سوزاندن گازهای مشعل در چاه‎های نفتی آغاجاری صفر می‎شود

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: هم‎اکنون فقط در میدان رگ سفید و آغاجاری مقادیری گازسوزی وجود دارد که در پروژه‎ای که با هلدینگ خلیج فارس امضا شده، مسئله سوزاندن گازهای ارسالی به مشعل این 2 میدان هم حل می‎شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، ابراهیم پیرامون با تشریح فعالیت‎های شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: این شرکت وظیفه برداشت از میدان‎های آغاجاری، کرنج، پارسی، پرنج، رامشیر، پازنان، رگ سفید و بخشی از مارون را به‌عهده دارد. بخشی از نفت تولیدشده شرکت آغاجاری برای پالایشگاه اصفهان و آبادان و بخش عمده آن برای صادرات به جزیره خارک ارسال می‎شود.

وی افزود: تلمبه‎خانه امیدیه که راهبری آن به‌عهده شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری است، نقش حیاتی در انتقال نفت دارد و یکی از مراکز مهم پمپاژ نفت جنوب کشور است که نفت را به تلمبه‎خانه نفت گوره ارسال می‎کند.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری درباره فعالیت‎های انجام شده پس از پیروزی انقلاب در شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: این شرکت دارای 12 واحد بهره‎برداری است که پیش از انقلاب ساخته شده‎اند و پس از انقلاب توسعه یافته‎اند. از میان هشت واحد گاز مایع این شرکت، چهار واحد و از میان چهار واحد نمک زدایی دو واحد آن پس از پیروزی انقلاب ساخته شده‎اند. همه ایستگاه‎های تزریق گاز این شرکت نیز پس از پیروزی انقلاب ساخته شده و به بهره‎برداری رسیده‎اند. هم‎اکنون در شرکت آغاجاری 7000 کیلومتر خط لوله وجود دارد. حدود 630 حلقه چاه نفت، گاز و تزریق گاز نیز وجود دارد که نیمی از این چاه‎ها پیش از انقلاب و نیمی دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی حفاری شده‎اند.

پیرامون تصریح کرد: پیش از انقلاب چاه‎های نفت این منطقه جوان و بسیار پرفشار بود و دبی تولید بالا داشتند و با تعداد چاه کمتر می‎توانستیم تولید بالاتری داشته باشیم، اما با افزایش سن و افت فشار چاه‎ها راندمان تولید پایین آمد. پس از انقلاب برای افزایش ضریب بازیافت میدان‌ها و تولید صیانتی، پروژه‎های تزریق گاز به میدان‌های نفتی اجرا شد و به ثمر نشست. امروزه ما در همه میدان‌های شرکت آغاجاری به جز میدان رگ سفید تزریق گاز انجام می‎دهیم. با اجرای طرح‎های تزریق گاز، ضریب بازیافت میدان‌های ما به‌طور میانگین حدود 7 درصد افزایش می‎یابد.

وی با اشاره به تنوع موجود در پروژه‎های تزریق گاز این شرکت اظهار کرد: پروژه تزریق گاز میدان آغاجاری بزرگ‎ترین پروژه تزریق گاز ایران و خاورمیانه است. ظرفیت تزریق گاز این میدان حدود 2 میلیارد فوت مکعب در روز است و گاز مورد نیاز برای تزریق به آن از عسلویه به این منطقه منتقل می‎شود. برای انتقال این گاز، خط لوله‎ای 56 اینچی احداث شده است. در واقع افزون بر افزایش فشار میدان و بالا بردن بازدهی چاه، گاز پارس جنوبی در این میدان ذخیره می‎شود. در میدان رامشیر نیز تزریق امتزاجی انجام می‎شود که این روش از لحاظ تئوری عملکرد بالاتری دارد. تزریق گاز به میدان پازنان نیز به شکل بازگردانی گاز انجام می‎شود. در این میدان مایعات گاز گنبدی، تولیدی گرفته می‎شود و گاز سبک خروجی دوباره به گنبد گازی تزریق می‎شود.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری در تشریح فعالیت‎های انجام شده برای حفظ محیط زیست در حوزه عملیاتی این شرکت گفت: نخستین پروژه جمع‎آوری گاز مشعل با سرمایه‎گذاری بخش خصوصی، در شرکت نفت و گاز آغاجاری و میدان پارسی کلاستر اجرا شد. در شرکت نفت و گاز آغاجاری هم‎اکنون فقط در میدان رگ سفید و آغاجاری مقادیری گازسوزی وجود دارد که طی پروژه‎ای که با هلدینگ خلیج فارس امضا شده، معضل گاز ارسالی به مشعل این دو میدان نیز حل خواهد شد.

پیرامون افزود: در گذشته برای احیای چاه‎ها نفت‎سوزی در گودال‎ها انجام می‎شد، اما خوشبختانه در سال‎های گذشته با ساخت و خرید تفکیک‌گرهای سیار ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از سوزانده شدن حجم زیادی از نفت جلوگیری شد. همچنین امروزه سلج نفتی فروخته می‎شوند و دیگر نیازی به سوزاندن آنان و ایجاد آلودگی نیست. پیمانکاران این سلج را خریداری و بازیافت می‎کنند. در شرکت آغاجاری پساب نمک‎زدایی تماما به چاه‎های مخصوص تزریق می‎شوند و هیچ پسابی در سطح رها نمی‎شود. خطوط لوله پساب نمک‎زدایی هم برای جلوگیری از پوسیدگی و نشت، در آینده از فلزی به غیرفلزی تبدیل خواهند شد.

وی اظهار کرد: شرکت نفت و گاز آغاجاری در هشت شهرستان فعالیت می‎کند و این مناطق از محروم‌ترین مناطق نفتی کشور هستند و بخش‎هایی از آن کوهستانی و سخت‌گذرند. در این راستا و برای کمک به مردم محیط پیرامونی و انجام مسئولیت‎های اجتماعی، ما افزون بر پرداخت عوارض‎ها و حق آلایندگی، به شهرداری‎ها کمک می‎کنیم تا فعالیت‎های عمرانی انجام دهند و همچنین از محل صرفه جویی‎ها و با کمک امکانات شرکت، پروژه‎های مختلفی مانند احداث راه‎ها را انجام می‎دهیم. احداث جاده شهر جایزان به امیدیه به طول 23 کیلومتر یکی از نمونه اقدام‎های انجام شده در این حوزه است.

پیرامون گفت: سه مرکز آبرسانی و تولید آب در شرکت نفت و گاز آغاجاری وجود دارد که عمده آب این مراکز در اختیار مردم منطقه گذاشته می‎شود. در تابستان امسال که در استان خوزستان بحران آب وجود داشت، خوشبختانه با اقدام‎های انجام شده در این منطقه با مشکل جدی آب رو‌به‌رو نشدیم.

کد خبر 287405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =