نقش محوری ملی حفاری در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر اهمیت و نقش محوری این شرکت در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت گفت: در برنامه‎های روزانه شرکت اولویت کار، توجه به مقوله ایمنی است. به این منظور موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در سطوح مختلف سازمان مورد تاکید است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی در نشست مشترک مدیران‌ ارشد و دست‌درکاران اچ‌اس‌یی وزارت نفت و شرکت‌های ملی نفت ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش بازدهی و حضور فعال در پروژه‌های حفاری خبر داد و گفت: در پروژه‌های جدید همسو با خدمات زیرسطحی که در قالب عملیات حفاری و خدمات جانبی ارائه می‌شود، بخش روسطحی پروژه نیز در نظر گرفته شده که در این زمینه باید آمادگی کامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این شرکت هم‌اکنون ۷۲ دستگاه حفاری خشکی و دریایی در تملک خود دارد، اظهار کرد: این دستگاه‌ها در زمان حاضر در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور در مدار عملیات قرار دارند و با توجه به شرایط کار، اجرای ضوابط و الزام‌های اچ‌اس‌یی به طور جدی دنبال می‌شود.

موسوی به این نکته اشاره کرد که شرکت ملی حفاری از مولفه‌های بسیار موثر در زنجیره تولید است و برگزاری دوره‌های آموزشی در کنار دستگاه‌های حفاری، می‌تواند به منظور توجه به الزام‌های اچ‌اس‌یی در بخش‌های ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست اثربخشی مطلوبی به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران توجه بیش از پیش به رعایت استانداردها در دستگاه‌ها و تجهیزات حفاری و لحاظ کردن دستورعمل‌های مرتبط در این باره را یادآور شد و افزود: سلامت نیروی انسانی در محیط کار و کارآمدی دکل‌ها و تجهیزات با رعایت استانداردها و ضوابط ایمنی ارتباط مستقیم دارد.

در ادامه این جلسه، مانی عبدالله‌زاده‌راد، مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران به دستورعمل‌ها و ابلاغیه وزیر نفت در پی حادثه فوران و آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید در بحث الزام‌های اچ‌اس‌یی اشاره کرد و گفت: فرهنگ‌سازی به موازات دوره‌های آموزشی می‌تواند در پیشگیری از چنین حوادثی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در مباحث ایمنی هدف حذف یا کاهش حوادث تکراری است و با توجه به برنامه‌های شرکت ملی حفاری ایران در اجرای پروژه‌های روسطحی، انتظار می‌رود این شرکت تعاملات مستمر خود را با اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران افزایش دهد.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی موثر با شاخصه‌های کار حفاری و اقدام‌های اصلاحی به منظور اثربخشی آنها همسو با ریشه‌یابی علل حوادث و راهکارهای جلوگیری از وقوع و کاهش ضریب حادثه از مواردی به شمار می‌آید که لازم است مورد اهتمام واقع شود.

در ادامه، سیدباقر مرتضوی، مشاور وزیر و مدیرکل اچ‌اس‌یی وزارت نفت به بیان سیاست‌ها و برنامه‌های جامع این وزارتخانه درباره مبحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سطح صنعت نفت پرداخت.

 وی صنعت حفاری را خط مقدم تولید نفت و گاز توصیف کرد و با اشاره به سختی و ریسک بالای کار در این صنعت گفت: تلاش و سختکوشی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در سطح صنعت نفت مثال‌زدنی است.

وی تعلقات سازمانی در این شرکت را یادآور شد و با بیان اینکه در اهداف کلان توسعه شرکت ملی حفاری، حضور در عرصه‌های بین‌المللی مدنظر قرار دارد، توجه ویژه به آموزش و روزآمد بودن را برای مشارکت در بازار رقابتی بسیار مهم ارزیابی کرد.

مرتضوی بهترین آموزش را فراگیری به صورت تئوری و عملی دانست و افزود: با توجه به منابع انسانی و ظرفیت‌های شرکت ملی حفاری، این شرکت باید از نظر سرآمدی در سطح بالا و در تراز شرکت‌های مطرح در عرصه حفاری جهان باشد.

مشاور وزیر و مدیرکل اچ‌اس‌یی وزارت نفت تلاش مضاعف، کوشش و جدیت در موضوع آموزش‌های تخصصی، استفاده بهینه و نگهداری تجهیزات را از نکات مهم در توسعه و پویایی شرکت عنوان و تصریح کرد: شرکت ملی حفاری در عرصه این صنعت راهبردی در کشور پیشران است.

در این نشست سعید قربانی، مدیر اچ‌اس‌یی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی حفاری ایران گزارش مبسوطی از اقدام‌ها و عملکرد این حوزه در بخش‌های عملیاتی، خدمات جانبی و ستادی ارائه داد.

وی به برگزاری ۱۱ مورد مانور بحران سطح یک، ۶۰۰ تمرین اضطراری در دستگاه‌های حفاری، تدارک یونیت امداد، نجات و آتش‌نشانی برای امدادرسانی در شرایط اضطراری پس از حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید اشاره و آخرین اقدام‌های انجام شده درباره ارتقای وضعیت ایمنی دکل‌های حفاری با تکیه بر آموخته‌های حادثه رگ سفید را تشریح کرد.

قربانی انجام نخستین ممیزی داخلی اچ‌اس‌یی، رایزنی و هماهنگی با کارفرماها در مباحث اچ‌اس‌یی، استانداردسازی دوره‌های آموزش ایمنی و افزایش سرانه آموزشی کارکنان، برگزاری دوره‌های آموزش بین‌المللی برای کارشناسان اچ‌اس‌یی، طرح ساخت پویانمایی از مهار فوران چاه و دوره‌های آموزشی حین خدمت برای ۹ هزار و ۵۶۲ نفر از کارکنان به منظور افزایش سطح آگاهی و کیفیت عملکرد آنان در دستگاه‌های حفاری را بخش دیگری از عملکرد این حوزه برشمرد.

کد خبر 287640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =