بهره‌برداری صنعت نفت از حسگرهای زیست محیطی

مسئول طرح ساخت حسگرهای تشخیص آلاینده‌های زیست محیطی در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: همسو با اهداف برنامه پنجم توسعه و بنا به درخواست شرکت ملی نفت ایران، طرح ساخت حسگرهای زیست محیطی در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد و هم‌اکنون به سرانجام رسیده است.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، حمیده ثمری‌جهرمی افزود: طرح ساخت حسگرهای تشخیص آلاینده‌های زیست محیطی استقبال شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پایانه‌های نفتی را به همراه داشت، از این رو منطقه خارک به عنوان پایلوت انتخاب شد و رصد ۱۷ آلاینده و ساخت حسگرهای مرتبط با آنها در دستور کار قرار گرفت.

ثمری‌ جهرمی به مرحله نخست این طرح که رصد فناوری بوده است، اشاره کرد و گفت: از آنجا که فناوری‌های متعددی برای ساخت این دستگاه‌ها وجود دارد رصد این فناوری‌ها از نخستین اقدام‌های این مجموعه است تا سرانجام بتوانیم فناوری مناسبی را انتخاب کنیم که از لحاظ فنی و صرفه اقتصادی مثمر باشد.

مسئول طرح ساخت حسگرهای تشخیص آلاینده‌های زیست محیطی در پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: برای ساخت هر یک از این حسگرها از فناوری‌های مرتبط با نوع آلاینده استفاده شده است، به‌طور مثال در حوزه هوا ۱۰ دستگاه برای شناسایی ۱۰ نوع آلاینده ساخته شده است که در این کار فناوری‌های حالت جامد و لیزر بهره‌برداری و تست میدانی شده و مورد  تایید کارفرماست.

ثمری‌جهرمی با بیان اینکه پژوهشگاه در این پروژه از قطب‌های علمی کشور به منظور جلوگیری از موازی‌کاری نیز بهره‌مند شده است، گفت: در این مسیر برای ساخت حسگرها خوشبختانه پژوهشگاه تعامل بسیار مناسبی با دانشگاه‌های تهران، صنعتی مالک اشتر و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف استفاده از تجارب آنها برقرار کرد و توانست بر اساس نیاز کاربرها حسگرها را در سه حوزه آب، هوا و خاک طراحی کند و به مرحله ساخت برساند.

کد خبر 288095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =