برنامه‎های فاوای شرکت ملی نفت در سال ۹۸ تشریح شد

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح برنامه‎های پیش‎روی این مدیریت در سال ۹۸ از طراحی، توسعه و پشتیبانی بیش از ۸۵ سامانه فعال در حوزه فاوای شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، قاسمعلی بازآیی امروز (دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی شرکت ملی نفت ایران گفت: ایجاد بسترهای مناسب و مطلوب فاوا برای دستیابی به صنعت نفت پیشرفته، ارتقای دانش با محوریت سرمایه فکری، برنامه‌ریزی و هوشمندسازی فرآیندهای کسب‌وکار الکترونیک صنعت نفت، استقرار فراگیر و یکپارچه کاربردها و خدمات فاوا در صنعت نفت، ارتقای کارایی و اثربخشی ارکان مدیریتی و اجرایی از طریق فاوا در صنعت نفت و ... از جمله اهداف کلیدی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران است.

وی در ادامه به وضع سرمایه انسانی فعال در مدیریت فاوای شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: طبق برآوردهای انجام شده در سال جاری ۱۳۴.۵۶ درصد از نیروها به صورت رسمی، ۱۳.۵ درصد مدت معین، ۶۶.۲۷ درصد مدت موقت و ۲۸.۱۲ درصد از نیروها به صورت پیمانکاری مشغول فعالیت هستند که نسبت به دو سال گذشته با کاهش نیرو روبه‌رو بوده‌ایم.

وجود ۸۵ سامانه فعال در فاوای شرکت ملی نفت ایران

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران در ادامه به طراحی، توسعه و پشتیبانی بیش از ۸۵ سامانه فعال در حوزه فاوای شرکت ملی نفت ایران خبر داد و تصریح کرد: ۹۳ درصد این سامانه‌ها از سوی کارشناسان داخلی طراحی  و هفت درصد نیز برون‌سپاری شده است.

بازآیی در ادامه به سامانه‌های فعال در شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: سامانه جامع نیروی انسانی صنعت نفت یکی از سامانه‌های کلیدی مدیریت فاوای شرکت ملی نفت است که ۲۰۰ هزار نفر شاغل و بازنشسته را شامل می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: سامانه جامع مالی نیز از نمونه سامانه‌های پشتیبانی شده از سوی مدیریت فاوای نفت است که این سامانه ۱۹۰ هزار نفر شاغل و بازنشسته را زیر پوشش دارد.

وی با اشاره به سامانه جامع تدارکات کالای صنعت نفت گفت: این سامانه به چهار شرکت اصلی وزارت نفت خدمات ارائه می‌دهد که بیش از ۳۶۰ مورد انبارهای اصلی و نیز ۲۷۰ مورد انبارهای فرعی صنعت نفت از سوی این سامانه رصد می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سامانه یکنواخت تدارکات کالا یکی دیگر از سامانه‌های فعال در حوزه فاوای شرکت ملی نفت ایران است که از جمله اهداف این سامانه یک کد برای یک کالا، حمایت از ساخت داخل، تقویت خرید استاندارد، موجودی اقتصادی انبارها و نازل‌ترین قیمت‌ها است که نتیجه این سامانه خرید عمده مناسب و به صرفه بدون نیاز به استعلام‌های مکرر به جای خریدهای پراکنده و متفرقه است.

بازآیی ایجاد شناسنامه برای همه کالاها در سطح صنعت نفت، یکسان‌سازی و یکپارچگی کد کالا در سطح صنعت نفت، همگونی کدهای صنعت نفت با ایران کد و امکان برقراری ارتباط دوسویه با تامین‌کنندگان تجهیزات صنعت نفت را از جمله اهداف سامانه یکپارچه‌سازی طبقه‌بندی کالای صنعت نفت با ایران کد یاد کرد.

وی در ادامه به سامانه اطلاعات بالادستی شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: از جمله اهداف این سامانه تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی، آزمایش و تحویل نسخه جدید سامانه اطلاعات بالادستی (فاز ۳)، انتقال اطلاعات از نسخه پیشین به نسخه جدید، تغذیه اطلاعات به‌صورت روزآمد از مبادی تولید اطلاعات در خشکی و دریا و تهیه سخت‌افزار سرورها و ایستگاه‌های کاری است.

مدیر فاوای شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: سامانه جامع امور بین‌الملل از دیگر سامانه‌ مهم فاوای نفت است که این سامانه از سوی کارشناسان شرکت ملی نفت ایران طراحی و پشتیبانی می‌شود.

بازآیی از سامانه آرشیو مالی به منظور عمل به دستور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و افزود: با طراحی این سامانه در مصرف ۲۰۰ تن کاغذ صرفه‌جویی خواهد شد.

تلاش برای به صفر رساندن چاپ کاغذ

وی ادامه داد: همچنین سعی ما بر این است تا چاپ کاغذ را به صفر برسانیم و این اقدام سبب صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون تومانی خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سامانه بودجه تلفیقی یکی دیگر از سامانه‌های زیر پوشش مدیریت فاوای نفت است که از مرداد ماه امسال و به منظور جایگزینی با سیستم جاری بودجه که در اختیار پیمانکار بوده و انعطاف‌پذیری محدودی داشته است، طراحی و پیاده‌سازی شد.

وی ادامه داد: از جمله فوائد این سامانه حذف هزینه توسعه سامانه از سوی پیمانکار، رفع محدودیت‌های سامانه پیشین و افزایش انعطاف‌پذیری سامانه جدید و حفظ امنیت ارقام و داده‌های بودجه است.

وی به دیگر اقدام‌های مهم فاوای نفت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون پروژه ارتقای بستر نرم‌افزاری با محوریت سامانه حقوق، دستمزد و منابع انسانی نفت، اصلاح تاریخ سامانه‌های آنلاین، برنامه راهبردی و معماری سازمانی فاوای نفت، بسط و توسعه یکپارچه زیرساخت ارتباطی سامانه اطلاعات بالادستی صنعت نفت، اتوماسیون صنعتی (دیسپچینگ و ...) شرکت ملی نفت ایران، گواهی الکترونیکی، ارتقای امنیت و استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و توسعه خدمات دولت الکترونیکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران دنبال می‌شود.

بازآیی در ادامه به برخی چالش‌های پیش‌روی مدیریت فاوای شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: نیاز به تقویت جایگاه فاوا در سازمان، هماهنگی و همسوسازی ذی‌نفعان خارج از مدیریت فاوا در اجرای طرح‌ها، نزدیکی بازنشستگی برخی مسئولان و نیاز به انتقال دانش و جانشین‌پروری، تعامل با بخش‌خصوصی، افزایش تطبیق با فناوری‌های نوین در حوزه فاوا به خصوص تهدیدهای سایبری، محدودیت منابع مالی در انجام پروژه‌های حیاتی و آموزش مستمر  به‌ویژه در همه حوزه‌های فاوا از جمله چالش‌های مطرح در این حوزه است.

وی همچنین به برنامه‌های مورد بررسی سال ۹۸ پرداخت و تصریح کرد: ارتقای سامانه‌های جامع و سطوح دسترسی کاربران براساس چالش ۱۴۰۰، تداوم پروژه‌های تکلیفی دولت الکترونیک، ارتقای سامانه‌های معماری یکپارچه داده بالادستی، امن‌سازی بستر طراحی و توسعه و هوش تجاری، امن‌سازی بستر زیرساخت، ارتقای مرکز داده با رویکردهای نوین و مرکز تداوم سرویس‌های حیاتی و مراکز داده پشتیبان است.

کد خبر 287610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =