نوسازی دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۵ مناطق نفت‎خیز جنوب

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب از نوسازی و راه‎اندازی دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۵ در این شرکت خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، یونس عباسی‎لرکی گفت: دستگاه لوله مغزی سیار ۱۱۵ از سال ۷۶ وارد چرخه عملیات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شد که به‌دلیل غیرترافیکی بودن و نبود نیاز به مجوزهای خاص تردد در جاده‌ها، در همه محدوده فعالیت این شرکت و بیشتر در جاده‌های سخت‌گذر ماموریت‎های مختلف استفاده می‎شود.

 وی افزود: این دستگاه از زمان آغاز به‌کار تاکنون بیش از ۱۲۰۰ مورد عملیات‌ مختلف تعمیر و تکمیل چاه‌ها را به انجام رسانده است. فرسودگی بیش از حد تریلر دستگاه و ضرورت اهمیت جایگاه ایمنی (اچ‎اس‎یی) و انحصاری بودن لاستیک‎های تریلر و خرابی‎های مکرر سیستم تعلیق و به‌منظور ارتقای سیستم‎های هیدرولیک، بازسازی و تعمیرات اساسی آن در دستور کار واحد لوله مغزی سیار این مدیریت قرار گرفت.

عباسی‎لرکی افزود: به این منظور تعمیرات اساسی و تغییرات مختلف روی این دستگاه انجام شد که ضمن افزایش توان عملیاتی دستگاه نسبت به گذشته، آماده حضور در عملیات مختلف است.

 وی گفت: تغییر تریلر اصلی حامل کابین و قرقره دستگاه به تریلر کمرشکن دو محور و نصب کابین، قرقره، هوز ریل‌ و اینجکتورهد روی تریلر جدید، ساخت شاسی استاندارد برای قرقره دستگاه، تغییر پاورپک دستگاه به علت کارایی کم و ضعیف و تغییر سیستم دستگاه از الکتریکی به هیدرولیک کامل و ساخت و نصب کابین جدید روی دستگاه از جمله اقدام‎هایی است که در جریان تعمیر دستگاه انجام شده است.

مدیر تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، راه‌اندازی تریلر جرثقیل‌دار و نصب پاورپک، کارگاه تعمیرات و ژنراتور برق روی آن، ساخت کارگاه تعمیرات برای دستگاه، تعویض همه شیلنگ‌های هیدرولیک دستگاه، بازسازی کامل قرقره دستگاه و اینجکتورهد آن و سندبلاست و رنگ‌آمیزی همه تجهیزات دستگاه از دیگر فعالیت‎هایی عنوان کرد که برای بازسازی روزآمد کردن دستگاه انجام شده است.

وی درباره اهمیت و کاربرد دستگاه‌های لوله مغزی سیار توضیح داد: این دستگاه‎ها، انجام عملیات‌هایی نظیر سیمانکاری، اسیدکاری‌، سبک‎کردن ستون چاه و جریان دادن آن با تزریق نیتروژن، جابجایی سیال ستون چاه و کشتن چاه، نصب مجرابندهای سیمانی و بازیافت‌شونده، تمیزسازی، شستشو و رفع موانع درون چاه با استفاده از حلال و موتور درون‌چاهی، حفاری به روشUBD، ورود به چاه‌های با قطرکم (Slim Hole)، انجام عملیات‌های ویژه در چاه‌پیمایی با هدف خارج‌سازی پلاگ‌ها در رشته‌های تکمیلی، انجام عملیات‌های خاص در چاه‌های با دما و فشار بسیار بالا با گل‌های سنگین و استفاده از جداکننده نظیر کشتن چاه مارون خامی و نمودارگیری و مشبک‌کاری در چاه‌های افقی و زاویه‌دار را در کمترین زمان ممکن و با کیفیت مطلوب و هزینه بسیار کمتر در مقایسه با دکل‌های حفاری/ تعمیری به انجام می‌رسانند و از این جهت نقش بزرگی در حفظ، نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز ایفا می‎کنند.

وی افزود: این مدیریت با در اختیار داشتن ۶ دستگاه لوله مغزی سیار این وظیفه مهم را در حوزه فعالیت مناطق نفت‌خیز جنوب به‌خوبی و به نحوه احسن به انجام می‌رساند.

کد خبر 287569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =