مصرف بالای انرژی سبب آلودگی هوا و هدررفت ثروت ملی می‌شود

رئیس جمهوری گفت: مصرف بالای انرژی در کشور سبب آلودگی، هدررفت ثروت ملی، فساد و قاچاق می‌شود که این اتفاق هم بیشتر به‌ دلیل تفاوت قیمتی با کشورهای همسایه رخ می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (یکشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه) در آیین گشایش طرح‌های شهری شهرداری تهران، با تاکید بر اینکه امروز شاهد یک تحول مثبت برای محیط زیست و حمل‌ونقل سریع، ایمن، سلامت و با مصرف کم انرژی در تهران هستیم، گفت: خط ۶ متروی تهران با توسعه به سمت جنوب، یک طرح توسعه متروی ۳۸ کیلومتری می‌شود که از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران و حتی طبق گفته مسئولان در منطقه خواهد شد.

وی بر کمک به توسعه کمی و کیفی مترو تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در مترو انجام شده است، اما این سرمایه‌گذاری بیشتر کمی بوده و باید کیفی‌تر شود، به‌طور حتم برای متروی تهران و توسعه کیفی آن راه‌حل داریم، زیرا توسعه آن برای رفاه مردم و نیز جلوگیری از افزایش مصرف انرژی، ضروری است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: براساس گزارش‌های تهیه شده هر فردی که از مترو استفاده می‌کند به‌طور میانگین حدود نیم لیتر در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل می‌آید و اگر این گزارش دقیق باشد، با توسعه مترو صرفه‌جویی بسیار خوبی در بخش انرژی که تقریبا در کشور مجانی توزیع و اصولی مصرف نمی‌شود، انجام خواهد شد.

روحانی یادآور شد: مصرف بالای انرژی در کشور سبب آلودگی، هدررفت ثروت ملی، فساد و قاچاق می‌شود که عمدتا به‌دلیل تفاوت قیمتی است که با کشورهای همسایه وجود دارد.

وی ادامه داد: حتی اگر شرایط تحریم وجود نداشت و به‌طور عادی احتمالا ارزش دلار امسال حدود ۶ هزار تومان بود باز هم قیمت سوخت نسبت به کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست و باز هم قاچاق انجام می‌شد.

رئیس جمهوری گفت: در ایام نوروز به‌طور میانگین روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد و به‌طور عادی نیز روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر شرایطی فراهم شود که حتی نیمی از آن صادر شود، می‌توان از آن برای رفاه بیشتر مردم استفاده کرد، همچنین توسعه مترو می‌تواند برای رفاه و راحتی مردم و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و محیط زیست مفید باشد.

روحانی همچنین اقدام‌ها در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود: رفع آلودگی هوا برای سلامت مردم و حیثیت شهر تهران به‌عنوان مرکز کشور بسیار حائز اهمیت است و همه باید توجه داشته باشند که آنچه در تهران ساخته می‌شود، در حقیقت به نوعی خدمت به همه مردم کشور است.

کد خبر 288282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =