگان آغاز کنیم که ارائه این خدمات از مناطق نفت‎خیز جنوب آغاز خواهد شد.

کد خبر 287394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =